Śmierć Boga i upadek metafizyki. O „historycznym” charakterze zapowiedzi Nietzschego
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.59105Słowa kluczowe:
śmierć Boga, Friedrich Nietzsche, historia filozofii, metafizykaAbstrakt
Niniejszy artykuł koncentruje się na tym, co można by nazwać „historycznym” charakterem metafizyki, który tłumaczyłby jej narodziny i ostateczny upadek, czego ilustracją jest ogłoszenie śmierci Boga przez Nietzschego. Omówiono w nim dwa aspekty tego ogłoszenia. Po pierwsze, porównuje dwie postacie, które Nietzsche odnosi do śmierci Boga, „obłąkanego człowieka”, który pojawia się w The Gay Science i Zaratustra, którego Nietzsche początkowo uważał za proklamującego to wydarzenie, ale później odrzucił. Po drugie, proponuje interpretację obrazów śmierci Boga jako zarys tego, jak tradycyjne pojęcia bytu najwyższego całkowicie straciły swój sens, a co za tym idzie, wszelką moc poruszania światem, pozostawiając metafizykę dryfującą „na horyzoncie nieskończoności”.
Bibliografia
Arbib D., Descartes et l’infini: le concept en question. Esquisse d’une recherche en cours, “Laval théologique et philosophique” 69 (2014) n. 3, pp. 535–547.
Arbib D., Descartes, la métaphysique et l’infini, Paris 2017.
Arbib D., Henri de Gand: la protensio et le tournant de l’infini, “Les Etudes philosophiques” 91 (2009), pp. 477–503.
Arbib D., Méditation troisième, in: Les Méditations Métaphysiques. Objections et Réponses de Descartes. Un commentaire, éd. by D. Arbib, Paris 2019, pp. 107–131.
Baudy G., Das Evangelium des Thamus und der Tod des “großen Pan”. Ein Zeugnis romfeindlicher Apokalyptik aus der Zeit des Kaisers Tiberius?, “Zeitschrift für Antikes Christentum” 4 (2000) n. 1, pp. 13–48.
Baur M., From Kant’s Highest Good to Hegel’s Absolute Knowing, in: A Companion to Hegel, eds. S. Houlgate, M. Baur, New York 2011, pp. 452–473.
Biser E., Nietzsche und Heine. Kritik des christlichen Gottesbegriffs, in: Nietzsche as Affirmative Thinker. Papers Presented at the Fifth Jerusalem Philosophical Encounter, April 1983, ed. Y. Yovel, Dordrecht–Boston–Lancaster 1986, pp. 204–218.
Bourgeaud Ph., The Death of the Great Pan: The Problem of Interpretation, “History of Religions” 22 (1983) n. 3, pp. 254–283.
De Vos L., Gott ist tot, “Hegel-Jahrbuch” (2003) H. 1, pp. 27–33.
Descartes R., Meditationes de Prima Philosophia, 7: Oeuvres de Descartes, eds. Ch. Adam, P. Tannery, Paris 1996.
Diogenes Laertius, Vitae Philosophorum VI, ed. M. Marcovich, Berlin–New York 2008.
Dudley D. R., A History of Cynicism from Diogenes to the 6th Century A. D., Cambridge 1937.
Friedl H., Heinrich Heine und Friedrich Nietzsche, in: Heinrich Heine im Spannungsfeld von Literatur und Wissenschaft. Symposium anläßlich der Benennung der Universität Düsseldorf nach Heinrich Heine, eds. W. Gössmann, M. Windfuhr, Hagen 1990, pp. 195–214.
Gillespie M. A., Nihilism before Nietzsche, Chicago–London 1995.
Giovanni G. di, Hegel and the Challenge of Spinoza, Cambridge 2021.
Guerrero-Troncoso H., El carácter intrínseco del infinito en Duns Escoto como condición de una comprensión trascendental del ser, “Carthaginensia” 37 (2021) n. 71, pp. 29–48.
Hegel G. W. F., Phänomenologie des Geistes, eds. W. Bonsiepen, R. Heede, Hamburg 1980 (Gesammelte Werke, 9).
Hegel G. W. F., Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften im Grundrisse, 3e. Ausg., Hrsg. W. Bonsiepen, H. C. Lucas, U. Rameil, Hamburg 1992 (Gesammelte Werke, 20).
Hegel G. W. F., Glauben und Wissen, in: Gesammelte Werke, Bd. 4, eds. H. Buchner, O. Pöggeler, Nordrhein-Westfälischen Akademie der Wissenschaften, Hamburg 1968, pp. 315–414.
Hegel G. W. F., Wissenschaft der Logik, Erster Band. Die Objektive Logik. Erster Buch. Das Sein (1812), eds. F. Hogemann, W. Jaeschke, Hamburg 1978 (Gesammelte Werke, 11).
Heidegger M., Nietzsches Wort “Gott ist tot”, in: M. Heidegger, Gesamtausgabe, Bd. 5: Holzwege, Hrsg. von F.-W. Herrmann, Frankfurt am Main 1977, pp. 209–267.
Heidegger M., Wer ist Nietzsches Zarathustra?, in: M. Heidegger, Gesamtausgabe, Bd. 7: Vorträge und Aufsätze, Hrsg. von F.-W. Herrmann, Frankfurt am Main 2000, pp. 99–124.
Heine H., Zur Geschichte der Religion und Philosophie in Deutschland, in: Historisch-kritische Gesamtausgabe der Werke, vol. 8.1, Hrsg. M. Windfuhr, Hamburg 1979, pp. 9–120.
Henrici P., Der Tod Gottes beim jungen Hegel, “Gregorianum” 64 (1981) n. 3, pp. 539–560.
Houlgate S., Hegel, Nietzsche and the Criticism of Metaphysics, Cambridge–London–New York–New Rochelle–Melbourne–Sydney 1986.
Jacobi F. H., Über die Lehre des Spinoza in Briefen an den Herrn Moses Mendelssohn, in: Schriften zum Spinozastreit, Hrsg. K. Hammacher, I.-M. Piske, Hamburg–Stuttgart-Bad Cannstatt 1998, pp. 1–354 (Werke: Gesamtausgabe, 1.1).
Kaufmann W., Nietzsche. Philosopher, Psychologist, Antichrist, Princeton, New Jersey 1974.
Krämer H., Die Idee des Guten. Sonnen- und Liniengleichnis (Buch VI 504a–511e), in: Platons Politeia, Hrsg. O. Höffe, Berlin 2015, pp. 135–153.
Krüger E., Heine und Hegel. Dichtung, Philosophie und Politik bei Heinrich Heine, Kronberg 1977.
Lehmann K. K., Zwischen Glauben und Wissen. Der spekulative Karfreitag, “Hegel-Jahrbuch” (2003), pp. 18–26.
Lipowic M., Czy “śmierć boga” jest “śmiercią społeczeństwa”? Próba połączenia wybranych aspektów filozofii Fryderyka Nietzschego z filozofią i socjologią Georga Simmla, “Diametros” 37 (2013) n. 1, pp. 85–106.
Melamed Y., Hasdai Crescas and Spinoza on actual infinity and the infinity of God’s attributes, ed. by S. Nadler, Spinoza and medieval Jewish philosophy, Cambridge 2014, pp. 204–215.
Navia L. E., Diogenes of Sinope: The Man in the Tub, Westport, Connecticut 1990.
Neymeyr B., Kommentar zu Nietzsches Unzeitgemässen Betrachtungen, 2: Vom Nutzen und Nachtheil der Historie für das Leben, Hrsg. Heidelberger Akademie der Wissenschaften, Berlin–Boston 2020 (Historischer und kritischer Kommentar zu Friedrich Nietzsches Werken, 1.2).
Nietzsche F., Also sprach Zarathustra. Ein Buch für Alle und Keinen, Berlin 1968 (Kritische Gesamtausgabe, 6.1).
Nietzsche F., Die fröhliche Wissenschaft (“la gaya scienza”), Berlin–New York 1973, pp. 11–335 (Kritische Gesamtausgabe, 5.2).
Nietzsche F., Nachgelassene Fragmente, 12 (= N V 7. Herbst 1881), pp. 474–515, Berlin–New York 1973 (Kritische Gesamtausgabe, 5.2).
Nietzsche F., Nachgelassene Fragmente, 14 (= M III 5. Herbst 1881), Berlin–New York 1973, pp. 521–530 (Kritische Gesamtausgabe, 5.2).
Nietzsche F., Nachgelassene Fragmente, 15 (= M III 4a, Herbst 1881), Berlin–New York 1973, pp. 531–556 (Kritische Gesamtausgabe, 5.2).
Nietzsche F., Unzeitgemässe Betrachtungen, 2. Stück: Vom Nutzen und Nachtheil der Historie für das Leben, in: Nietzsche Werke. Kritische Gesamtausgabe, Hrsg. G. Colli, M. Montinari, Berlin–New York 1972, pp. 239–329 (Kritische Gesamtausgabe, 3.1).
Pich R. H., Infinity and Intrinsic Mode, ed. by R. H. Pich, New Essays on Metaphysics as “Scientia Transcendens”. Proceedings of the Second International Conference of Medieval Philosophy, held at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre / Brazil, 15–18 August 2006, FIDEM, Louvain–la–Neuve 2007, pp. 159–214.
Plato, Respublica, ed. by S. R. Slings, Oxford 2003.
Plutarch, Moralia XXVI, in: Moralia. De defectu oraculorum, c. 17, ed. by W. Sieveking, vol. 3, Leipzig 1929, pp. 59–122.
Sobotka M., Hegels These tom Tode Gottes, „Hegel-Jahrbuch” (2003), pp. 34–37.
Spencer H., Nietzsche und Heine?, in: H. Spencer, Dichter, Denker, Journalist. Studien zum Werk Heinrich Heines, Bern–Frankfurt am Main–Las Vegas 1977, pp. 65–110.
Spinoza B., Ethica ordine geometrico demonstrata I, definitiones, axiomata, propositiones I–XVI, eds. F. Akkermann, P. Steenbakkers, in: Oeuvres, vol. 4, Paris 2020, pp. 100–125.
Stegmeier W., Nietzsches Befreiung der Philosophie. Kontextuelle Interpretation des V. Buchs der Fröhlichen Wissenschaft, Berlin–Boston 2012.
Stekeler P., Hegels Phänomenologie des Geistes. Ein dialogischer Kommentar, Bd. 2: Geist und Religion, Hamburg 2014.
Stekeler P., Hegels Wissenschaft der Logik. Ein dialogischer Kommentar, Bd. 1: Die objektive Logik. Die Lehre vom Sein. Qualitative Kontraste, Mengen und Maße, Hamburg 2019.
Wirsing C., Die Begründung des Realen. Hegels “Logik” im Kontext der Realitätsdebatte um 1800, Berlin–Boston 2021.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).