Etap propedeutyczny w formacji seminaryjnej w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.26308Słowa kluczowe:
etap propedeutyczny, formacja do kapłaństwa, seminarium duchowne, kandydaci do kapłaństwaAbstrakt
Etap propedeutyczny stanowi aktualnie integralną część formacji do kapłaństwa. W artykule zostają ukazane dokumenty Kościoła dotyczące tego aspektu formacji począwszy od Soboru Watykańskiego II. Autor przedstawiając i analizując kolejne dokumenty poświęcone formacji do kapłaństwa, prezentuje postępujący rozwój idei okresu propedeutycznego aż do najnowszego dokumentu Droga formacji prezbiterów w Polsce. Ukazane zostają zarówno motywy wprowadzenia tego etapu, zakładane cele oraz środki służące formacji. Artykuł podejmuje również trudności związane z koniecznością wprowadzenia rocznego etapu propedeutycznego w polskich seminariach duchownych, związane między innymi z małą liczbą zgłaszających się kandydatów czy brakiem przygotowanego szczegółowego programu wychowawczego. Autor wskazuje również na możliwość skorzystania z doświadczeń niektórych diecezji w Polsce związanych z tym etapem formacji (w kilku seminariach duchownych już wcześniej taki etap był wprowadzany).
Bibliografia
Jan Paweł II, Pastores dabo vobis.
Konferencja Episkopatu Polski, Droga formacji prezbiterów w Polsce. Ratio institu-tionis sacerdotalis pro Polonia, Warszawa 2021.
Konferencja Episkopatu Polski, Okres propedeutyczny w diecezjalnych wyższych seminariach duchownych w Polsce, 26.11.2009, Częstochowa 2009.
Konferencja Episkopatu Polski, Zasady formacji kapłańskiej w Polsce, red. K. Klauza, Częstochowa 1999 (Biblioteka „Niedzieli”, 78).
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dar powołania do kapłaństwa, Rzym 2016.
Kongregacja Edukacji Katolickiej, Il periodo propedeutico, Rzym 1998.
Kongregacja Edukacji Katolickiej, Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, Rzym 1970.
Mraczek M., Seminarium duchowne jako miejsce duszpasterstwa formacyjnego w świetle „Pastores dabo vobis”, Kraków 2018.
Panek M., Skowronek R., Roczny okres propedeutyczny w WŚSD w Katowicach, w: Blaski i cienie formacji pastoralnej w polskich seminariach duchownych w kontekście wyzwań nowej ewangelizacji, red. P. Matuszak, Niepokalanów 2016, s. 41–46.
Selejdak R., Stawać sie i być kapłanem Chrystusa, Częstochowa 2013.
Sobór Watykański II, Optatam totius.
Wierzbicki P., Znaczenie okresu propedeutycznego w formacji kandydatów do kapłaństwa, „Kościół i Prawo” 4 (2015) nr 2, s. 101–117.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).