Konstytucja państwa jako problem fenomenologii
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.60212Słowa kluczowe:
fenomenologia, ontologia, filozofia polityczna, dzieło literackie, konstytucja państwaAbstrakt
Wczesny fenomenolog Roman Ingarden uważany jest raczej za teoretyka z dziedziny estetyki i ontologii niż filozofa politycznego. Celem artykułu jest rekonstrukcja nieistniejącej filozofii państwa, która mogłaby być rozwijana przez Ingardena, biorąc za punkt wyjścia jego analizy ontologiczne struktury dzieła literackiego. W swojej książce z 1931 roku Ingarden zdefiniował pojęcie dzieła literackiego bardzo szeroko, włączając do niego jako jego przypadki graniczne między innymi dzieła naukowe, listy itp. Tezą artykułu jest twierdzenie, że jako przypadek graniczny dzieła literackiego może być interpretowana również konstytucja państwa. W nawiązaniu do analiz Ingardena dotyczących spektaklu jako konkretyzacji sztuki teatralnej, w artykule podjęta zostanie próba rekonstrukcji w kategoriach jego ontologii relacji pomiędzy konstytucją państwa a samym państwem.
Bibliografia
Austin J., The Province of Jurisprudence Determined, Cambridge 1995.
Gniazdowski A., Państwo jako przedmiot intencjonalny, in: Doświadczanie świata. Eseje o myśli Romana Ingardena, ed. T. Maślanka, Warszawa 2020.
Hart J. G., Husserl and Fichte: With special regard to Husserl’s lecture on Fichte’s ideal of humanity, “Husserl Studies” 12 (1995), p. 135–163.
Hegel G. W. F., The Philosophy of History, transl. J. Sibree, Ontario 2001.
Husserl E., Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Pure Phenomenological Philosophy. First Book. General Introduction to a Pure Phenomenology, transl. F. Kersten, The Hague 1982.
Husserl E., Phenomenology and the Crisis of Philosophy, transl. Q. Lauer, New York 1965.
Husserl G., Recht und Welt, in: Festschrift Edmund Husserl zum 70. Geburtstag gewidmet, Halle 1929, p. 112–158.
Ingarden R., Controversy over the Existence of the World, vol. 1, transl. A. Szylewicz, Frankfurt am Main 2013.
Ingarden R., The Literary Work of Art. An Investigation on the Borderlines of Ontology, Logic, and Theory of Literature. With an Appendix on the Functions of Language in Theater, transl. G. G. Grabowicz, Evanston 1973.
Loidolt S., Einführung in die Rechtsphänomenologie, Tübingen 2010.
Reinach A., The Apriori Foundations of the Civil Law, transl. J. Crosby, Berlin 2012.
Schuhmann K., Husserls Staatsphilosophie, Freiburg–München 1988.
Stein E., An Investigation Concerning the State, transl. M. C. Baseheart, M. Sawicki, Washington 2006.
Stein E., Philosophy of Psychology and Humanities, transl. M. Sawicki, Washington 2000.
Stein H., Staatsrecht, in: Historisches Wörterbuch der Philosophie, ed. K. Gründer, Bd. 10, Basel 1998.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).