Celebryci i ich medialna moralność

Autor

  • Damian Guzek Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.414

Słowa kluczowe:

mass media, moralność, celebryci

Abstrakt

Artykuł ma na celu uporządkowanie dyskursu na temat moralności celebrytów, przejawiającej się w zachowaniach upublicznianych przez media masowe. Wskazuje na problematykę przyczyn i konsekwencji tego zjawiska. Tekst koncentruje się na pokazaniu prymatu zysku w mechanizmie promocji „moralność celebrytów”. Narracja wychodzi od rozumienia pojęcia „celebryta”, po czym przybliża charakter orientacji moralnych związanych z poglądami celebrytów – kwalifikuje je w obszarze egzystencjalistycznej etyki sytuacyjnej. Na przykładzie fragmentu magazynu porannego Dzień Dobry TVN zarysowane zostają trudności z uchwyceniem szkieletu tej moralnej orientacji. W kolejnej części tekst przywołuje problem wpływu mediów na odbiorcę oraz związanych z tym implikacji oddziaływania celebrytów. Nakreślony zostaje schemat skupionej na zysku medialnej kreacji clebrytów oraz sposobie zabierania przez nich głosu w kwestiach moralnych.

Pobrania

Opublikowane

2012-12-31

Numer

Dział

Rozprawy, opracowania