Społeczny wymiar funkcjonowania krakowskiego konwentu kamedułów

Autor

  • Rafał Szczurowski Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/fhc.1358

Słowa kluczowe:

kameduli, klasztor kamedułów na Bielanach, Kraków

Abstrakt

Urokliwe położenie, jak i  okazałość klasztoru sprzyjały religijno-rekreacyjnemu natłokowi gości i  w ogóle pragnieniom zobaczenia mniszej rzeczywistości, której forma była wielce misteryjna. Być może, gdyby nie decyzje fundatora eremu i kościoła na Srebrnej Górze, marszałka wielkiego koronnego Mikołaja Wolskiego, sprowadzeni przez niego w 1604 r. z Włoch kameduli mieliby pełniejszą sposobność do realizacji ideałów zakonnych. Marszałek Wolski, człowiek gruntownie wykształcony, znawca i miłośnik sztuki, sprawny dyplomata, lobbujący w kraju na rzecz Habsburgów, a zarazem zaufany Zygmunta III Wazy, uznał, łamiąc kamedulskie przepisy, iż asceza pustelników nie stała w sprzeczności z okazałością świątyni, którą im wystawił. Mnisi – pustelnicy ze Srebrnej Góry nie tylko współkształtowali (i nadal to czynią) dziedzictwo duchowe miejsca, na którym osiedli, ale także wpisali się lub byli wpisywani w jego dzieje społeczne. Dzieje eremu w podkrakowskich Bielanach potwierdzają, że jedynie umiejętne godzenie zakonnych ideałów z wymogami świata, opuszczanego dla pełniejszego zjednoczenia z Bogiem, wpływa na dobrą kondycję klasztoru.

Pobrania

Opublikowane

2011-12-31

Numer

Dział

Commentationes et dissertationes

Podobne artykuły

11-20 z 404

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.