Zachowane baldachimy procesyjne na terenie Małopolski z wieku XVII i XVIII

Autor

  • Szymon Tracz Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/fhc.3324

Słowa kluczowe:

baldachim procesyjny, Małopolska, tkanina, haft, procesja

Abstrakt

Baldachimy procesyjne na terenie Małopolski w wieku XVII i XVIII przyjmowały formę dekoracyjnego daszku wykonanego zazwyczaj z tkaniny rozpiętej na stelażu, przymocowanego do ozdobnych drążków, co umożliwiało ich przenoszenie. Przede wszystkim baldachimów używano podczas procesji teoforycznych. Wykonywano je z zasady z nietrwałych materiałów, stąd też zachowało się ich tylko kilka. Na podstawie źródeł archiwalnych oraz zachowanych przykładów baldachimy procesyjne można podzielić ze względu na kształt na dwa rodzaje.
Pierwszy, najliczniejszy, stanowią baldachimy o drewnianym lub metalowym stelażu na rzucie prostokąta zbliżonego do kwadratu, zaopatrzone w dwa lub cztery drążki. Drugi to baldachimy owalne na jednym drążku w kształcie parasola. W obu grupach najistotniejszym elementem dekoracyjnym była tkanina rozpięta na stelażu tworząca podniebie oraz dach baldachimu, kształtująca także jego boki za pomocą falbany lub lambrekinu. Podniebie i dach baldachimu wykonywane były zasadniczo z dwóch różnych tkanin. Dach baldachimu najczęściej był płaski, ale występowały także przykłady o dynamicznych formach, czego przykład stanowi baldachim w Kacwinie z drugiej połowy XVIII wieku. Dodatkowo stosowano dekoracyjne uzupełnienia w postaci obszycia galonem, koronką, frędzlą, taśmami i haftem, a także chwostami. Najczęściej drzewce baldachimów były rzeźbione i malowane. Najlepszym przykładem klasycznego baldachimu barokowego stanowi najstarszy zachowany w Małopolsce baldachim z  roku ok. 1663 w Polance Wielkiej lub baldachim wykonany z XVII-wiecznej tkaniny w kolegiacie św. Anny w Krakowie. Zdarzało się, że dach baldachimu był obwiedziony ażurowym, bogato rzeźbionym i złoconym obramieniem, jak np. baldachim z trzeciej ćwierci XVIII wieku w Krzywaczce lub w kościele św. Anny w Nowym Targu (2. poł. XVIII w.). Ciekawą grupę tworzyły baldachimy w całości drewniane dekorowane malowaną i złoconą snycerką, które zachowały się na Spiszu, w kościele we Frydmanie (2. poł. XVIII w.), Krempachach (2. poł. XVIII w.) i Trybszu oraz znany ze zdjęć archiwalnych niezachowany baldachim z końca XVIII wieku w Łapszach Niżnych. Zasadniczym elementem dekoracyjnym wymienionych baldachimów jest bogato rzeźbiony i złocony drewniany stelaż, do którego przytwierdzany był dach wykonany z tkaniny bądź z deski.
Drugi rodzaj baldachimów w formie rozkładanego i składanego parasola reprezentowała niezachowana obecnie XVIII-wieczna umbella w Bielanach k. Kęt.
Powstające w następnych stuleciach baldachimy generalnie przyjęły formę opartą na prostym drewnianym stelażu z tekstylnym dachem i bokami prostymi lub w formie lambrekinu. Spotykane są także rozwiązania, w których do elementów tekstylnych dodawano akcenty snycerskie.

Bibliografia

Źródła

Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie

a) AV 8 – Visitatio quindecim decanatuum, nempe: Skavinensis, Zathoriensis, Novi Montis, Skalensis, Wrocimoviensis, Adreoviensis, Kijensis, Paczanoviensis, Oswiecimensis, Żywiecensis, Witoviensis, Skoliensis, Opatovecensis, Wielicensis et Plesnensis a Peril. et R.D. Nicolao Oborski, episcopo Laodicensis, suffraganeo, archidiacono, vicario in spiritualibus generali Cracoviensi in annis 1663 – 1665 expedita.

b) AV 16 – Visitatio ecclesiarum decanatum Zathoriensis et Oswiecimiensis et Zywecensis per Perillustrem olim ac R[evere]ndum Dominum Remigium Suszycki, can[oni]cum Cra[coviensem], specialiter deputatum, anno 1709 et 1709 expedita et peracta.

c) AV 35 – Visitatio ecclesiarum parochialium in decanatibus Oswiencimensis et Zathoriensis a.D. 1747/1748.

d) AV 36 – In nomine Domini. Amen. Visitatio ecclesiarum parochialium, praebendarum, capelarum, hospitalium atque confraternitatum, nec non beneficiorum in decanatu Scavinensis foraneo, diaecesis, archidiaconatus et officialatus Cracoviensis existentium, ex speciali mandato Celssisimi principis Illustrissimi et Reverendissimi Domini Andreae Stanislai Kostka in Załuskie Załuski, Dei et Ap[osto]licae Sedis gratia episcopi Cracoviensi, ducis Severiae, per me Thomam Muszynski JU et Ph[ilosoph]iae Doctorem et profesorem, ecclesiarum collegiatae s. Annae Cracoviae canonicum, parochia lis sancti Nicolai ad Cracoviam praepositum, delegatum extraordinarium visitatorem, a[nno] D[omi]ni 1747.

e) AV 52 – Visitatio Decanatus Neoforiensis a.D. 1765.

f) AVCap. 61 – Visitatio archidiaconatus Cracoviensis per Illustrissimum et Reverendissimum D[om]inum Michaelem Kunice Kunicki episcopum Arsinoensem, suffraganeum et archidiaconum pro tunc Cracoviensem, Annie infrascriptis peracta.

Archiwum Parafialne w Polance Wielkiej

a) Inwentarz sprzętów kościelnych z roku 1663.

b) Descrypcya kościoła Polońskiego pod tytułem Świętego Mikołaja Biskupa Mireńskiego przez Jaśnie Wielmożnego IMCi Pana Kaspra na Cieni Cieńskiego Łowczego Nadwornego koronnego kolatora d. 11 Stycznia Roku P. 1734. X Sebastyanowi Żurkowskiemu Plebanowi teraźniejszemu conferowanego dawno już circiter intra et extra cum attinentijs zdezelowanego, dopieroż przez tegoż X. Żurkowskiego Plebana Introdukcyi własnym jego kosztem y straniem a fundamentis podważanego.

c) Spis Aparatów Kościelnych w Polance Wielkiej w Roku 1852.

d) Spis wydatków znaczniejszych, na kościół, rzeczy kościelne, Reperacyje Plebanii, budynków gospodarskich w Polance Wielkiej, przez ks. Jana Antosiewicza od Roku 1841. Własnym kosztem uskuteczniony, t. 19.

Archiwum klasztoru ss. Norbertanek w Imbramowicach

Inwentarz sprzętów kościelnych w kościele w Imbramowicach z 1862 roku.

Archiwum Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Krakowie

a) Bielany koło Kęt, Baldachim procesyjny – Karta ewidencyjna zabytku ruchomego.

b) Łapsze Niżne, Baldachim procesyjny – Karta ewidencyjna zabytku ruchomego.

c) Sidzina, Baldachim procesyjny – Karta ewidencyjna zabytku ruchomego.

Inne

Inwentarze katedry krakowskiej z lat 1586, 1620 i 1692, opr. A. Perzanowska, Kraków 2014.

Inwentarze skarbca katedry krakowskiej z lat 1702, 1761 i 1791, opr. A. Perzanowska, Kraków 2016.

Ritualis sue Agendae Romano-Pragensis […], Pragae 1700.

Opracowania

Baldachim procesyjny, w: Wawel 1000–2000. Skarby archidiecezji krakowskiej, t. 2, Katalog, red. J. A. Nowobilski, Kraków 2000, s. 255.

Bochnak A., Buczkowski K., Rzemiosło artystyczne w Polsce, Warszawa 1971.

Brückner A., Encyklopedia staropolska, t. 1: A–M, Warszawa 1937–1939.

Dobrowolski T., Sztuka Krakowa, Kraków 1959.

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie, red. J. Szablowski, Warszawa 1953.

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 4: Miasto Kraków, cz. 2: Kościoły i klasztory śródmieścia 1, red. A. Bochnak, J. Samek, Warszawa 1971.

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 4. Miasto Kraków, cz. 3: Kościoły i klasztory śródmieścia 2, red. A. Bochnak, J. Samek, Warszawa

Kumor B. S., Dzieje diecezji krakowskiej do roku 1795, t. 1, Kraków 1998.

Lileyko J., Regalia polskie, Warszawa 1987.

Łuszczkiewicz W., Baldachim, w: Encyklopedia staropolska ilustrowana, red. Z. Gloger, t. 1, Warszawa 1900, s. 98–101.

Mąkinia F., Pisarzak M., Baldachim, w: Encyklopedia katolicka, t. 1, red. F. Gryglewicz, Lublin 1985, kol. 1275–1276.

Nadolski B., Leksykon liturgii, Poznań 2006.

Odsiecz wiedeńska 1683. Wystawa jubileuszowa w Zamku Królewskim na Wawelu w trzechsetlecie bitwy. Tło historyczne i materiały źródłowe, t. 1–2, red. A. Franaszek, K. Kuczman, Kraków 1990.

Romanowicz B., Onna. Piękno – siła – ekstaza. Drzeworyty i malarstwo japońskie z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków

Rożek M., Królewska katedra na Wawelu, Warszawa 1981.

Ruciński H., Dzieje późnośredniowiecznego Spisza, w: Historia Scepusii, t. 1, red. A. Gabryś, S. A. Sroka, M. Starzyński, Bratislava–Kraków 2010, s. 330–541.

Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984.

Skarby baroku – między Bratysławą a Krakowem, red. T. Zaucha, J. Wolańska, Kraków 2017.

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, M. Bielska-Łach, A. Manteuffel-Szarota, Warszawa 2005.

Sobol L., Kultura klasztoru ss. Norbertanek w Imbramowicach od początku do czasów najnowszych, Kraków 2007.

Trajdos T. M., Szkice z dziejów Zamagórza, Kraków 1991.

W przestrzeni smoka. Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, red. A. Biedrzycka, M. Kołpanowicz, Kraków 2015.

Zarys historii włókiennictwa do końca XVIII wieku na ziemiach polskich, red. J. Kamińska, I. Turnau, Wrocław–Warszawa–Kraków 1966.

Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska, red. W. Bałus, J. Wolańska, Warszawa 2016.

Zieliński Ch., Sztuka sakralna, Poznań–Warszawa–Lublin 1960.

Żmudziński J., Procesja Bożego Ciała we Fromborku prowadzona przez biskupa Michała Stefana Radziejowskiego, w: Święto baroku. Sztuka w służbie prymasa Michała Stefana Radziejowskiego (1645–1705), red. J. Żmudziński, Warszawa 2009, s. 78–83.

Żygulski Z. jr., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-30

Numer

Dział

Commentationes et dissertationes