
Studia Socialia Cracoviensia 4 (2012) nr 2 (7)

Agata Dziekan-Łanucha
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

odpowiedzialność nadawców Radiowych i telewizyjnych
za emitowane tReści na gRuncie ustawy medialnej  

oRaz jej egzekwowanie  
pRzez kRajową Radę Radiofonii i telewizji

Abstract:  Responsibility of broadcasters for contents of radio and television programs 
in the light of the Broadcasting Act and enforcing this responsibility by the Na-
tional Broadcasting Council. Article 18 of the Broadcasting Act contains among 
other things regulations pointing that broadcasters cannot show programs, which en-
courage actions contrary to law, propagate attitudes and beliefs contrary to the mor-
al values and social interest, include broadcasts discriminating on grounds of race, 
sex and nationality, do not respect the religious beliefs of the public, especially the 
Christian system of values. Regulations also forbid to broadcast programs which may 
threaten the physical, mental or moral development of minors. The paper presents ex-
amples of broadcasts whose contents break the regulations of the article 18. These are 
going to be the cases which were brought under control of the National Broadcasting 
Council, because in accordance with the Broadcasting Act this regulatory is entitled 
to enforce this Act and call broadcasters to account. The paper also shows the Coun-
cil’s activity concerning creating precise regulations as to the protection of the young-
est audience from harmful broadcasts. This article includes the assessment of the ac-
tivities of the Council itself in the field of program supervision of broadcasters.

Artykuł 18 ustawy o radiofonii i telewizji zawiera m.in. zapisy mówiące o tym, 
że nadawcy radiowi i telewizyjni nie mogą emitować audycji, które propagują dzia-
łania sprzeczne z prawem, poglądy sprzeczne z moralnością i dobrem społecznym; 
które zawierają treści dyskryminujące ze względu na rasę, płeć lub narodowość, które 
nie szanowałyby uczuć religijnych odbiorców, a zwłaszcza godziłyby w chrześcijań-
ski system wartości. Unormowania wskazują także na zakaz emisji audycji mogących 
zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi małoletnich. W refe-
racie zostały przedstawione przykłady nadawania audycji, których treści sprzeciwiają 
się regulacjom artykułu 18. Są to przypadki, które zostały poddane kontroli Krajo-
wej Rady Radiofonii i Telewizji, ponieważ to organ regulacyjny w świetle ustawy 
o radiofonii i telewizji jest uprawniony do egzekwowania ustawowych unormowań 
i pociągania nadawców do odpowiedzialności. Pokazana też została aktywność Rady 



92 Agata Dziekan-Łanucha

dotycząca tworzenia szczegółowych przepisów w zakresie ochrony najmłodszych od-
biorców przed szkodliwymi treściami. W artykule znajduje się także ocena poczynań 
samej Krajowej Rady właśnie w obszarze nadzoru programowego nad nadawcami.

Keywords:  broadcasters, responsibility, the National Broadcasting Council, social interest, pro-
tection of minors

nadawcy, odpowiedzialność, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, dobro społecz-
ne, ochrona małoletnich

Do dbałości o rodzaj emitowanych treści skłania nadawców artykuł 18 ustawy o ra-
diofonii i telewizji. W swoich ustępach 1, 2 i 3 zakazuje on nadawać audycje, które 
propagują działania sprzeczne z prawem, polską racją stanu oraz poglądy i postawy 
zagrażające zdrowiu lub bezpieczeństwu oraz zachowania zagrażające środowisku na-
turalnemu; które zawierają treści dyskryminujące ze względu na rasę, płeć lub naro-
dowość; które nie szanowałyby uczuć religijnych odbiorców, a zwłaszcza godziłyby 
w chrześcijański system wartości. W kolejnych wskazuje na szczególną troskę wobec 
młodszych widzów i słuchaczy, zakazując w ogóle nadawania audycji zagrażających 
prawidłowemu rozwojowi małoletnich i pozwalając nadawać audycje, które mogłyby 
wpłynąć negatywnie na ich rozwój, tylko poza czasem chronionym1.

Szczególna odpowiedzialność za rodzaj emitowanych treści, jaką obarcza się nadaw-
ców, to przede wszystkim efekt ich wyjątkowej intensywności i zakresu oddziaływania. 
Z racji swych ogromnych możliwości docierania i wpływania na szerokie grupy odbiorców 
media elektroniczne musiały zostać poddane ścisłemu nadzorowi. Nastąpiło ograniczenie 
ich wolności i niezależności. To ograniczenie nie może jednak przekraczać niezbędnego 
minimum i musi być skutkiem harmonizowania wolności słowa nadawców z prawem 
odbiorców do informacji oraz z wymaganiami interesu społecznego, o czym już w 1994 
roku mówił w swojej uchwale Trybunał Konstytucyjny2. Organem powołanym do prze-
prowadzania nadzoru programowego nad nadawcami jest Krajowa Rada Radiofonii i Te-
lewizji. Czynności, które podejmuje w tym zakresie, nie mają charakteru przypadkowe-
go. W toku swoich działań Rada wypracowała system kontroli programowej nadawców. 
Sprawdzanie programów radiowych i telewizyjnych odbywa się na podstawie sprawoz-
dań składanych co roku przez nadawców publicznych i komercyjnych oraz na podstawie 
monitoringu audycji, który przeprowadzany jest tylko na materiale poemisyjnym3. Fakt, 
iż monitoring dotyczy tylko materiału poemisyjnego, jest bardzo istotny. Nadzór ze strony 
Rady nie może bowiem przybrać formy kontroli w postaci cenzury uprzedniej4.

Powyższe działania Rada może wykonywać bez przeszkód, ponieważ ustawa o ra-
diofonii i telewizji zagwarantowała jej przewodniczącemu odpowiednie środki kontroli. 

1   Por. Ustawa o radiofonii i telewizji, Dz.U. z 1993 roku, nr 7, poz. 34, z późn. zm.
2   Uchwała Trybunału Konstytucyjnego z dnia 2 marca 1994 roku, sygn. akt W 3/93, Przegląd Sejmowy, 

1994, nr 2, s. 328–334.
3   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z rocznego 

okresu działalności, Warszawa, marzec 2000, s. 67, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/spra-
wozdania/spr2000/spr2000.pdf (09.08.2011).

4   P. Czarny, Podstawowe prawa i wolności obywatelskie, [w:] Prawo konstytucyjne, red. P. Tuleja, War-
szawa 1997, s. 83.



93Odpowiedzialność nadawców radiowych i telewizyjnych…

Przewodniczący bowiem może żądać od nadawcy przedstawienia wszelkich materiałów 
i dokumentów niezbędnych do sprawdzenia działalności programowej5. 

Ustawa umożliwia Radzie także przywoływanie do porządku (poprzez zastosowanie 
sankcji) nadawców, którzy łamią przepisy dotyczące działalności programowej. Sank-
cja przewidziana jest już w sytuacji, gdy owego żądania przewodniczącego dotyczące-
go udostępnienia potrzebnych materiałów i dokumentów osoba kierująca działalnością 
nadawcy nie wypełni. Przewodniczący może wtedy podjąć decyzję o nałożeniu na nią 
kary finansowej w wysokości nieprzekraczającej równowartości jej sześciomiesięczne-
go wynagrodzenia. 

Kiedy Rada stwierdzi, że działalność programowa nadawcy jest nieprawidłowa, 
jej przewodniczący może wezwać nadawcę do zaniechania tych naruszających normy 
czynności, a gdy to nie odniesie skutku, na podstawie uchwały Rady może wydać de-
cyzję nakazującą ich zaniechania albo też decyzję już bardziej restrykcyjną o nałożeniu 
kary pieniężnej na nadawcę w kwocie do 50 proc. rocznej opłaty za używanie częstotli-
wości, a gdy nadawca nie uiszcza tej opłaty – w wysokości do 10 proc. jego przychodów 
z poprzedniego roku podatkowego6.

Z decyzją nakazującą zaniechania określonego sposobu postępowania związane 
są konsekwencje dla osoby reprezentującej nadawcę. Jeśli nie dostosuje się do tej de-
cyzji, grozi jej ze strony przewodniczącego nałożenie kary pieniężnej w kwocie takiej 
samej jak w przypadku nieudostępnienia żądanych dokumentów7. 

Kara dla nadawcy w wysokości do 50 proc. opłaty za częstotliwość lub do 10 proc. 
przychodów jest także możliwa do nałożenia przez przewodniczącego KRRiT, kiedy 
nadawca łamie któryś z wyszczególnionych w ustawie artykułów lub rozporządzeń 
Rady wydanych na ich podstawie. Przewodniczący może zastosować taką sankcję, kie-
dy nadawca nie przestrzega w programie kwot audycji8, nie stosuje się do przepisów 
o emisji reklam oraz o sponsorowaniu, gdy nie przestrzega aktów prawnych wydanych 
w tych dziedzinach przez Radę oraz aktu określającego zasady nadawania programów 
mogących zagrażać prawidłowemu rozwojowi dzieci i młodzieży9. 

Łamanie norm działalności programowej może też skutkować bardziej surową 
sankcją niż obciążenia finansowe. Krajowa Rada na podstawie artykułu 38 punkt 
4 ustawy o RTV ma prawo w takiej sytuacji nawet odebrać nadawcy koncesję10.

egzekwowanie zapisów zabRaniających pRopagować działania spRzeczne z pRawem, 
naRuszające uczucia Religijne, spRzeczne z moRalnością i dobRem społecznym

Od strony formalnej sposób postępowania Rady wobec nadawców jest więc jasno 
określony. Kłopotów może nastręczać natomiast samo stwierdzenie, czy nadawca zła-
mał normy podane w artykule 18, w tym szczególnie w ustępach 1, 2 i 3. Jego zapisy 

 5   J. Sobczak, Radiofonia i telewizja. Komentarz do ustawy, Zakamycze 2001, s. 135.
 6   Wynika to z art. 10 ust. 4 oraz art. 53 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji.
 7   Wynika to z art. 54 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji.
 8   Niektóre rodzaje audycji muszą mieć w programie nadawcy ściśle określony udział procentowy.
 9   Wynika to z art. 53 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji. 
10   Art. 38 pkt 4 mówi, że koncesja może być cofnięta, jeżeli działalność objęta koncesją jest wykonywa-

na w sposób sprzeczny z ustawą lub warunkami określonymi w koncesji. 



94 Agata Dziekan-Łanucha

bowiem mają charakter pojęć niedookreślonych lub odsyłających do wartości poza-
prawnych funkcjonujących w społeczeństwie11. Z tego względu pojęcia te można inter-
pretować w różny sposób, nadając im za każdym razem odmienne znaczenie12. Zapisy 
o tym kształcie, dopuszczające tak daleko idącą dowolność interpretacyjną nie są więc 
dobrze postrzegane przez znawców prawa. Pojawiają się nawet opinie, że „w odnie-
sieniu do omawianych przepisów zarówno ilość, jak i sformułowanie poszczególnych 
klauzul wykraczają poza racjonalne granice”13.

Niektórzy prawnicy to na Krajową Radę przenoszą obowiązek interpretacji zapi-
sów ustawowych i oceniania audycji na podstawie własnych analiz. Wydaje się jed-
nak, że jest to przedsięwzięcie o dużym stopniu trudności i jego realizacja w praktyce 
może wywołać liczne kontrowersje. Rada samodzielnie interpretując paragrafy arty-
kułu 18, łatwo może narazić się na protesty ze strony nadawców, że owe sformułowa-
nia źle rozumie, interpretuje za szeroko albo wykorzystuje je do tego, żeby ograniczać 
wolność wypowiedzi. 

Należy więc wnioskować, że właśnie z tego względu Krajowa Rada w toku swojej 
działalności przeprowadzając czynności nadzorcze, stosunkowo rzadko powoływała się 
na zapisy zawarte w ustępie 1, 2 i 3 omawianego artykułu, nie stwierdzając, aby któryś 
z kontrolowanych nadawców je łamał.

Jednoznacznie brzmiące stanowisko, że oto nadawca dopuszcza się postępowa-
nia sprzecznego z artykułem 18 wydała Rada w stosunku do Radia City ze Słupska. 
Krajowa Rada postanowiła przyjrzeć się bliżej tej stacji, zaniepokojona publikacjami 
prasowymi na temat jej kontrowersyjnej działalności. Szczególnie wnikliwej analizie 
poddała dwie audycje radiowe Talk show i Piwne rozmowy. Po przyjrzeniu się bliżej 
treściom zawartym w tych pozycjach programowych Rada wyraziła opinię, że nadawca 
przekracza w nich zakazy określone w artykule 18, a w szczególności dopuszcza się 
propagowania postaw i poglądów sprzecznych z moralnością i dobrem społecznym oraz 
obraża uczucia religijne odbiorców.

Stacja radiowa zgodnie z obowiązującą procedurą otrzymała najpierw od przewod-
niczącego Rady wezwanie do zaniechania emisji powyższych audycji. Kilka miesięcy 
później Rada rozpoczęła rekontrolę rozgłośni, chcąc sprawdzić efekty napomnienia. 
Wyniki monitoringu dalekie od zadowalających oraz płynące do Rady skargi na nadaw-
cę skłoniły ten organ do podjęcia restrykcyjnej decyzji o wszczęciu procedury cofnięcia 
koncesji nadawcy. 

Łamaniem norm dobrego obyczaju oraz obrazą uczuć religijnych zajmowała 
się Rada także w odniesieniu do telewizji komercyjnej. Oskarżenia o tego rodzaju 
naruszenia związane były z wypowiedziami Janusza Rewińskiego w programie Ale pla-
ma wyemitowanym 22 stycznia 1999 roku w TVN. Informację o tym Rada uzyskała 
od widzów, którzy przysłali do jej biura pisemne skargi. Wezwanie przewodniczącego 
KRRiT do przeciwdziałania pojawianiu się w programie szkodliwych treści przyniosła 
pozytywny efekt. Kilka tygodni później prezes TVN Mariusz Walter wystąpił na ekranie 

11   Prawo radiofonii i telewizji w świetle standardów europejskich, red. C. Banasiński, Warszawa, 2001, 
s. 60.

12   A. Matlak, Radiofonia i telewizji, [w:] Prawo mediów, red. J. Barta, R. Markiewicz, A. Matlak, War-
szawa 2005, s. 168.

13   Tamże, s. 168.



95Odpowiedzialność nadawców radiowych i telewizyjnych…

z przeprosinami dla wszystkich widzów, którzy poczuli się urażeni wypowiedziami pro-
wadzącego program14. 

Również pod wpływem zgłaszanych skarg Krajowa Rada postanowiła bliżej przyj-
rzeć się programowi typu reality show pod tytułem Amazonki emitowanemu w 2001 roku 
przez stację TV 4. Potwierdziła trafność spostrzeżeń skarżących. Uznała, że w programie 
tym propaguje się zachowania sprzeczne z prawem oraz poglądy sprzeczne z moralno-
ścią i dobrem społecznym, znajdując tym samym podstawy do interwencji. Krajowa 
Rada przyjęła więc uchwałę zobowiązującą przewodniczącego tego gremium do wyda-
nia decyzji wzywającej nadawcę do zaniechania działań wywołujących te naruszenia15. 

Najgłośniejsze przypadki interwencji Rady wobec nadawców ze względu na zła-
manie analizowanych norm wiążą się z programem Kuba Wojewódzki. W 2006 roku 
przewodniczący KRRiT nałożył na Polsat 500 tys. zł kary za emisję odcinka z udziałem 
Kazimiery Szczuki. W audycji tej Kazimiera Szczuka parodiowała głos spikerki Radia 
Maryja Magdaleny Buczek, czemu towarzyszyły pogardliwe komentarze prowadzące-
go. Zdaniem szefa Krajowej Rady doszło do naruszenia uczuć religijnych osób wie-
rzących, a także do naruszenia dóbr osobistych Magdaleny Buczek. Sądy w kolejnych 
instancjach, do których odwoływał się Polsat, podtrzymywały słuszność decyzji prze-
wodniczącego Krajowej Rady16. Spór został ostatecznie zakończony oddaleniem skargi 
kasacyjnej przez Sąd Najwyższy 14 stycznia 2010 roku17. Sąd Najwyższy stwierdzał: 

Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego zaprezentowana przez Kazimierę Szczukę 
parodia głosu spikerki oraz towarzyszące tej wypowiedzi komentarze Kuby Wojewódz-
kiego naruszały uczucia religijne osób wierzących, były wyrazem traktowania modlitwy 
w sposób prześmiewczy i pogardliwy. 

Sąd Najwyższy podkreślił, przywołując orzecznictwo Europejskiego Trybunału 
Praw Człowieka, iż wolność wyrażania opinii nie jest wolnością absolutną i może do-
znawać ograniczeń na zasadach określonych w art. 10 ust. 2 Europejskiej Konwencji 
o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. 

Dwa lata później Krajowa Rada znów zajęła się programem Kuba Wojewódzki, wte-
dy już jednak emitowanym w TVN. Jej uwagę zwróciła audycja, w której prowadzący 
zorganizował happening: poprosił swoich gości o wtykanie miniaturowych polskich flag 
w atrapy psich odchodów (zainspirował się rysunkiem satyrycznym Marka Raczkowskie-
go). Odwołała się do artykułu 18 (w zakresie ustępu 1, 2 i 3) oskarżając stację o znie-
ważenie symbolu narodowego i nakładając karę w wysokości 471 tys. zł. Obie strony 
weszły na drogę sądową. W sierpniu 2009 roku Stołeczny Sąd Gospodarczy orzekł, że do 

14   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z roczne-
go okresu działalności, Warszawa, marzec 2000, s. 150, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/
sprawozdania/spr2000/spr2000.pdf (09.08.2011).

15   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z roczne-
go okresu działalności, Warszawa, marzec 2002, s. 134, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/
sprawozdania/spr2002/spr2002.pdf (09.08.2011).

16   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej rady Radiofonii i Telewizji z działal-
ności w 2007 roku, Warszawa, marzec 2008, s. 16, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/spra-
wozdania/spr2008/spr_2008.pdf, (11.05.2012). Zob. także Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 
8 października 2008 roku, sygn. akt VI ACa 332/08. 

17   Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 14 stycznia 2010 roku, sygn. akt III SK 15/09.



96 Agata Dziekan-Łanucha

znieważenia nie doszło: audycja oceniana jako całość nie propaguje znieważania flagi 
narodowej, miała charakter satyryczny i wyrażała protest przeciw zanieczyszczeniu ulic18.

Inny wyrok zapadł jednak w Sądzie Apelacyjnym, do którego odwołał się przewodni-
czący KRRiT. W sierpniu 2011 roku orzekł, że TVN musi jednak zapłacić karę finansową 
nałożoną przez Krajową Radę. Uzasadniał, że zgodnie z polskimi unormowaniami otacza-
nie czcią symboli narodowych, w tym także flagi, jest prawem i obowiązkiem każdego oby-
watela. Analizowana audycja tymczasem wyrażała zupełny brak szacunku dla flagi naro-
dowej. Sąd zauważał również, iż takie zachowanie jest ponadto sprzeczne z moralnością19. 

Inna decyzja (z dnia 29 kwietnia 2011 roku), w której Krajowa Rada również od-
wołuje się do artykułu 18 (ustęp 1), a dokładniej do zapisów zakazujących emitowania 
treści dyskryminujących ze względu na narodowość, dotyczy Radia Maryja. Zdaniem or-
ganu regulacyjnego (swoją opinię opiera na ekspertyzie prawnej autorstwa prawników 
z Uniwersytetu Warszawskiego) nadawca naruszył normy ustawowe, emitując w audy-
cji z 13 marca 2011 roku wypowiedzi Jana Kobylańskiego, prezesa Unii Stowarzyszeń 
i Organizacji Polonijnych Ameryki Łacińskiej. Prezes najpierw wskazywał, że Polską nie 
rządzą Polacy i dlatego w kraju dzieje się coraz gorzej, a później nawoływał, aby w czasie 
wyborów głosować tylko na prawdziwych Polaków (w oparciu o kryterium bycia praw-
dziwym Polakiem, Polakiem – katolikiem radził też konstruować listy wyborcze). Prze-
wodniczący KRRiT wezwał Radio Maryja do zaniechania działań w postaci emitowania 
audycji, które mogą zawierać treści dyskryminujące ze względu na narodowość20.

Czy rzeczywiście powyższe wypowiedzi Jana Kobylańskiego powinny wywołać 
reakcję organu nadzorującego media? Prawnicy, których opinią posłużyła się KRRiT, 
wskazują, że wypowiedzi propagowały dyskryminację tych, którzy nie należą do kato-
lickiej wspólnoty wyznaniowej i ocenianie (selekcjonowanie) ludzi według kryteriów 
etnicznych. Zaznaczają, że analizowane wypowiedzi raczej nie należą do tych, które 
mogłyby wywołać działanie ze strony sądu czy prokuratury, ale Krajowa Rada może 
w większym zakresie uznawać, że coś jest niedopuszczalne. Chroni ona wolność sło-
wa, ale i interes publiczny. W tym wypadku interes publiczny powinien przeważyć nad 
wolnością słowa, dlatego jej reakcja jest jak najbardziej wskazana. W opinii zwrócono 
uwagę także na fakt, że Radio Maryja jest nadawcą społecznym, a zatem przyjmującym 
na siebie szersze obowiązki w zakresie emitowanych treści niż inni nadawcy21.

ochRona najmłodszych widzów pRzed szkodliwymi tReściami

Większą aktywność w pociąganiu nadawców do odpowiedzialności za rodzaj emi-
towanych treści wykazywała Rada w zakresie przestrzegania ograniczeń dotyczących 

18   Sąd: TVN nie znieważył polskiej flagi, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,6968212, 
Sad__TVN_nie_zniewazyl_polskiej_flagi.html (24.04.2011).

19   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Komunikat prasowy z 11.08.2011: TVN musi zapłacić karę, 
http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/pliki/wiadomosci/110811_tvn_kara.pdf (07.08.2012).

20   Decyzja przewodniczącego KRRiT z 11 marca 2011 roku, http://www.krrit.gov.pl/bip/LinkClick.
aspx?fileticket=ztwtb3tMAVw%3d&tabid=136 (12.05.2011). 

21   A. Bodnar, K.Śmieszek, Opinia prawna nt. ewentualnego naruszenia przepisów prawa w audycjach 
nadanych w Radiu Maryja w marcu 2011 r., Warszawa 29 kwietnia 2011 r., http://www.krrit.gov.pl/Data/
Files/_public/Portals/0/wiadomosci/radio_maryja_opinia_krrit.pdf (10.05.2011). 



97Odpowiedzialność nadawców radiowych i telewizyjnych…

audycji mogących zagrażać prawidłowemu rozwojowi najmłodszych odbiorców. Być 
może jedną z przyczyn dużego zainteresowania tym zagadnieniem (oprócz oczywiście 
chęci chronienia przed nieodpowiednimi treściami najmłodszych odbiorców przekazów 
medialnych) jest fakt, iż Krajowa Rada została bezpośrednio zaangażowana w formuło-
wanie prawnych ograniczeń. Zapisy artykułu 18, chociaż zmieniały się w toku noweli-
zacji ustawy o radiofonii i telewizji, zawsze jednak nakładały na Krajową Radę obowią-
zek wydania rozporządzenia mającego w szczegółach regulować obowiązki nadawców.

Po raz pierwszy przewodniczący Krajowej Rady nałożył karę z racji narażenia naj-
młodszych widzów na odbiór nieodpowiednich przekazów w 1997 roku. Ukaranym 
nadawcą była telewizja Polsat. Za emisję o godz. 20 filmu Ostry poker w małym Tokio 
miała zapłacić 300 tys. zł. Organ nadzorczy podnosił, że nie może pozostać bezkarna 
sytuacja, kiedy telewizja pokazuje w czasie największej oglądalności film, w którym 
w sumie dochodzi do 63 zabójstw i 40 scen pobicia, a łączny czas trwania scen prze-
mocy i strzelaniny wynosi 34 minuty, co stanowi około 50 proc. czasu ekranowego22 
oraz że stacja nie pofatygowała się nawet, żeby ostrzec widzów przed tym, co film za-
wiera23. Nadawca nie zamierzał godzić się z decyzją i oddał sprawę (zgodnie z tym, 
co przewiduje ustawa o radiofonii i telewizji) do Sądu Gospodarczego w Warszawie. 
Doszło do zawarcia ugody między stronami, na mocy której Polsat został zobowiązany 
do wypłacenia 110 tysięcy złotych na cele charytatywne24. 

W następnym roku Krajowa Rada miała dwukrotnie zastrzeżenia do działalności 
programowej telewizji Canal Plus. Potępiła ją za nadanie o godzinie 20 filmu Crash 
(Rada relacjonowała w swoim sprawozdaniu: „Film zawiera sceny ukazujące poszar-
pane w wypadkach samochodowych ciała, obrazy, w których powtarzane są katastrofy 
samochodowe znanych osób [traktowane jako podniety seksualne], tatuowanie blizn 
powypadkowych, stosunki seksualne z osobami okaleczonymi oraz zdjęcia okaleczeń 
powypadkowych”25) karząc stację za ten krok kwotą 70 tysięcy złotych. Druga spra-
wa dotyczyła filmu Zazel. Chociaż został wyemitowany o godzinie 0.45, Rada uznała, 
że nadawcy należy się za niego kara – przewodniczący ustalił ją w kwocie 30 tysięcy 
złotych – gdyż prezentuje treści pornograficzne, które przecież na mocy przepisów pra-
wa są w polskich mediach całkowicie zakazane26. 

W 2001 roku Krajowa Rada po raz pierwszy ukarała nadawcę za wyemitowanie 
kreskówki. Animowany film amerykański pod tytułem Przygody Freya w kosmosie 
wyświetlony o godzinie 11 w telewizji TV 4 został uznany przez Radę za nieodpo-
wiedni dla dzieci. Oceniła, że film zawierał sceny drastyczne, nasycone obrazami 
przemocy o wyjątkowo brutalnym charakterze i wobec tego może mieć negatywny 

22   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Warszawa, 
marzec 2002, s. 18, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/sprawozdania/spr2002/spr2002.pdf 
(09.08.2011).

23   T. Mielczarek, Między monopolem a pluralizmem. Zarys dziejów środków komunikowania masowego 
w Polsce w latach 1989–1997, Kielce 1998, s. 73.

24   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Warszawa, 
marzec 2000, s. 22, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/sprawozdania/spr2000/spr2000.pdf 
(09.08.2011).

25   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Warszawa, 
marzec 1999, s. 131, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/sprawozdania/spr1999/spr1999.pdf 
(09.08.2011).

26   Tamże, s. 132.



98 Agata Dziekan-Łanucha

wpływ na psychiczny i uczuciowy rozwój niepełnoletnich widzów. Z tego też po-
wodu przewodniczący Rady zdecydował o obciążeniu nadawcy karą w wysokości 
10 tysięcy złotych27.

Krajowa Rada dbając o przestrzeganie zakazu emisji audycji źle wpływających 
na rozwój dzieci i młodzieży, postanowiła bliżej przyjrzeć się programowi Big Bro-
ther, który w 2001 roku pojawił się na ekranie telewizji TVN. W swoim stanowisku 
uznała, że tego rodzaju audycje „mogą być społecznie szkodliwe, a ponadto audy-
cje te są de facto apoteozą knajactwa, głupoty, prostactwa i prymitywizmu. Ukazują 
i lansują postawy oraz zachowania mogące mieć zdecydowanie niekorzystny wpływ 
na kształtowanie poglądów, postaw i wzorców zachowań części widzów”28 . Po wy-
daniu opinii nie wystąpiła jeszcze z decyzją o karze pieniężnej. Dopiero w następnym 
roku po przeprowadzeniu kilkudniowego monitoringu audycji Big Brother – Bitwa 
nadawanych w godzinach 11.30 – 13.15 i 20.00 – 20.45 uznała, że nadawca łamie 
przepisy i nakazała mu zapłacić 300 tysięcy złotych kary. Uzasadniała: „W rozpo-
wszechnionych audycjach prezentowane były sprzeczne z moralnością normy gru-
powe, a treści erotyczne prezentowane były w oderwaniu od odpowiedzialności mo-
ralnej za zachowania związane z erotyczną sferą życia człowieka. Audycje lansowały 
swobodę obyczajową i zachowania oderwane od uczuć”29. Ostatecznie doszło do za-
warcia ugody, a kara została zmniejszona do 150 tys. zł (z tego 100 tys. zł TVN wpła-
cił na cele społeczne).

Inne przypadki nakładania kar finansowych na nadawców związane są z audycją 
Nieustraszeni emitowaną w telewizji Polsat. W 2004 roku stacja za nadanie kilku od-
cinków tej audycji w czasie chronionym otrzymała 400 tys. zł kary, w 2006 roku za tę 
samą audycję nadaną o godz. 21.30 przewodniczący KRRiT obciążył Polsat półmilio-
nową karą. Nadawca w obu przypadkach odwołał się do sądu. Sąd jednak przychylił się 
do decyzji szefa Krajowej Rady, wskazując, iż nie ma żadnych wątpliwości, że treści 
obecne w analizowanych audycjach mogły zagrażać prawidłowemu rozwojowi małolet-
nich, a zatem powinny zostać wyemitowane po godz. 2330. 

Działania Krajowej Rady skłaniające nadawców do przestrzegania przepisów 
o ochronie nieletnich i nakładanie sankcji za ich łamanie wśród stacji telewizyjnych 
wzbudzały kontrowersje. Zwykle po wyznaczeniu im kary stacje nie przyjmowały 
jej, ale najpierw odwoływały się od decyzji do Sądu Gospodarczego, podnosząc, 
że w polskim prawie nie ma jednoznacznych kryteriów określających, który film na-
daje się do emisji w porze największej oglądalności, a którego w ogóle nie można 
nadawać w telewizji. 

W sprawie emisji o godzinie 20 filmu Ostry poker w małym Tokio w telewizji Polsat 
w 1997 roku, za który Rada nałożyła 300 tysięcy złotych kary, jej przedstawiciel głosił 
w sądzie: 

27   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Warszawa, 
marzec 2002, s. 13, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/sprawozdania/spr2002/spr2002.pdf 
(09.08.2011).

28   Tamże, s. 14.
29   Tamże, s. 14.
30   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dzia-

łalności w 2007 roku, Warszawa, marzec 2008, s. 16, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/
sprawozdania/spr2008/spr_2008.pdf (14.08.2011). 



99Odpowiedzialność nadawców radiowych i telewizyjnych…

Przepisy artykułu 18 ustęp 3 ustawy o radiofonii i telewizji31 mają jednak charakter norm 
odwołujących się do ocen etycznych, które są zmienne w zależności od miejsca, czasu, 
przestrzeni i grupy społecznej. Powołane przepisy są lakoniczne, nie definiują, na czym 
polega zagrożenie dla dzieci i młodzieży, nie dając tym samym nadawcy żadnych wska-
zówek. Brak bowiem jakichkolwiek wytycznych, decyzji, kryteriów precyzujących, jak 
rozumieć i stosować przepisy posiadające nieostrą granicę pojęciową32.

Przedstawiciel nadawcy podnosił, że Rada powinna opracować kryteria kwalifiko-
wania audycji pozwalające stwierdzić, czy można je pokazać w czasie chronionym, czy 
tylko między godziną 23 a 6.

Chociaż nadawca trochę cynicznie bronił się, twierdząc, iż nie wiedział, czy film 
Ostry poker w małym Tokio może wyświetlić w porze największej oglądalności, w jego 
argumentacji było sporo racji. Rada powinna była wziąć na siebie ciężar opracowa-
nia standardów dla filmów, które mogą być emitowane w określonych porach. Swoją 
bierność w tym zakresie Rada początkowo tłumaczyła potrzebą wykazywania dużej 
ostrożności w narzucaniu nadawcom z góry ustalonych wzorców postępowania stawia-
jąc na samodzielne wypracowanie norm przez nadawców.

Ten cel – zainicjowanie przez nadawców opracowania wspólnego regulaminu 
prezentowania na swoich antenach treści, które mogą zagrażać dzieciom i młodzie-
ży – udało się Radzie osiągnąć w 1999 roku. Wtedy to bowiem stacje telewizyjne za-
warły Porozumienie Polskich Nadawców Telewizyjnych Przyjazne Media33 . W piśmie 
zadeklarowały, że „nadawca przystępujący do porozumienia zobowiązany jest uczynić 
wszystko, co możliwe, by dzieci i młodzież nie były narażone na oglądanie programów, 
które nie są dla nich odpowiednie”34. Ideą porozumienia było samoograniczenie się me-
diów w prezentowaniu przekazów szkodliwych dla nieletnich35.

Na mocy tego porozumienia został opracowany system oznakowań, którego po-
szczególne znaki ukazujące się na ekranach telewizorów miały informować, czy wy-
świetlana właśnie audycja jest odpowiednia dla dzieci, czy zabroniona36. 

Można się jednak pokusić o stwierdzenie, że zarówno zapewnienia o prowadzeniu 
ostrożniejszej polityki programowej dbającej o interes najmłodszych zapisane w porozu-
mieniu Przyjazne Media, jak i przemyślane stosowanie systemu oznakowań nie zostało 
przez nadawców zrealizowane. Mówiła o tym Rada już w 2000 roku. Zaraz po zaistnie-
niu na ekranach telewizorów systemu oznakowań dla trzech kategorii audycji KRRiT 
podjęła decyzję o przeprowadzeniu monitoringu w tym zakresie. W lipcu i wrześniu 

31   Przed nowelizacją ustawy o radiofonii i telewizji z 31 marca 2000 roku zapis o obowiązku ochrony 
nieletnich przed szkodliwymi treściami znajdował się właśnie w art. 18 ust. 2.

32   M. Piotrowski, Popłatne zabijanie. Polsat w sądzie, „Aktualności Telewizyjne” 1998, nr 3, s. 20.
33   Pod porozumieniem podpisały się: Telewizja Polska, Telewizja Polsat, TVN, Polskie Media (nadawca 

Naszej TV), Telewizja Niepokalanów, Polska Korporacja Telewizyjna (nadawca Canal Plus), Polska Telewi-
zja Kablowa i Wizja TV.

34   Porozumienie Polskich Nadawców Telewizyjnych „Przyjazne Media”, Materiały, „Zeszyty Praso-
znawcze” 1999, nr 1–2.

35   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z rocznego 
okresu działalności, Warszawa, marzec 2001, s. 75, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/spra-
wozdania/spr2001/spr2001.pdf (10.08.2011).

36   Trzy rodzaje oznakowań odpowiadały trzem kategoriom audycji: „dla wszystkich”, „za zgodą rodzi-
ców”, „tylko dla dorosłych”.



100 Agata Dziekan-Łanucha

2000 roku sprawdziła jak wywiązuje się ze zobowiązań porozumienia Polsat, TVN, TV4 
i Canal Plus. Zauważyła niekonsekwencję w stosowaniu oznaczeń. Nadawcy oznaczając 
dany film lub audycję określonym symbolem, kierowali się tylko sobie znanymi kryte-
riami i potrafili te same filmy zaliczać do różnych kategorii. Ponadto stacje telewizyjne 
często emitowały audycje oznaczone jako „tylko dla dorosłych” przed godziną 23.00, 
co zdaniem KRRiT zaprzeczało założeniom porozumienia Przyjazne Media37 . 

Radykalną zmianę w kwestii emisji audycji zagrażających prawidłowemu rozwojo-
wi nieletnich przyniosła nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji z 2 kwietnia 2004 
roku. Wprowadzenie nowych zapisów nastąpiło z inicjatywy KRRiT. Ustawa nałożyła 
na nadawców obowiązek oznaczania audycji symbolami graficznymi. Ich opracowaniem 
miała zająć się Krajowa Rada. Miała ona także wprowadzić podział małoletnich na ka-
tegorie wiekowe i każdej z tej kategorii przyporządkować jej własny symbol graficzny38.

Stosowne rozporządzenie Krajowa Rada wydała 23 czerwca 2005 roku39. Rozpo-
rządzenie to wprowadziło podział małoletnich widzów na cztery grupy wiekowe oraz 
określiło, jakiego rodzaju treści (jakiego rodzaju wizje świata, wzorce zachowań) dzieci 
z danej grupy nie powinny oglądać i słuchać (rozporządzenie dotyczyło też treści pre-
zentowanych w radiu). Akt prawny wydany przez KRRiT przedstawił także wzory sym-
boli graficznych oraz zapowiedzi słownych, które nadawcy mają umieszczać na ekranie 
w trakcie emisji danej audycji lub wygłaszać (w przypadku radia), a które są informacją 
dla rodziców, dla jakich grup wiekowych dana audycja jest odpowiednia. 

W rozporządzeniu Krajowa Rada podała także opis ułatwiający zakwalifikowanie 
audycji jako tych, które mogą mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psy-
chiczny lub moralny rozwój małoletnich. Tego rodzaju audycje mogą być emitowane 
wyłącznie w godzinach od 23 do 6. Dla nich Krajowa Rada również przedstawiła odpo-
wiedni wzór symbolu graficznego i zapowiedzi słownej. 

Dbając o ochronę dzieci, Krajowa Rada skupiła się teraz na sprawdzaniu, czy nadaw-
cy stosują wytyczne zawarte w rozporządzeniu. Polegało to zwykle na przeprowadzaniu 
tygodniowego całodobowego monitoringu programowego lub też miesięcznego moni-
toringu wybranych rodzajów audycji określonych nadawców i szczegółowym śledze-
niu, jakie audycje zostały nadane (jakie zawierały treści) i do jakiej kategorii wiekowej 
zostały zakwalifikowane. Szczególnie sumiennie Krajowa Rada zrealizowała to zadanie 
w 2006 roku (był to efekt m.in. zobowiązania Rady przez Sejm do większej ochrony 
najmłodszych widzów). Po analizie wyników monitoringu doszła do wniosku, że naj-
młodszym widzom w największym stopniu zagrażają nie sensacyjne filmy fabularne 
nadawane zwykle o późnych porach, ale emitowane popołudniami seriale fabularno-do-
kumentalne oraz interwencyjne magazyny reporterów, które opatrzone są przeważnie 
oznaczeniem „od lat 12”, a tymczasem „obraz świata, jaki ukazują, jest pełen kłamstwa, 

37   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z rocznego 
okresu działalności, Warszawa, marzec 2001, s. 77, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/spra-
wozdania/spr2001/spr2001.pdf (10.08.2011).

38   Ustawa z dnia 2 kwietnia 2004 roku o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji, Dz.U. nr 91, poz. 874.
39   Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 23 czerwca 2005 roku w sprawie kwalifi-

kowania audycji lub innych przekazów mogących mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychicz-
ny lub moralny rozwój małoletnich oraz audycji lub innych przekazów przeznaczonych dla danej kategorii 
wiekowej małoletnich, stosowania wzorów symboli graficznych i formuł zapowiedzi, Dz.U. nr 130, poz. 
1089.



101Odpowiedzialność nadawców radiowych i telewizyjnych…

przemocy i występków, a nawet zbrodni. Prezentowany 12-latkom wielokrotnie w ciągu 
doby, bez dostatecznej przeciwwagi pozytywnej, zagraża zdrowiu psychicznemu i mo-
ralnemu małoletnich widzów”40. Najwięcej negatywnych ocen w tym zakresie otrzy-
mała telewizja TVN i jej audycje Sędzia Anna Maria Wesołowska, Uwaga, W-11 Wy-
dział Śledczy. (W programach telewizji publicznej KRRiT nie dostrzegła takich audycji, 
a w Polsacie były one obecne, ale w znikomym stopniu). Dlatego też przewodniczący 
KRRiT wezwał nadawcę do zaniechania potępianych działań, czyli nadawania analizo-
wanych audycji z zaniżoną kategorią wiekową.

Efektem monitoringu programowego nadawców było też sprawdzanie, czy po-
szczególnym audycjom, odcinkom seriali i filmom nadawcy przypisują odpowiednią 
kategorię wiekową. Krajowa Rada dokonywała dokładnych wyliczeń, wskazując, które 
punkty programu zostały źle zakwalifikowane, tłumaczyła, ze względu na jakie treści 
nastąpiła błędna kwalifikacja oraz wskazywała prawidłowe oznaczenie. Tego rodzaju 
wskazówki były bardzo cenne dla nadawców, ponieważ pozwalały im w przyszłości, 
jeśli wykazywali tylko taką chęć, łatwiej dostosować się do wymagań medialnego regu-
latora i prawnych regulacji. Krajowa Rada wyznaczała w ten sposób standardy ochrony 
dzieci przed nieodpowiednimi treściami.

Przeprowadzając owe monitoringi, które skutkowały najczęściej stwierdzeniem 
sporej liczby nieprawidłowości, Krajowa Rada nie była już jednak skłonna do dyscy-
plinowania nadawców karami finansowymi i ograniczyła się do wzywania do zaprze-
stania potępianych praktyk. Przykładem może być tygodniowy monitoring z 2009 roku 
filmów fabularnych nadawanych w telewizjach satelitarnych TVN7, Ale kino, Canal 
Plus Polska. W przypadku kanału Ale kino KRRiT stwierdziła błędną kwalifikację 
aż 4 filmów, z których dwa powinny być opatrzone znakiem „od lat 18” i pokazane 
po godz. 23 (a były opatrzone znakiem „od lat 16”). Ale nadawca otrzymał tylko pisem-
ne upomnienie41. Nie poniosła też żadnych konsekwencji finansowych telewizja TV4, 
która dwukrotnie (w 2006 i 2008 roku) upominana była za nadawanie serialu animowa-
nego Włatcy móch o godz. 20. Zdaniem Rady jest to serial dla dorosłych, a zatem musi 
być emitowany poza czasem chronionym42. Z wezwań przewodniczącego KRRiT nie 
robi sobie nic także telewizja TVN, która nadal nadaje audycję Sędzia Anna Maria We-
sołowska w godzinach popołudniowych zamiast po godz. 20. W programach telewizyj-
nych sporo jest jeszcze innych audycji, które narażają najmłodszych widzów na kontakt 
z nieodpowiednimi dla nich treściami. 

Czy Krajowa Rada zatem dobrze wykonuje swoje zadanie, polegające na pociąganiu 
nadawców do odpowiedzialności za emitowane treści? Zadanie jest trudne, gdyż w swo-
ich działaniach organ regulacyjny musi z jednej strony brać pod uwagę niezależność 
nadawców w tworzeniu programu, z drugiej strony dobro odbiorców. Wydaje się, 

40   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dzia-
łalności w 2006 roku, Warszawa, marzec 2007, s. 48, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/
sprawozdania/spr2007/krrit_spraw_2007.pdf (11.05.2011).

41   Raport z monitoringu wybranych satelitarnych programów filmowych, materiał Krajowej Rady Ra-
diofonii i Telewizji, Warszawa 2010, http://www.krrit.gov.pl/bip/LinkClick.aspx?fileticket=eBETLt7eQzE-
%3d&tabid=268 (12.05.2011).

42   Informacja o realizacji koncesji w zakresie programu oraz przepisów dotyczących ochrony małolet-
nich w programach TV4, analiza Biura Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, http://www.krrit.gov.pl/bip/
Portals/0/kontrola/program/tv4maloletni_koncesja.pdf (12.05.2011).



102 Agata Dziekan-Łanucha

że Krajowa Rada w ostatnich latach przyjęła taktykę monitorowania nadawców, 
wskazywania błędów, pouczania, pokazywania prawidłowej drogi postępowania, ale 
bez nakładania dotkliwych kar. Z jednym wszak wyjątkiem. Przewodniczący KRRiT 
karze, gdy jakaś audycja wzbudzi kontrowersje społeczne i do Rady napłynie duża 
liczba skarg. Tak jak w przypadku odcinka Rozmów w toku z października 2010 roku 
Najlepsza na świecie jest miłość w klozecie (do Krajowej Rady wpłynęło ponad 800 
skarg). TVN otrzymał 300 tys. zł kary, gdyż – jak uzasadniał przewodniczący Krajowej 
Rady – „prezentowane w audycji relacje młodych kobiet o prowadzonym przez nie ży-
ciu seksualnym stanowiły obraz współżycia seksualnego sprzeczny z moralnością i do-
brem społecznym”43, a audycja została nieprawidłowo opatrzona znakiem „od lat 12” 
i pokazana o godz. 15.5544. 

43   Decyzja przewodniczącego KRRiT z 11 marca 2011 roku, http://www.krrit.gov.pl/bip/LinkClick.
aspx?fileticket=ztwtb3tMAVw%3d&tabid=136 (12.05.2011).

44   Tamże.


