My way to the sacrum

Authors

  • Paweł Łukaszewski Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.2254

Keywords:

liturgy, religious music, Requiem, Resurrectio, sacrum, symbols, The Catholic church, time, Vesperae pro defunctis, Via crucis, importance

Abstract

It is my profound conviction that it is better to write music which is “my own” than the one which is just “new”. I have therefore distanced myself from the musical avant­‑garde and I have discovered sacred music as my creative path. It includes over a dozen large­‑scale vocal­‑instrumental works, such as Vesperae pro defunctis, Requiem, Via crucis, Resurrectio, Missa de Maria a Magdala, Magnificat & Nunc dimittis, Miserere, four Symphonies – of Providence, of Love, of Angels and on the Mercy of God, as well as a wide range of a cappella choral compositions. Works exploring the theme of transience (Vesperae pro defunctis, Requiem) and those linked to the spirituality of the Passion and Easter (Via crucis, Resurrectio) constitute other important strands in my output. In order to describe my musical idiom I have coined the term “renewed tonality”, which seems to me to fit the sound material that I employ in my pieces.
The article cites the documents of the Catholic Church relating to music, including the texts by Popes Pius X and Pius XII, and the Constitution of the Sacred Liturgy of the Second Vatican Council. In writing sacred music I am trying to follow the Catholic Church’s voice expressed in these documents, for I believe that sacred music should be holy and universal. I also follow the musicologist Bohdan Pociej in invoking the four ways in which composers enter the sphere of the sacrum: religious theme, religious climate, sacred time and sound, and sacred form, all of which find their reflection in my music.

Author Biography

  • Paweł Łukaszewski, Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
    Paweł Łukaszewski – ur. w 1968 w Częstochowie. Kompozytor, dyrygent, pedagog. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskując dwa dyplomy: w zakresie gry na wiolonczeli (1992, prof. A. Wróbel) i kompozycji (z wynikiem celującym; 1995, prof. M. Borkowski). Prorektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Od roku 1996 pracuje w Katedrze Kompozycji Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie w 2000 r. uzyskał tytuł naukowy doktora, a w roku 2006 tytuł naukowy doktora habilitowanego w zakresie kompozycji. W latach 2010–2016 pracował na stanowisku profesora naukowo­‑dydaktycznego, w roku 2014 otrzymał tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych, od roku 2016 pracuje na stanowisku profesora zwyczajnego. W 2003 i 2006 r. został zaproszony jako visiting professor do Chile i Argentyny; w 2010 r. przeprowadził serię wykładów we Francji, Niemczech, Hiszpanii i Norwegii. Za swoją twórczość kompozytorską otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. w 1994 – II nagrodę na 2. Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie, oraz wyróżnienie na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (1992), w 1995 – I nagrodę na Konkursie Akademii Muzycznej w Warszawie, w 1996 – II nagrodę na 5. Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku, w 1998 – II nagrodę na 27. Międzynarodowym Konkursie Florilege Vocal de Tours we Francji. Został uhonorowany Nagrodą Prezydenta Miasta Częstochowy za twórczość kompozytorską (1995), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1998), Nagrodą im. św. Brata Alberta (2006), Brązowym Medalem Gloria Artis (2011), Nagrodą Prymasa Polski (2011), Medalem Pro Masovia (2014), Choc de Classica (2014) i Orphee d’Or – Prix Hector Berlioz (2014), Nagrodą im. Jerzego Kurczewskiego (2015). Otrzymał także dziewięciokrotnie nagrodę fonograficzną Fryderyk (1999, 2005, 2006, 2008, 2011, 2013 – Artysta Roku, 2015, 2016 – dwukrotnie). Stypendysta Miasta Stołecznego Warszawy (2010). Kompozytor sezonu 2010/2011 Filharmonii Narodowej. Utwory Pawła Łukaszewskiego wykonywane były na ponad stu festiwalach w kraju i za granicą i są zarejestrowane na ponad 120 polskich i zagranicznych płytach CD (m.in. Hyperion, DUX, Musica Sacra Edition, Signum Records, Acte Préalable, Centaur Records). Ponad 60 jego utworów zostało wydanych m.in. przez ChesterNovello, PWM, Walton Music, Edition Ferrimontana, Santa Barbara California, Pana Musica Japan. Od roku 1995 do 2013 był Dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Laboratorium Muzyki Współczesnej, w latach 2005–2008 Międzynarodowego Festiwalu Musica Sacra w Katedrze Warszawsko­‑Praskiej. Od roku 2000 jest prezesem Instytutu Musica Sacra. Jest członkiem ZAiKS i Prezydium Rady Akademii Fonograficznej. Pracuje w radach artystycznych festiwali m.in. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie. Bierze udział w pracach jury konkursów kompozytorskich, m.in. w Arezzo, Rimini, Moskwie, Bukareszcie i na Malcie oraz w Polsce (Katowice, Bydgoszcz, Legnica, Warszawa, Częstochowa, Poznań). Jest dyrektorem Chóru Katedry Warszawsko­‑Praskiej Musica Sacra i Wydawnictwa Musica Sacra Edition. Jego twórczość zyskała znaczącą pozycję w Europie, USA i Kanadzie. Jego utwory są wykonywane i prawykonywane przez renomowane zespoły chóralne z Londynu i Cambridge (The Kings Singers, The Holst Singers, BBC Singers, Trinity College Choir, Tenebrae, Britten Sinfonia, Polyphony). Wydane są także mające znakomite recenzje dwie płyty autorskie z jego kompozycjami w wytwórni Hyperion. www.lukaszewski.org.uk

References

Burakowski D., Znaczenie traktatów Boecjusza dla rekonstrukcji nauki pitagorejskiej w epoce wczesnochrześcijańskiej, „IDEA – Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych” 19 (2007), s. 5–11.

Constitutio pastoralis de Ecclesia in mundo huius temporis Gaudium et Spes, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 1965.

Einstein A., Leksykon złotych myśli, wybór K. Nowak, Warszawa 1998.

Nadolski B., Liturgika, t. 3, Poznań 1992.

Pikulik J., Dokumenty Stolicy Apostolskiej o muzyce XX wieku, w: Muzyka religijna w Polsce, t. 10, red. J. Pikulik, Warszawa 1988.

Pociej B., Czy możliwy jest w muzyce mistycyzm, w: Muzyka religijna w Polsce, t. 10, red. J. Pikulik, Warszawa 1988.

Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 1968.

Albert Einstein, Wikicytaty, [online] https://pl.wikiquote.org/wiki/Albert_Einstein (13.03.2017).

Downloads

Published

2017-11-16

Issue

Section

Artykuły i rozprawy

Similar Articles

41-50 of 111

You may also start an advanced similarity search for this article.