
Studia Socialia Cracoviensia 6 (2014) nr 2 (11), s. 131–148

Agata Dziekan-Łanucha
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

Media publiczne jako sfera wpływów politycznych. 
Przegląd układów partyjnych we władzach  

spółek medialnych na przestrzeni ostatnich 20 lat

Abstract  The public media as the area of political influences. The review of party config-
urations in authorities of media companies within the space of the last twenty 
years. The conception of the public media assumed their isolation from state au-
thorities and party impact. The assumption was failed to be achieved. The article 
shows the mechanism of politicization of the supervisory boards and boards of 
management in public media companies. The aim of this article was to analyze 
personnel makeup of these organs and to define political connections of individ-
ual members. This research emphasizes the action of the National Broadcasting 
Council as one of the element making the public media dependent on parties.

Koncepcja mediów publicznych zakładała ich separację od władz państwowych 
i wpływów partyjnych. Założenia nie udało się osiągnąć. Artykuł pokazuje mecha-
nizm upolityczniania zarządów i rad nadzorczych stojących na czele spółek me-
dialnych Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. Jego celem było prześledzenie składu 
personalnego tych instytucji oraz określenie orientacji politycznych poszczegól-
nych osób. Rozprawa zwraca też uwagę na Krajową Radę Radiofonii i Telewizji 
jako jeden z elementów upartyjniania mediów publicznych.

Keywords public media, independence, political party, supervisory board, board of manage-
ment, National Broadcasting Council

media publiczne, niezależność, partia polityczna, rada nadzorcza, zarząd, Krajowa 
Rada Radiofonii i Telewizji

Początek działalności mediów publicznych w  Polsce łączy się z  datą 1  stycznia 
1994 roku. Wtedy to bowiem na mocy ustawy o radiofonii i telewizji nastąpiła zmia-
na struktury Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. Media te przestały funkcjonować jako 

http://dx.doi.org/10.15633/ssc.780



132 Agata Dziekan-Łanucha

media państwowe, a więc bezpośrednio podporządkowane rządowi, a stały się instytu-
cjami, które od organów władzy oddzielał szereg buforów. Nowa formuła miała zapewnić 
nadawcy niezależność. 

Publiczna radiofonia i telewizja przybrały postać jednoosobowych spółek akcyjnych 
Skarbu Państwa. W spółkach tych zarówno w chwili zawiązania, jak i w późniejszym 
okresie wykluczony został udział innych podmiotów niż Skarb Państwa1. Organami me-
diów publicznych stały się: walne zgromadzenie, rada nadzorcza i zarząd. W walnym 
zgromadzeniu Skarb Państwa reprezentuje jednoosobowo minister skarbu2. Jego upraw-
nienia właścicielskie są ograniczone do troski o należyte wykorzystanie majątku społecz-
nego, jakim dysponuje radiofonia i telewizja. Nie ma on możliwości wydawania poleceń 
dotyczących treści programu3. Minister skarbu bierze także udział w powoływaniu rady 
nadzorczej. Ale jego rola ogranicza się jednak do wyznaczenia tylko jednej osoby. Do 
momentu nowelizacji Ustawy o radiofonii i telewizji z 6 sierpnia 2010 roku4 pozostałych 
członków tego gremium wyłaniała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. 

Na mocy rzeczonej nowelizacji zostało ustalone, że do rad nadzorczych TVP oraz 
Polskiego Radia jedną osobę wyznacza także minister kultury i dziedzictwa narodowe-
go. Wyraźnie zaznaczono, że realizuje ten obowiązek tylko w wypadku spółek Telewizja 
Polska S.A. i Polskie Radio S.A. W radach nadzorczych spółek radiofonii regionalnej mi-
nister skarbu oraz minister kultury i dziedzictwa narodowego wyznaczają wspólnie jedną 
osobę. Bierze się to stąd, że rady nadzorcze TVP i PR liczą siedem osób, a rady nadzorcze 
spółek radiofonii regionalnej – pięć. Natomiast Krajowa Rada nadal dba o obsadzenie 
pozostałych miejsc, ale dokonuje tego w drodze konkursu przeprowadzanego z udzia-
łem kandydatów zgłoszonych przez organy kolegialne uczelni akademickich. Nowelizacja 
wprowadziła zapis mówiący, iż kandydaci muszą mieć kompetencje w dziedzinie prawa, 
finansów, kultury oraz mediów. Kadencja tych organów trwa trzy lata.

Zgodnie z zapisami ustawy medialnej zgody rady nadzorczej wymaga nawiązywanie 
i rozwiązywanie stosunku pracy z osobami zajmującymi stanowiska kierownicze okre-
ślone w statucie spółki, zawarcie lub przystąpienie przez spółkę do umowy zbiorowej 
z przedstawicielami pracowników, zawiązanie lub przystąpienie do spółki innej niż spółka 
publicznej radiofonii i telewizji, zbycie lub obciążenie nieruchomości. Rada nadzorcza 
sprawuje ponadto stały nadzór nad działalnością spółki, bada jej finanse, zgłasza wnio-
ski w kwestii podziału zysków albo pokrycia strat. Rada ma też uprawnienia w zakresie 
programu nadawcy. Wydaje postanowienia na podstawie przedstawionych jej przez radę 
programową uchwał5. 

W ustawie o radiofonii i telewizji przed nowelizacją z 6 sierpnia 2010 roku istniało 
unormowanie wskazujące, że to rada nadzorcza powołuje i odwołuje zarząd spółki. Po 
tej nowelizacji sytuacja się nieco skomplikowała. Ustawa wprowadziła zapis mówiący, 
iż wybór członków zarządu odbywa się w drodze konkursu przeprowadzanego przez 

1   J. Sobczak, Radiofonia i telewizja. Komentarz do ustawy, Zakamycze 2001, s. 355.
2   Do 1996 roku minister finansów. Zmiana nastąpiła na mocy art. 54 ustawy z  dnia 8  sierpnia 1996  r. 

o zmianie niektórych ustaw normujących funkcjonowanie gospodarki i administracji publicznej, Dz. U. nr 106, 
poz. 496.

3   J. Zygadło, Prawo radiofonii i telewizji, [w:] Mass media w systemie komunikacji społecznej w Polsce, red. 
A. Kudłaszczyk, A. Małkiewicz, R. Karpiński, Wrocław 1995, s. 67.

4   Dz. U. z 2010 r., nr 152, poz. 1023.
5   Prawo radiofonii i telewizji w świetle standardów europejskich, red. C. Banasiński, Warszawa 2001, s. 111.



133Media publiczne jako sfera wpływów politycznych…

radę nadzorczą. Ale równocześnie ustalono, że regulamin tego konkursu określa Krajowa 
Rada. Ona również, już po przeprowadzonym konkursie, w drodze uchwały, powołuje 
zwycięskich kandydatów do zarządu6. Zarząd liczy od jednego do trzech członków. Jego 
kadencja trwa cztery lata7. 

Nowelizacja wprowadziła też nowe rozwiązania dotyczące odwołania członków za-
rządu. Wcześniej była mowa, że to rada nadzorcza odwołuje zarząd. Obecnie zarząd od-
wołać może jedynie Krajowa Rada (w drodze uchwały). Robi to jednak na wniosek rady 
nadzorczej albo walnego zgromadzenia. Znowelizowane przepisy podają także, w jakich 
okolicznościach może dojść do odwołania członków omawianego organu: skazanie pra-
womocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego 
lub przestępstwo skarbowe; działanie na szkodę spółki; zaistnienie okoliczności trwale 
uniemożliwiających sprawowanie funkcji8.

Te same okoliczności umożliwiają odwołanie członków rady nadzorczej. W wypadku 
rady poszczególnych członków odwołuje ten organ, który ich powołał9. Wprowadzenie 
przez ustawodawcę tego rodzaju układu organów spółek mediów publicznych i nadanie 
im ściśle określonych kompetencji miało jeden podstawowy cel: „wprowadzić bariery 
izolujące media od bezpośredniej presji podmiotów polityki”10 lub, jak formułowali to 
inni znawcy tematyki medialnej, zbudować „szereg «buforów», które mają oddzielać kie-
rownictwo poszczególnych redakcji od rządu i większości parlamentarnej”11. 

Takie rozwiązanie nie zdało jednak egzaminu i nie zapewniło nadawcom publicznym 
samodzielności w tworzeniu swoich programów oraz przeciwdziałania naciskom ze stro-
ny instytucji władzy państwowej i partii politycznych. W prezentowanym artykule obecna 
jest teza o upolitycznieniu mediów publicznych. Opisany wyżej mechanizm powoływania 
organów kierujących spółkami medialnymi pozwolił bez większych trudności wprowa-
dzać do kierownictwa telewizji i radia osoby z nadania politycznego. 

Artykuł zwraca też uwagę na rolę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. To ta instytucja 
była pierwszym ogniwem łańcucha upolityczniania mediów publicznych. Sama formo-
wana według klucza partyjnego, na rady nadzorcze spółek, organy przez nią powoływane, 
przeniosła zasady parytetu politycznego12, wprowadzając do nich osoby reprezentujące 
konkretne ugrupowania i działające na ich rzecz. KRRiT, upolityczniając rady nadzorcze, 
doprowadziła tym samym do upolitycznienia zarządów spółek i podległych im jedno-
stek13. Rozprawa ma na celu prześledzenie składu personalnego organów stojących na 
czele spółek medialnych z uwzględnieniem powiązań partyjnych poszczególnych osób.

6   Art. 1 punkt 3 ustawy z 6 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o opłatach 
abonamentowych, Dz. U. z 2010, nr 152, poz. 1023.

7   Prawo radiofonii i telewizji..., dz. cyt., s. 110.
8   Art. 1 punkt 3 ustawy z 6 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o opłatach 

abonamentowych, Dz. U. Z 2010, nr 152, poz. 1023.
9   Zob. art. 1 punkt 3 ustawy z 6  sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o radiofonii i  telewizji oraz ustawy 

o opłatach abonamentowych, Dz. U. z 2010 r., nr 152, poz. 1023.
10   T.  Mielczarek, Między monopolem a  pluralizmem. Zarys dziejów środków komunikowania masowego 

w Polsce w latach 1989–1997, Kielce 1998, s. 92.
11   L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 1999, s. 294.
12   T. Mielczarek, Telewizja Polska SA w latach 1994–1996, „Zeszyty Prasoznawcze” 1996 nr 3–4, s. 59.
13   Tego rodzaju konkluzje wysuwa Bogusława Dobek-Ostrowska: „Zdominowana przez ugrupowania po-

lityczne, uwikłana w  polityczne układy KRRiT powołuje członków rad, zarządy, szefów anten według tego 
samego klucza i przy zastosowaniu tych samych politycznych kryteriów, które towarzyszyły jej samej. Przy 



134 Agata Dziekan-Łanucha

1. „Wojna o media” w pierwszej połowie lat 90.

Pierwsze zarządy spółek akcyjnych, inaczej niż następne, zgodnie z ustawą o radio-
fonii i  telewizji miały zostać powołane przez Krajową Radę14. Trzeba też zaznaczyć, 
że w  tym początkowym okresie dla organu nadzorującego system medialny utrzy-
manie niezależności publicznego radia i  telewizji było celem istotnym. Członkowie 
KRRiT, wykazując się jeszcze wtedy do pewnego stopnia apolitycznością w podejściu 
do swoich obowiązków, szukali kandydatów do tych gremiów wśród osób, które dawa-
ły nadzieje na utrzymanie autonomii nadawców publicznych. Z tego właśnie powodu 
KRRiT zdecydowała się desygnować na prezesa TVP Wiesława Walendziaka, sądząc, 
że będzie on gwarantem niezależności, bowiem jako dziennikarz telewizyjny dał do-
wody swojej niezłomności15. Prezesem Polskiego Radia został natomiast Krzysztof 
Michalski16.

Krajowa Rada (a dokładniej jej dwaj członkowie) szybko odpowiedziała za próbę 
odseparowania mediów publicznych od świata polityki. Już w  listopadzie 1993 roku 
przeciwko Wiesławowi Walendziakowi opowiedział się Lech Wałęsa, krytykując Kra-
jową Radę za tę kandydaturę na szefa TVP. Kiedy jeszcze nie przypadła mu do gustu 
decyzja o przyznaniu koncesji ogólnopolskiej telewizji Polsat, 1 marca 1994 roku od-
wołał z funkcji przewodniczącego Rady Marka Markiewicza, a kilka miesięcy później 
całkowicie pozbawił jego i Macieja Iłowieckiego członkostwa w tym organie17. 

Decyzja Rady o powołaniu na prezesa TVP Wiesława Walendziaka, motywowana 
zapewnieniem tej instytucji niezależności, miała jednak swoje dalsze poważne konse-
kwencje. Szef publicznej telewizji był bowiem postrzegany jako reprezentant opcji pra-
wicowej18, a ponieważ od 1993 roku władzę w kraju sprawowała koalicja SLD–PSL, jej 
politycy rozpoczęli ataki na telewizję, chcąc uzyskać w niej wpływy. Przejawem tego była 
chociażby działalność urzędników Ministerstwa Finansów19, na czele którego stał wtedy 
Grzegorz Kołodko, nieustannie przeprowadzających kontrole w poszukiwaniu niepra-
widłowości finansowych20. 

doborze kandydatów ich profesjonalizm, umiejętności oraz znajomość problemów mediów schodzi na drugi 
plan”. Źródło: B. Dobek-Ostrowska, Media a elity polityczne w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, [w:] Środki 
masowej informacji w Polsce po likwidacji instytucji cenzury (1990–2000), red. J. Adamowski, Warszawa 2000, 
s. 42.

14   J. Sobczak, Radiofonia i telewizja..., dz. cyt., s. 360.
15   R. Gluza, Rada ministrów, „Press” 2003 nr 3, s. 33.
16   Akt zawiązania spółki, www.prsa.com.pl/statut.asp (15.07.2013).
17   T.  Mielczarek, Pierwsze lata działalności Krajowej Rady Radiofonii i  Telewizji (1993–1997), „Zeszyty 

Prasoznawcze” 1997 nr 3–4, s. 81.
18   Chociaż trudno zaliczyć go do tej orientacji, ponieważ na rządzoną przez niego telewizję narzekały 

także partie z prawej strony sceny politycznej, kręgi chrześcijańsko-narodowe i katolickie. Zdaniem Wojciecha 
Adamczyka (Media masowe w procesie budowania demokracji w Polsce (1989–1995), Poznań 1999) „zarzuty 
o stronniczość kierowane pod adresem TVP SA przez często nawet bardzo odległe od siebie ugrupowania, 
stały się dowodem na rosnącą niezależność telewizji publicznej”.

19   Do 8 sierpnia 1996 roku w walnym zgromadzeniu spółek publicznego radia i telewizji Skarb Państwa 
reprezentował minister finansów. Zmiana nastąpiła na mocy art. 54 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 roku o zmia-
nie niektórych ustaw normujących funkcjonowanie gospodarki i administracji publicznej, Dz. U. nr 106, poz. 
496. Wtedy obowiązek ten przejął minister skarbu.

20   M. Miżejewski, Transformacja telewizji w Polsce po roku 1989 na tle zmian politycznych, Przemyśl 2005, 
s. 24.



135Media publiczne jako sfera wpływów politycznych…

Wraz ze zbliżającym się terminem wyborów prezydenckich politycy koalicji rządzą-
cej zaczęli coraz śmielej atakować już nie tylko telewizję, ale także publiczne radio. Na 
początku 1995 roku minister finansów Grzegorz Kołodko, występując jako walne zgro-
madzenie akcjonariuszy, odwołał wszystkich członków rady nadzorczej w Radiu Łódź, 
motywując to mało konkretnym uzasadnieniem, że rada nie wypełnia swoich uprawnień 
kontrolnych. Mimo że odwołani członkowie od razu zaskarżyli decyzję do sądu, posta-
nowienie zostało wykonane. Należy zaznaczyć, że minister dokonał tego przy sporym 
udziale Krajowej Rady. Organ ten – chociaż odwołanie wywołało powszechną dysku-
sję, znawcy tematu mieli bowiem duże wątpliwości, czy minister postąpił zgodnie z pra-
wem – zdecydował się jednak powołać radę nadzorczą w Radiu Łódź w nowym składzie, 
nie czekając na orzeczenia sądowe21. 

Sprawa odwołania rady nadzorczej Radia Łódź zbulwersowała natomiast prezydenta 
Lecha Wałęsę, który wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o dokonanie 
powszechnie obowiązującej wykładni przepisów ustawy o radiofonii i telewizji dotyczą-
cych rad nadzorczych. Zapytywał, czy w świetle obowiązującego prawa organy powołu-
jące rady nadzorcze, czyli KRRiT i minister finansów, mają prawo je odwołać22. 

Trybunał Konstytucyjny 13 grudnia 1995 roku wydał orzeczenie, w którym stwierdził, 
że ani Krajowa Rada, ani minister finansów nie są uprawnieni do odwoływania człon-
ków rad nadzorczych: „Jeżeli więc ustawa o radiofonii i telewizji nie ustanawia w sposób 
wyraźny kompetencji do odwoływania członków rad nadzorczych, to nie ustanawia ona 
jej w ogóle”23.

Sądy powszechne rozpatrujące skargi odwołanych członków rady nadzorczej podjęły 
kierunek orzecznictwa wyznaczony przez Trybunał Konstytucyjny. W konsekwencji więc 
zarówno sąd wojewódzki, jak i sąd apelacyjny wydały orzeczenia unieważniające decyzję 
ministra finansów24. 

W tym okresie działania przedstawicieli koalicji rządzącej wobec telewizji publicznej 
objawiały się przede wszystkim coraz silniejszym kwestionowaniem kompetencji prezesa 
zarządu i publicznymi wypowiedziami o konieczności jego odwołania, krytyką jakości 
emitowanych programów oraz podważaniem prawidłowości wypełniania zadań przez 
telewizję25. 

Gdyby źródłem nacisków były tylko partie rządzące, być może prezes TVP utrzymałby 
autonomię dla nadawcy publicznego. Jednakże na początku 1995 roku do grona sprze-
ciwiających się jego poczynaniom dołączyli także członkowie Krajowej Rady. Gremium 
to, zamiast wzywać do zaniechania brutalnych ataków na media, próbować powstrzymać 
postępującą „wojnę o telewizję” – jak pisze o tym okresie Bogusława Dobek-Ostrow-
ska26 – samo rozpoczęło formułowanie zarzutów i w dużym stopniu przyczyniło się do 
osłabienia sektora publicznego. 

21   J. A. Żurawski, Odwołanie rad nadzorczych w publicznym radiu i telewizji, „Aktualności Telewizyjne” 
1999 nr 3, s. 143.

22   J. A. Żurawski, Odwołanie rad nadzorczych w publicznym radiu i telewizji, dz. cyt., s. 143.
23   Uchwała Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 grudnia 1995 roku, sygn. akt. W6/95.
24   J. A. Żurawski, Odwołanie rad nadzorczych w publicznym radiu i telewizji, dz. cyt., s. 145.
25   W. Adamczyk, Media masowe w procesie budowania demokracji w Polsce (1989–1995), Poznań 1999, 

s. 223.
26   B. Dobek-Ostrowska, Przemiany systemu medialnego w Polsce po 1989 roku, [w:] Współczesne systemy 

komunikowania, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1997, s. 89.



136 Agata Dziekan-Łanucha

Pierwszy przeciwko TVP wystąpił członek KRRiT Marek Siwiec. W wywiadzie dla 
„Gazety Wyborczej” w styczniu 1995 roku przekonywał, że prezentowanie informacji 
w telewizji jest dalekie od obiektywizmu, medium to wyraźnie preferuje jedną ze stron 
w sporach politycznych, a w polityce kadrowej daje pierwszeństwo „swoim”27.

Wkrótce potem z mocno krytycznymi uwagami wystąpiła cała Krajowa Rada, prezen-
tując swoje negatywne oceny w sprawozdaniu z rocznego okresu działalności oraz w eks-
pertyzie opracowanej dla ministra finansów. Pod adresem dziennikarzy ekipy Wiesława 
Walendziaka padły ciężkie zarzuty braku dziennikarskiego profesjonalizmu28.

Krajowa Rada miała prawo do takich ocen, jest ona bowiem organem powołanym do 
nadzorowania działalności programowej nadawców. Jednakże analizując ówczesną at-
mosferę wokół publicznych mediów, można pokusić się o opinię, że KRRiT z premedyta-
cją i z wyraźnie określonym celem ogłosiła nieprzychylne wnioski29. Otwarte wystąpienie 
Rady przeciwko telewizji zaczęto postrzegać jako wspieranie opcji rządzącej w dążeniach 
do przejęcia wpływów w mediach publicznych30. 

Kiedy na początku 1996 roku doszło do odwołania z funkcji dyrektora TVP1 Macie-
ja Pawlickiego (został pozbawiony stanowiska głosami trzech członków zarządu: Janu-
sza Daszyńskiego, Stanisława Nowaka i Bronisława Borkowskiego, sam zainteresowany 
twierdził, że takie posunięcie było podyktowane chęcią „uwiarygodnienia się” przed 
nową władzą – wybory prezydenckie zakończyły się zwycięstwem lewicy), a następnie 
rada nadzorcza TVP zdecydowała, że trzeba odwołać zarząd na czele z Wiesławem Wa-
lendziakiem, Krajowa Rada milczała. Jedynie jej ówczesny przewodniczący Bolesław 
Sulik krytykował sytuację w telewizji31. Jego opinia, że stosowanie parytetu politycznego 
w doborze członków zarządu jest niedopuszczalne, telewizja ma być bowiem bezstronna, 
a mogą jej to zapewnić tylko apolityczni fachowcy32, nie spotkała się z poparciem nawet 
w Radzie. Nic dziwnego, skoro stanowisko prezesa po Wiesławie Walendziaku przejął 
Ryszard Miazek, do niedawna członek KRRiT i zastępca Bolesława Sulika, którego po-
wszechnie kojarzono z PSL33.

2. Dominacja koalicji lewicowo-ludowej  
w mediach publicznych

Kolejnym etapem w tej strategii opanowywania mediów publicznych były wybory 
do rad nadzorczych w spółkach TVP i PR w 1997 roku. Piotr Sarzyński swój artykuł 

27   Nie widzę kolegów na ekranie, „Gazeta Wyborcza” 1995 nr 24, s. 4.
28   Podobną opinię formułuje Maciej Miżejewski: „Dyskusyjną sprawą pozostaje to, czy ów monitoring zo-

stał przeprowadzony na wyraźne zlecenie koalicji, czy też pozostawiający wiele do życzenia poziom warsztatu 
dziennikarskiego prezentowany przez «pampersów» raził przede wszystkim fachowców i ekspertów z dzie-
dziny mediów, a dopiero w drugiej kolejności polityków” (źródło: M. Miżejewski, Transformacja telewizji..., 
dz. cyt., s. 25).

29   M. Miżejewski, Transformacja telewizji..., dz. cyt., s. 25.
30   T. Mielczarek, Telewizja Polska..., dz. cyt., s. 60.
31   T. Mielczarek, Między monopolem a pluralizmem..., dz. cyt., s. 72.
32   KRRiT: Uwolnić telewizję, „Rzeczpospolita” 1996 nr 64, s. 3.
33   T. Mielczarek, Między monopolem a pluralizmem..., dz. cyt., s. 97.



137Media publiczne jako sfera wpływów politycznych…

w  „Polityce” dotyczący nowych składów tych gremiów zatytułował Zwycięzcy biorą 
wszystko34. Okazało się bowiem, że trzej członkowie KRRiT wywodzący się z SLD35 i dwaj 
z PSL36, porozumiawszy się co do wspólnych kandydatów, wprowadzili do rad nadzor-
czych ludzi ze swoich opcji politycznych37, nie dając szans innym kandydatom.

Lewicowo-ludowy skład rad nadzorczych zbulwersował pozostałych członków Rady, 
jednak tylko ze względu na fakt, że w zakulisowych ustaleniach i późniejszych wyborach 
nie został uwzględniony interes ich formacji38. Jedynie przewodniczący KRRiT Bolesław 
Sulik, znowu dostrzegający prawdziwą istotę problemu, mówił, że „polityczny pluralizm 
Krajowej Rady, jej umocowanie i klucz wyboru członków nie ustrzegły jej przed grą 
interesów, także interesów partyjnych”39, a moment wyłonienia nowych składów rad nad-
zorczych w spółkach publicznej radiofonii i telewizji nazwał „czarnym dniem mediów 
publicznych”40.

Dla lewicowo-ludowej rady nadzorczej TVP pierwszym ważnym zadaniem był wybór 
nowego zarządu spółki telewizyjnej. Zdecydowała, że na czele Telewizji Polskiej stanie 
Robert Kwiatkowski41.

Powierzenie szefostwa telewizji publicznej człowiekowi wyraźnie kojarzonemu ze śro-
dowiskiem SLD, związanemu z Aleksandrem Kwaśniewskim wywołało poważne obawy 
o losy tego nadawcy. Robert Kwiatkowski jako członek Krajowej Rady był przecież jedną 
z osób, która rok wcześniej doprowadziły do upolitycznienia rad nadzorczych spółek 
radiofonii i telewizji publicznej. Można było zatem wysuwać konkluzję, że nowy prezes 
miał już od dawna ściśle wyznaczone zadanie: podporządkować nadawcę publicznego 
interesom SLD. 

Kiedy Robert Kwiatkowski zostawał prezesem TVP, w Polsce od roku rządziło już 
prawicowe ugrupowanie AWS w koalicji z UW. Politycy opcji sprawującej władzę czuli się 
mocno sfrustrowani zastaną sytuacją: rządzą w kraju, ale nie mają wpływu na publiczne 
media42. Faktem tym należy zapewne wytłumaczyć różne, często desperackie działania 
zmierzające do zmiany układu sił partyjnych w organach kierowniczych spółek medial-
nych. Wśród polityków AWS pojawiły się zatem najpierw pomysły odwołania ówcze-
śnie działających rady nadzorczej i zarządu TVP, a następnie powołania tych instytucji 

34   P. Sarzyński, Zwycięzcy biorą wszystko, Polityka 1997 nr 33, s. 16.
35   Robert Kwiatkowski, Adam Halber i Witold Graboś.
36   Jan Sęk i Michał Strąk.
37   P. Sarzyński, Zwycięzcy biorą wszystko, dz. cyt., s. 16. W radzie nadzorczej TVP z rekomendacji esel-

dowskich członków Krajowej Rady znaleźli się: Antoni Dragan, Wojciech Jędrzejewski, Grzegorz Kołtuniak, 
Jarosław Pachowski. Ludowcy natomiast wprowadzili Witolda Knychalskiego i Mariana Zalewskiego. Wkrótce 
potem zyskali jeszcze jednego swojego reprezentanta powołanego do rady przez ministra skarbu. W radzie 
TVP UW reprezentował Wojciech Marczewski, a ZChN – Marek Zdrojewski. Członkowie rady nadzorczej 
Polskiego Radia wywodzący się z SLD to: Tomasz Kowalski, Marian Sewerski, Stanisław Wójcik; z PSL: Janusz 
Domański, Krzysztof Ksyta, Jan Wypych; z UW: Andrzej Długosz; z ZChN: Krzysztof Pawłowski.

38   Por. P. Sarzyński, Zwycięzcy biorą wszystko, dz. cyt., s. 16 oraz M. Jurek, Media dla równiejszych, „Rzecz-
pospolita” 1997 nr 193, s. 4.

39   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z  rocznego 
okresu działalności, Warszawa, marzec 1999, s. VI, materiał Biura KRRiT, niepublikowany.

40   Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji…, dz. cyt., 
s. VI.

41   W tym gremium znaleźli się także Walter Chełstowski z UW, Jarosław Pachowski z SLD, Marian Zalew-
ski z PSL i Tadeusz Skoczek z PSL.

42   A. Heller, Zasada Strąka, „Polityka” 1998 nr 23, s. 46.



138 Agata Dziekan-Łanucha

w nowych składach uwzględniających obecność reprezentantów prawej strony sceny 
politycznej43. Gdy przekonali się, że przepisy ustawy o radiofonii i telewizji nie dawały 
szansy na wprowadzenie takiego rozwiązania, wprowadzili w życie inną strategię. Mi-
nister skarbu Emil Wąsacz, powołując się na fakt, że występuje jako właściciel spółek 
medialnych, domagał się większego uczestnictwa w rozporządzaniu zyskami Telewizji 
Polskiej. W ramach jego zdaniem przysługujących mu uprawnień polecił TVP przezna-
czyć 17 milionów złotych na rzecz Fundacji Polaków na Wschodzie, które to pieniądze 
miały zostać wykorzystane do zwiększenia możliwości odbioru TV Polonia przez roda-
ków. Sprawa przerodziła się w ostry spór, gdyż zarząd telewizji nie wykazywał zamiaru 
wypełnienia polecenia. W końcu rada nadzorcza zgłosiła skargę do Sądu Gospodarczego 
w związku z poczynaniami ministra. Dopiero orzeczenie niekorzystne dla ministra za-
kończyło rządowo-telewizyjny konflikt44. 

Inne przykłady medialnej walki to między innymi próby zrealizowania koncepcji po-
stawienia spółki Telewizja Polska w stan likwidacji45 czy też uchwalenia zmian w ustawie 
o radiofonii i telewizji dopuszczających odwołanie rady nadzorczej spółek medialnych, 
gdyby nie otrzymały one skwitowania za rok obrotowy od walnego zgromadzenia (czyli 
ministra skarbu)46. 

AWS postępowała podobnie jak kilka lat wcześniej koalicja lewicowo-ludowa wo-
bec Wiesława Walendziaka. Odmiennie niż opcji lewicowej, AWS nie udało się usunąć 
wrogów politycznych z mediów publicznych. Największy z wrogów prezes TVP Robert 
Kwiatkowski okazał się najdłużej urzędującym prezesem w 20-letniej historii Telewizji 
Polskiej jako medium publicznego. Rządził 6 lat, co przy ogromnej rotacyjności szefów 
TVP, szczególnie widocznej, kiedy wpływy przejęła kolejna opcja – PiS, można potrakto-
wać jako swoisty rekord i dowód na dużą stabilność medialnego układu SLD–PSL. Robert 
Kwiatkowski po pierwszych 4 latach sprawowania funkcji prezesa został bowiem wy-
brany na drugą kadencję. Nie było to trudne, ponieważ wybór nowych rad nadzorczych 
w spółkach radiofonii i telewizji publicznej w 2000 roku nie tylko nie przyniósł odwró-
cenia tendencji upolityczniania tych organów przez członków Krajowej Rady o orientacji 
lewicowej, lecz jeszcze zwiększył dominację przedstawicieli tej opcji. Radę nadzorczą 
TVP utworzyło trzech reprezentantów PSL, trzech przedstawicieli SLD oraz dwie osoby 
wywodzące się z UW47. 

3. Koniec ery Kwiatkowskiego

W 2003 roku środowiska medialne z niepokojem oczekiwały działań Krajowej Rady 
związanych z wyłanianiem nowych składów organów spółek radiofonii i telewizji. Na 
początku tegoż roku w artykule Rada ministrów w „Press” Renata Gluza zastanawiała 
się: „Media publiczne będą wkrótce kolejnym egzaminem, przed którym stanie Rada. 

43   S. Janecki, Z. Stachura-Wojtkowska, Titanic z Woronicza, „Wprost” 08.11.1998, s. 48.
44   Z. Stachura, Przerzucanie kanałów, „Wprost” 01.11.1998, s. 54.
45   Z. Stachura, Przerzucanie kanałów, dz. cyt., s. 54.
46   J. A. Żurawski, Uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o RTV, „Aktualności Telewizyjne” 1999 nr 1, 

s. 146.
47   L. Zalewska, M. D. Zdort, Polityczne media publiczne, „Rzeczpospolita” 2002 nr 85, s. 16.



139Media publiczne jako sfera wpływów politycznych…

Późną wiosną KRRiT musi wybrać nowe rady nadzorcze radia i telewizji. Czy powtórzy 
się «czarny dzień polskich mediów», czy też Rada się zrehabilituje i pokaże, że nie tylko 
polityczne sympatie decydują o jej wyborach?”48.

Większa koncentracja uwagi wobec poczynań tej instytucji była wywołana przede 
wszystkim ujawnioną kilka miesięcy wcześniej aferą Rywina, którą łączono z nazwiskiem 
prezesa TVP Roberta Kwiatkowskiego. Pojawiły się więc sugestie, że szef publicznej tele-
wizji powinien zostać odwołany, a mogło dojść do takiej sytuacji jedynie przy udziale Kra-
jowej Rady, która wymieniając skład rady nadzorczej TVP – bowiem tylko rada nadzorcza 
jest władna pozbawić prezesa stanowiska – zrezygnowałaby z upolityczniania tego organu.

W tym okresie w Krajowej Radzie wyraźnie zarysowała się potrzeba wypracowania dla 
siebie nowego wizerunku: Rady jako organu, w którym czynnik polityczny nie odgrywa 
wiodącej roli. Tę tendencję wykorzystał jeden z jej członków Jarosław Sellin i zapropo-
nował, aby wybór osób do rad nadzorczych nastąpił spośród kandydatów zgłoszonych 
przez środowiska twórcze, dziennikarskie i biznesowe. Wkrótce też z własnej inicjatywy 
rozesłał listy do 14 organizacji z prośbą o typowanie pretendentów.

Koncepcja Jarosława Sellina nie została w pełni zrealizowana, ale w porównaniu z me-
todą politycznych mianowań zastosowaną w 1997 i 2000 roku wybór rad nadzorczych 
spółek TVP i PR w 2003 roku jawił się jako mniej upartyjniony. Jarosław Sellin komen-
tował: „W moim przekonaniu nastąpił przełom. Zaakceptowano rekomendacje czterech 
stowarzyszeń twórczych, dziennikarskich i biznesowych, które zgłosił Juliusz Braun i ja. 
Zmieniono siedmiu z ośmiu członków rady nadzorczej. Został tylko jeden członek starej 
rady, o której działalności miałem krytyczne zdanie”49.

Wyłonienie przez Krajową Radę bardziej pluralistycznej rady nadzorczej TVP szybko 
przyniosło pozytywny skutek: nowy organ odwołał z funkcji prezesa Roberta Kwiatkow-
skiego i ogłosił konkurs na to stanowisko. Prezesem został Jan Dworak.

Nowy szef TVP, w czasach PRL działacz „Solidarności”, w okresie stanu wojennego 
internowany, był człowiekiem kojarzonym z opcją przeciwstawną do tej, którą reprezen-
tował Robert Kwiatkowski. Zajęcie przez niego fotela prezesa zostało uznane za koniec 
ery Roberta Kwiatkowskiego i ukrócenie wpływów lewicy w publicznym medium. Prawi-
cowy członek Krajowej Rady Jarosław Sellin komentował wybór Jana Dworaka: „Myślę, 
że pod jego prezesurą jest szansa na odbudowę telewizji jako medium publicznego, na 
oderwanie jej od kontekstów partyjnych czy politycznych, co było plagą w ciągu sześciu 
lat rządów Roberta Kwiatkowskiego”50.

Pozostałymi członkami zarządu zostali Piotr Gaweł (zajmujący się marketingiem i re-
klamą), Marek Hołyński (zajmujący się nowymi technologiami i rozwojem), Ryszard 

48   R. Gluza, Rada ministrów, „Press” 2003 nr 3, s. 37.
49   Sellin: TVP (chwilowo) odpartyjniona, www.wprost.pl/ar/45120/Sellin-TVP-chwilowo-odpartyjniona/ 

(09.06.2013). W skład rady nadzorczej Telewizji Polskiej weszli: prof. Tadeusz Kowalski (kandydat Juliusza 
Brauna), prof. Jan Garlicki (kandydat Tomasza Gobana-Klasa), Marek Ostrowski (kandydat Lecha Jaworskie-
go), Marian Pilot (kandydat Aleksandra Łuczaka), Anna Milewska (kandydatka Danuty Waniek), Antoni Dra-
gan (kandydat Danuty Waniek), Adam Pawłowicz i Krzysztof Knittel (obaj kandydaci Jarosława Sellina). Radę 
nadzorczą Polskiego Radia utworzyli: Andrzej Długosz (kandydat Juliusza Brauna), Jan Kidawa-Błoński oraz 
Włodzimierz Retelski (obaj kandydaci Lecha Jaworskiego), Tomasz Kowalski i Stanisław Wójcik (obaj kandy-
daci Sławomiry Łozińskiej), prof. Roch Sulima oraz Jan Wypych (kandydaci Aleksandra Łuczaka), prof. Janusz 
Adamowski (kandydat Danuty Waniek).

50   TVP z nowym prezesem, www.wprost.pl/ar/55543/TVP-z-nowym-prezesem (29.01.2014).



140 Agata Dziekan-Łanucha

Pacławski (zajmujący się sprawami programowymi) i Stanisław Wójcik (zajmujący się 
sprawami ekonomiczno-finansowymi)51.

Tego rodzaju skład zarządu nie zapewnił jednak Telewizji Polskiej sprawnego funkcjo-
nowania. W organie tym ujawniły się dosyć szybko różnice zdań. Dwie przeciwstawne 
opcje reprezentowali Jan Dworak i jego zastępca do spraw programowych Ryszard Pa-
cławski, postrzegany jako przedstawiciel SLD. 

Brak możliwości współpracy między Dworakiem a Pacławskim spowodował, że w ra-
dzie nadzorczej TVP 28 września 2004 roku zapadła decyzja o zawieszeniu tego dru-
giego w funkcjach członka zarządu. Wniosek, zgłoszony przez członka rady Tadeusza 
Kowalskiego, został przyjęty stosunkiem głosów 5:4. Rada uzasadniała, że podjęto taki 
krok „z ważnych powodów, to jest ze względu na powodowanie opóźnień w podejmowa-
niu istotnych dla spółki decyzji dotyczących w szczególności sfery programowej oraz ze 
względu na brak należytego współdziałania z prezesem zarządu TVP S.A.”52. 

Posunięcie rady nadzorczej wywołało sprzeciw przewodniczącej KRRiT Danuty Wa-
niek, która powyższe postanowienie nazwała politycznym. Gdy dwa tygodnie później 
nagłośniono fakt, że przewodniczący rady nadzorczej Marek Ostrowski jest równocześnie 
wicedyrektorem TVP3, co rodziło kompetencyjny konflikt i podawało w wątpliwość jego 
niezależność jako członka rady wobec zarządu telewizji, przewodnicząca KRRiT głosiła, 
że sprawę może rozwiązać tylko jego odwołanie z rady. 

Mimo wątpliwości ekspertów prawnych, czym naprawdę skutkuje sytuacja Ostrow-
skiego (chodziło o to, czy postanowienia rady nadzorczej, podejmowane, kiedy jej prze-
wodniczący był równocześnie wicedyrektorem TVP3, zachowują swoją ważność), Danuta 
Waniek prezentowała przekonanie, że Marek Ostrowski, piastując dwie wykluczające się 
funkcje, stracił mandat w radzie, a tym samym rada wydawała swoje postanowienia nie-
prawnie. Tego rodzaju wniosek tym bardziej był na rękę szefowej KRRiT, iż mogła ogłosić, 
że wobec powyższych okoliczności zawieszenie Pacławskiego należy uznać za niebyłe. 
Rada nadzorcza nie zaakceptowała jednak tego rodzaju rozumowania, argumentując, 
że tylko sąd może orzec o wygaśnięciu mandatu jednego z jej członków, a tym samym 
ważności podejmowanych przez ten organ decyzji.

30 listopada 2004 roku Krajowa Rada podjęła uchwałę o upoważnieniu swojej prze-
wodniczącej do złożenia pozwu sądowego w celu ustalenia, czy mandat Marka Ostrow-
skiego wygasł53. Rada uzasadniała ten krok tym, że „ma prawo i obowiązek zbadania 
i ustalenia sytuacji prawnej tego mandatu, aby uczynić zadość nakazowi powołania no-
wego członka rady nadzorczej, w razie potwierdzenia okoliczności wygaśnięcia manda-
tu, w miejsce osoby, której mandat wygasł”54. Powoływała się też na interes publiczny, 
wyjaśniając, że skoro zgodnie z przepisami konstytucyjnymi jest organem, który broni 
tego interesu w radiofonii i telewizji, musi zadbać, aby została wyjaśniona sprawa man-
datu przewodniczącego rady nadzorczej, gdyż jego równoczesne piastowanie funkcji 

51   TVP ma zarząd, www.dziennikpolski24.pl/pl/aktualnosci/kraj/365472-tvp-ma-zarzad.html (03.03.2014).
52   Ryszard Pacławski zawieszony, www.wirtualnemedia.pl/artykul/ryszard-paclawski-zawieszony# (30.10.2013).
53   Uchwała nr 585/2004 z dnia 30 listopada 2004 roku w sprawie ustalenia sposobu postępowania dotyczą-

cego sytuacji mandatu Marka Ostrowskiego w radzie nadzorczej Telewizji Polskiej SA, materiał Biura KRRiT, 
niepublikowany. 

54   Załącznik nr 1 do uchwały nr 585/2004 z dnia 30 listopada 2004 roku w  sprawie ustalenia sposobu 
postępowania dotyczącego sytuacji mandatu Marka Ostrowskiego w radzie nadzorczej Telewizji Polskiej SA, 
materiał Biura KRRiT, niepublikowany.



141Media publiczne jako sfera wpływów politycznych…

wicedyrektora TVP3 i tym samym utrata niezależności wobec zarządu telewizji zagrażały 
temu interesowi55. 

Z pozwem do Sądu Okręgowego w Warszawie wystąpił w tej sprawie także zarząd 
Telewizji Polskiej. I to tylko jego pozew został przyjęty. Wystąpienie Krajowej Rady spo-
tkało się z odmową – sąd uznał, że organ ten nie ma interesu prawnego, żeby wnioskować 
o wszczęcie postępowania56. 

Za wypowiedziami występującej w imieniu Krajowej Rady przewodniczącej Danuty 
Waniek dotyczącymi potrzeby wyjaśnienia problemu mandatu Marka Ostrowskiego i za 
sugestiami, że jego mandat jednak wygasł, wobec czego KRRiT ma obowiązek powołać 
jego następcę, z całą pewnością kryło się dążenie do usunięcia tego członka rady nadzor-
czej i wprowadzenie na jego miejsce człowieka opcji lewicowej. Rada nadzorcza wybrana 
przez KRRiT w 2003 roku okazała się bowiem w większości zdominowana przez ludzi 
przychylnych prawej stronie sceny politycznej, co doprowadziło do zdominowania Tele-
wizji Polskiej przez jej przedstawicieli. SLD więc, przy pomocy Krajowej Rady, zamierzało 
odzyskać wpływy w publicznym medium. 

Potwierdzający tę tezę krok uczyniła Krajowa Rada w maju 2005 roku. Nie czekając na 
orzeczenie sądowe w sprawie Marka Ostrowskiego, które miało zostać ogłoszone 6 lip-
ca57, organ ten podjął uchwałę o wygaśnięciu mandatu tego członka rady nadzorczej58, 
a tydzień później powołał na jego miejsce Krzysztofa Czeszejko-Sochackiego, związanego 
z lewicą byłego szefa Kancelarii Sejmu59. 

Krajowa Rada, działając w ten sposób, nie tylko dopuściła się postępowania o wąt-
pliwych podstawach prawnych, ale także zaburzyła ład w funkcjonowaniu telewizji: na-
stąpiła dezorientacja w radzie nadzorczej, a w zarządzie doszło do konfliktu: Pacławski 
uznał, że skoro wygasł mandat Ostrowskiego, a tym samym podejmowane z udziałem 
Ostrowskiego decyzje są nieważne, jego zawieszenie też należy uznać za niebyłe, więc 
może wrócić do pracy, z czym z kolei nie zgadzał się prezes Dworak60. 

Sprawy nie wyjaśnił także sąd, do którego z wnioskiem zwrócił się zarząd Telewizji 
Polskiej. Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił powództwo kierownictwa TVP. Uzasadniał, 
że przecież istotą procesu sądowego jest spór, a w przypadku tej sprawy Ostrowski i za-
rząd telewizji nie są ze sobą w sporze. Pojawiła się jednak nadzieja, że wątpliwości wokół 
mandatu Ostrowskiego rozstrzygnie sąd, ale z powództwa Krajowej Rady. 17 czerwca 
2005 roku organ ten ponownie złożył pozew przeciwko Markowi Ostrowskiemu do Sądu 
Okręgowego w Warszawie, tym razem staranniej udowadniając, że ma w tym interes 
prawny. 7  listopada 2005 roku Sąd Okręgowy wydał wyrok stwierdzający, że mandat 
Marka Ostrowskiego w radzie nadzorczej TVP nie wygasł, gdy we wrześniu ubiegłego 
roku podpisał on umowę o pracę na stanowisku zastępcy dyrektora oddziału telewi-
zji regionalnej w Warszawie. Sąd uznał, że nie było bezpośredniej zależności między 
Ostrowskim a zarządem Telewizji Polskiej, uzasadniając, że „między członkiem zarządu 

55   Załącznik nr 1 do uchwały nr 585/2004 z dnia 30 listopada 2004 roku w  sprawie ustalenia sposobu 
postępowania dotyczącego sytuacji mandatu Marka Ostrowskiego w radzie nadzorczej Telewizji Polskiej SA, 
dz. cyt.

56   A. Kublik, Skok na telewizję, „Gazeta Wyborcza” 2005 nr 127, s. 6.
57   Wtedy miał zapaść wyrok w sprawie Marka Ostrowskiego z powództwa zarządu TVP.
58   Pat we władzach telewizji publicznej, „Gazeta Wyborcza” 2005 nr 120, s. 4.
59   A. Kublik, Skok na telewizję, dz. cyt., s. 6.
60   A. Kublik, Skok na telewizję, dz. cyt., s. 6.



142 Agata Dziekan-Łanucha

a zastępcą dyrektora oddziału mamy postać dyrektora, który odpowiada przed zarządem 
za spółkę”61. Zastępca dyrektora oddziału jest zatem w bezpośredniej podległości tylko 
wobec tego dyrektora. Taki wyrok oznaczał, że decyzje podjęte przez radę nadzorczą TVP 
przy udziale Marka Ostrowskiego były ważne62. 

4. Przejęcie władzy w mediach publicznych  
przez nowe partie

Wiosną 2006 roku skończyły się kadencje dotychczas urzędujących rad nadzorczych 
mediów publicznych. Nowych członków tych organów miała jednak wybrać całkowicie 
„odmieniona” Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Na mocy ustawy z 29 grudnia 2005 
roku o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwo-
wych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji63 nastąpiło zmniejszenie jej 
liczebności i zmiana składu osobowego. Utworzyły ją osoby rekomendowane przez trzy 
dominujące na scenie politycznej partie – Prawo i Sprawiedliwość, Samoobronę i Ligę 
Polskich Rodzin. Należało się więc spodziewać, że skład polityczny rad nadzorczych rów-
nież będzie odzwierciedlał ten partyjny podział. 

24 kwietnia 2006 roku Krajowa Rada wybrała radę nadzorczą Telewizji Polskiej64. Sta-
nowiska podzieliły między sobą PiS i Samoobrona65. Kiedy do koalicji rządowej dołączyło 
LPR, także ta partia zyskała swoich przedstawicieli w radzie.

Nowa rada nadzorcza otrzymała zadanie wyłonienia zarządu TVP66. Proces poszu-
kiwania właściwych osób nie oznaczał jednak merytorycznych dyskusji w gronie człon-
ków rady nadzorczej, ale ustalenia między szefami koalicyjnych partii politycznych. To 
właśnie koalicjanci, traktując możliwość uzyskania wpływu na telewizję jako należny im 
łup polityczny, podzielili między siebie miejsca w zarządzie. PiS wybrał do zarządu Broni-
sława Wildsteina – wyznaczonego na prezesa tego gremium, Sławomira Siwka i Marcina 

61   Sąd oddalił powództwo KRRiT przeciw TVP i Ostrowskiemu, www.wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Sad-
oddalil-powodztwo-KRRiT-przeciw-TVP-i-Ostrowskiemu,wid,8081805,wiadomosc.html?ticaid=111eda 
(10.11.2013).

62   Sąd oddalił powództwo KRRiT przeciw TVP i Ostrowskiemu, dz. cyt.
63   Dz. U. z 2005 roku, nr 267, poz. 2258.
64   Uchwała Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nr 190/2006 z dnia 24 kwietnia 2006 roku, materiał Biura 

KRRiT, niepublikowany.
65   Partia kieruje, „Polityka” 2006 nr 31, s. 6 oraz Uchwała Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nr 310/2006 

z dnia 14 czerwca 2006 roku, materiał Biura KRRiT, niepublikowany. Rekomendację PiS mieli: Zbigniew Wa-
lenty Cieślak, Janina Gross, Wojciech Hermeliński, Janusz Niedziela i Marek Tarasiewicz. Z Samoobroną zwią-
zani byli: Tomasz Rudomino, Robert Rynkun-Werner, Anna Milewska. Wkrótce jednak z członkostwa w ra-
dzie zrezygnowała Anna Milewska – otrzymała stanowisko członka zarządu TVP – oraz Marek Tarasiewicz. 
Na ich miejsce Krajowa Rada powołała Ireneusza Ryszkowskiego i Łukasza Moczydłowskiego, osoby wskazane 
przez LPR. Ludzie LPR nie znaleźli się w pierwszym składzie rady, ponieważ partia ta nie należała jeszcze 
wtedy do koalicji rządowej. Po zawarciu przymierza z PiS i Samoobroną musiały się znaleźć miejsca i dla tego 
ugrupowania. To z tego powodu odszedł z rady Marek Tarasiewicz – prasa sugerowała, że musiał ustąpić ze 
stanowiska, aby mógł do niej wejść przedstawiciel Ligi.

66   W 2006 roku skończyła się bowiem kadencja zarządu, który nadzorował TVP – ujawnienie afery Ry-
wina przyczyniło się do tego, że w tym okresie telewizja miała dwa zarządy – najpierw na czele z prezesem 
Robertem Kwiatkowskim, później z Janem Dworakiem.



143Media publiczne jako sfera wpływów politycznych…

Bochenka. Samoobrona powołała Annę Milewską. Kiedy do grona koalicjantów dołączy-
ła Liga, do zarządu wszedł Piotr Farfał. 

Stosowanie parytetu politycznego widoczne było także w  trakcie wyłaniania rady 
nadzorczej i  zarządu Polskiego Radia67. Stanowisko prezesa zarezerwował dla siebie 
PiS – otrzymał je Krzysztof Czabański. Pozostałymi członkami zarządu zostali Jerzy Tar-
galski (PiS), Michał Dylewski (LPR) i Anira Wojan (Samoobrona)68. 

Okres, kiedy we władzach mediów publicznych decydujący głos zyskali przedstawi-
ciele PiS, charakteryzował się dużą niestabilnością, ciągłymi zmianami personalnymi na 
najwyższych stanowiskach. Bronisław Wildstein pełnił swoją funkcję niespełna rok. Zo-
stał odwołany przez tę samą radę, która go powołała. Powodem takiej decyzji miał być 
fakt, że nowy prezes nie sprawdził się w kierowaniu tak dużą instytucją, jaką jest Telewizja 
Polska69. Jego miejsce zajął Andrzej Urbański, dziennikarz od wielu lat angażujący się 
w działalność polityczną u boku braci Kaczyńskich. Był m.in. szefem kancelarii prezy-
denta Lecha Kaczyńskiego70. 

Andrzej Urbański przetrwał na stanowisku również kilka miesięcy. Powodem zmiany 
były nieporozumienia w łonie medialnej koalicji. W tym czasie (rok 2008) PiS i pozostali 
koalicjanci nie sprawowali już władzy w Polsce. Jesienią 2007 roku w wyniku przedter-
minowych wyborów rządy przejęli Platforma Obywatelska i PSL. 

Konflikt rozpoczął się od rady nadzorczej Polskiego Radia. Działalność ówczesnego 
zarządu PR, a w szczególności jednego z członków Jerzego Targalskiego, wywoływała 
kontrowersje. W rozgłośni doszło do zwolnień. Pracę stracili znani dziennikarze, m.in. 
Maria Szabłowska i Tadeusz Sznuk. W tym czasie słynne było sformułowanie autorstwa 
Jerzego Targalskiego o „złogach gierkowsko-gomułkowskich”, mające wskazywać rodo-
wód wielu długoletnich pracowników publicznego nadawcy71. 

Przedstawiciele LPR i  Samoobrony w  radzie nadzorczej PR sprzeciwili się tego 
rodzaju rządom i w listopadzie 2008 roku zawiesili prezesa zarządu Polskiego Radia 
i wspomnianego członka (powodem miało być także to, że obaj nie otrzymali skwito-
wania za poprzedni rok od ministra skarbu)72. PiS zareagował odwetem i postanowił 
odwołać z zarządu TVP Piotra Farfała73. Odwołanie się udało, ale tego rodzaju działanie 
wywołało z kolei bunt LPR i Samoobrony w radzie nadzorczej TVP. Dzięki sprzyjającej 
okoliczności (jeden z PiS-owskich członków rady nadzorczej zrezygnował z zasiadania 

67   Uchwała Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nr 312/2006 z dnia 14 czerwca 2006 roku, materiał Biura 
KRRiT, niepublikowany oraz A. Kublik, Polskie Radio odzyskane nie tylko dla PiS, „Gazeta Wyborcza” 2006 
nr 139, s. 5. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji postanowiła, że w radzie nadzorczej Polskiego Radia znajdą 
się Mirosława Bielecka, Jacek Kiczek, Irena Kleniewska, Mariusz Siembida, Rafał Trusiewicz, Agnieszka Szy-
mańczyk, Beata Kropiewnicka i Renata Kubińska-Sieradzka. Cztery pierwsze osoby były powiązane z PiS, dwie 
następne z Samoobroną i dwie ostatnie z Ligą.

68   Koalicja obsadza stanowiska w Polskim Radiu, „Gazeta Wyborcza” 2006 nr 165, s. 4.
69   Bronisław Wildstein odwołany z funkcji prezesa TVP, www.wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Bronislaw-

Wildstein-odwolany-z-funkcji-prezesa-TVP,wid,8748799,wiadomosc.html?ticaid=110cda (20.06.2013).
70   Urbański – nowy prezes TVP, www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/urbanski;-;nowy;prezes; 

tvp,109,0,226925.html (20.06.2013).
71   Pap: Ruszył proces za złogi gierkowsko-gomułkowskie, www.hfhr.org.pl/precedens/media-o-nas/pap-

ruszyl-proces-za-zlogi-gierkowsko-gomulkowskie.html (22.03.2014).
72   A.  Kublik, Czabański i  Targalski zawieszeni, www.wyborcza.pl/1,76842,5950980,Czabanski_i_Targal-

ski_zawieszeni.html (22.03.2014).
73   Piotr Farfał z zarządu TVP zawieszony. Zemsta za Targalskiego?, www.wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci

/1,114873,5971668,Piotr_Farfal_z_zarzadu_TVP_zawieszony__Zemsta_za_Targalskiego_.html (23.03.2014).



144 Agata Dziekan-Łanucha

w tym gremium) przedstawiciele tych partii niedługo później przywrócili na stanowi-
sko Piotra Farfała, a zawiesili w funkcjach Andrzeja Urbańskiego. Piotr Farfał został 
pełniącym obowiązki prezesa TVP74. Ten moment to początek 9-miesięcznych rządów 
byłego wszechpolaka oraz, jak określiła go „Gazeta Wyborcza”, byłego neonazisty75. 
To wydarzenie oznaczało także koniec współpracy między PiS i pozostałymi dwiema 
partiami, które tworzyły koalicję medialną. PiS stracił również całkowicie wpływ na 
media publiczne. Doszło do niespotykanej do tej pory sytuacji: partia, która ciągle 
jeszcze dominowała w Krajowej Radzie, nie miała nic do powiedzenia w sprawie tele-
wizji publicznej. 

Tego rodzaju zmiany były na rękę Platformie Obywatelskiej. Co prawda sama nie miała 
żadnej szansy na wywieranie nacisku na media publiczne, ale jej największy polityczny 
oponent również stracił taką możliwość. Wydaje się też, że partia rządząca pomagała 
w utrzymaniu tego stanu, wspierając na stanowisku Piotra Farfała. Takie wrażenie można 
odnieść analizując sytuację, która miała miejsce w lecie 2009 roku. W tym czasie bo-
wiem zakończyła się kadencja rady nadzorczej, która powołała Piotra Farfała. Krajowa 
Rada wybrała nową. Należało się spodziewać, że nowe gremium pozbawi funkcji byłego 
wszechpolaka. Rada nadzorcza musiała tylko zebrać się w pełnym składzie. Nie mogła 
jednak tego zrobić, ponieważ minister skarbu powołany do wyznaczenia jednego człon-
ka ociągał się z wykonaniem tego obowiązku. Kiedy jednak wreszcie tego dokonał, po 
kilku dniach reprezentant ministra w radzie zrezygnował z zasiadania w tym gremium, 
tłumacząc decyzję jego upolitycznieniem76.

Ostatecznie rada nadzorcza odwołała Piotra Farfała we wrześniu 2009 roku77. Ten mo-
ment rozpoczął też intensywniejsze niż do tej pory zmiany na stanowisku prezesa TVP. 
Funkcję tę pełnili w przeciągu kolejnych kilkunastu miesięcy m.in. Bogusław Szwedo, 
Romuald Orzeł, Włodzimierz Ławniczak78. Niemożność zapewnienia stabilności we 
władzach TVP wynikała w dużej mierze z braku porozumienia z partnerem w koalicji 
medialnej. Kiedy bowiem skończyła się współpraca z LPR i Samoobroną, PiS, aby nadal 
decydować o mediach publicznych, porozumiał się z SLD. 

Wyjaśniając przyczynę takiego obrotu sprawy, należy przedstawić sytuację polityczną 
w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. Ówcześnie organ ten z racji 6-letniej kadencji 
od początku 2006 roku nie zmienił swojego składu. Dominowali w nim przedstawiciele 
PiS, jeden członek reprezentował LPR, a jeden został wysunięty przez Samoobronę. Kie-
dy doszło do buntu w radzie nadzorczej TVP i funkcję prezesa tej telewizji przejął Piotr 
Farfał, tylko jeden członek Krajowej Rady wspierał te zmiany. Przeciwni byli jednak nie 
tylko reprezentanci PiS, ale także Tomasz Borysiuk (formalnie przedstawiciel Samoobro-
ny), który w czasie tych zawirowań zaczął reprezentować interesy SLD. Dlatego też, kiedy 

74   A.  Kublik, Urbański nie chce odejść, http://wyborcza.pl/1,76842,6083262,Urbanski_nie_chce_odejsc.
html (24.03.2014).

75   B. Wróblewski, Były neonazista kieruje TVP, www.wyborcza.pl/1,76842,6258105,Byly_neonazista_kie-
ruje_TVP.html (23.03.2014).

76   Rada nadzorcza TVP odwołała Piotra Farfała, www.wirtualnemedia.pl/artykul/rada-nadzorcza-tvp-od-
wolala-piotra-farfala# (23.03.2014).

77   Rada nadzorcza TVP odwołała Piotra Farfała, dz. cyt.
78   Włodzimierz Ławniczak p.o. prezesa TVP. Odwołano szefa rady nadzorczej, www.wiadomosci.gazeta.

pl/wiadomosci/1,114873,8304653,Wlodzimierz_Lawniczak_p_o__prezesa_TVP__Odwolano_szefa.html 
(23.03.2014).



145Media publiczne jako sfera wpływów politycznych…

wreszcie Krajowa Rada wybrała nową radę nadzorczą TVP, a ta nowy zarząd, musiało się 
tam także znaleźć miejsce dla ludzi wywodzących się z orientacji lewicowej.

5. Obecny układ sił partyjnych w mediach publicznych

Ostatecznie jednak wpływy PiS – ale nie wpływy SLD – w mediach publicznych skoń-
czyły się wiosną 2011 roku. Wydarzenia z tego okresu zostały poprzedzone rozwiązaniem 
Krajowej Rady oraz powołaniem nowej w sierpniu 2010 roku, składającej się już z osób 
blisko związanych z Platformą Obywatelską, PSL i SLD. Nowa Krajowa Rada zgodnie 
z nowelizacją ustawy o radiofonii i telewizji z 6 sierpnia 2010 roku przeprowadziła kon-
kursy wyłaniające członków rad nadzorczych spółek radiofonii i  telewizji publicznej. 
Zmiana sposobu wyłaniania tego gremium miała odpolitycznić media publiczne. Ko-
mentarze towarzyszące procedurze były zgodne: zastosowanie konkursu nie zagwaranto-
wało neutralności politycznej radom nadzorczym, a w efekcie także zarządom. Ilustruje 
to świetnie skład zarządu Telewizji Polskiej wyłoniony przez nową radę nadzorczą. Preze-
sem zarządu został Juliusz Braun, w przeszłości przewodniczący KRRiT, oceniany raczej 
pozytywnie za wypełnianie tej funkcji, ale w momencie obejmowania nowego stanowi-
ska jednoznacznie kojarzony z Platformą Obywatelską – do gabinetu prezesa przeszedł 
z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, gdzie pracował jako radca generalny. 
Jednym członkiem zarządu został Bogusław Piwowar, niedziałający w sferze polityki, ale 
związany z SLD – kiedy w TVP rządził Robert Kwiatkowski, on był dyrektorem biura 
zarządu telewizji publicznej. Drugim – Marian Zalewski, również pracujący w Telewizji 
Polskiej, gdy prezesem był Robert Kwiatkowski. Pełnił wtedy funkcję członka zarządu79. 
W 2011 roku trafił więc ponownie do telewizji, wyraźnie z nadania politycznego, gdyż 
tuż przed powołaniem był wiceministrem rolnictwa z ramienia PSL. 

Podsumowanie

Te niekorzystne dla mediów konsekwencje dają o  sobie znać przede wszystkim 
w związku z powoływaniem przez Krajową Radę rad nadzorczych spółek publicznej 
radiofonii i telewizji. Przyczyn takiej sytuacji należy szukać w upolitycznieniu KRRiT. 
Podporządkowani politycznemu myśleniu jej członkowie we wpływie na obsadę rad nad-
zorczych dostrzegli dobry sposób na wprowadzanie do tych organów „swoich” ludzi, a za 
ich pośrednictwem kształtowanie także składu zarządów TVP i PR. Członkowie Krajowej 
Rady, wybierani według klucza partyjnego, byli w rzeczywistości reprezentantami inte-
resów określonych opcji politycznych i swoje działania podporządkowywali ich obronie. 

Wypada podkreślić, że interesowność w działaniach członków Krajowej Rady nie do-
tyczyła tylko reprezentantów jakiejś jednej opcji politycznej. Kryteriami politycznych 

79   Nowy zarząd TVP: Braun, Piwowar i Zalewski, www.polska.newsweek.pl/nowy-zarzad-tvp--braun--pi-
wowar-i-zalewski,75889,1,1.html (23.03.2014).



146 Agata Dziekan-Łanucha

korzyści dla swojego ugrupowania kierowały się niemal wszystkie osoby wchodzące 
w skład tego organu. 

Wprowadzony przez ustawodawcę układ organów zarządzających mediami (walne 
zgromadzenie, rada nadzorcza, zarząd) jako system barier chroniący przed naciskami 
politycznymi nie zdał egzaminu, w dużej mierze z powodu właśnie uwikłania politycz-
nego Krajowej Rady. 

Zmiany w sposobie wyłaniania rad nadzorczych i zarządów zostały wprowadzone 
w 2010 roku. Realizowano je właśnie pod hasłami odpolitycznienia analizowanych orga-
nów. To odpolitycznienie miały zagwarantować forma konkursu oraz fakt, że kandydatów 
zgłaszają uczelnie akademickie. Ustalono, że regulaminy konkursów zarówno w celu wy-
łonienia rad nadzorczych, jak i zarządów, opracowuje Krajowa Rada, chociaż jest insty-
tucją wiodącą w zakresie przeprowadzania tych konkursów tylko w odniesieniu do rad 
nadzorczych – w obsadzanie zarządów bezpośrednio zaangażowane są rady nadzorcze. 

Procedury konkursowe rozpoczęły się już jesienią 2010 roku80. Podejmując czynności 
zmierzające do wyłonienia rad nadzorczych, Krajowa Rada najpierw przyjmowała kandy-
datury uczelni akademickich, następnie badała zgłoszone osoby w zakresie posiadanych 
przez nich kompetencji, w końcu wyselekcjonowanych kandydatów zapraszała na roz-
mowy. Trudności przy powoływaniu nowych gremiów pokazują raczej, że nowa metoda 
nie przyniosła oczekiwanych skutków. Mimo faktu, że w proces zostały zaangażowane 
zewnętrzne instytucje (uczelnie), na ostatecznych decyzjach KRRiT zaciążyło uwikłanie 
polityczne. W grudniu 2010 roku po zrealizowaniu dwóch etapów konkursu KRRiT nie 
była wstanie wykonać ostatniego, aby wybrać radę nadzorczą TVP. Miało dojść do kon-
fliktu między dwoma członkami reprezentującymi SLD a trzema związanymi z PO i PSL. 
SLD próbowało przeforsować do rady nadzorczej swoich kandydatów81. Trudności do-
tknęły też spółki radiowe. W marcu 2011 roku ciągle bowiem swoich rad nadzorczych 
nie miały niektóre rozgłośnie regionalne oraz Polskie Radio w Warszawie82. 

Literatura

Materiały źródłowe
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z roczne-

go okresu działalności, Warszawa, marzec 1999, s. VI, materiał Biura KRRiT, niepublikowany. 
Uchwała Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nr 190/2006 z dnia 24 kwietnia 2006 roku, materiał 

Biura KRRiT, niepublikowany.
Uchwała Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nr 310/2006 z dnia 14 czerwca 2006 roku, materiał 

Biura KRRiT, niepublikowany.
Uchwała nr 585/2004 z dnia 30 listopada 2004 roku w sprawie ustalenia sposobu postępowania 

dotyczącego sytuacji mandatu Marka Ostrowskiego w radzie nadzorczej Telewizji Polskiej SA, 
materia Biura KRRiT, niepublikowany.

80   Do 8  listopada kandydatury do Rady Nadzorczej TVP i Polskiego Radia, www.polskatimes.pl/artykul/
310888,do-8-listopada-kandydatury-do-rady-nadzorczej-tvp-i,id,t.html (23.06.2013).

81   K. Baranowska, Pat z wyborem władz TVP, www.rp.pl/artykul/585633.html (23.06.2013).
82   Dworak: Wybierzemy radę nadzorczą w ciągu dwóch tygodni, www.wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci

/1,114873,9332314,Dworak__Wybierzemy_rade_nadzorcza_PR_w_ciagu_dwoch.html (23.06.2013).



147Media publiczne jako sfera wpływów politycznych…

Uchwała Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 grudnia 1995 roku, sygn. akt. W6/95.
Ustawa z 6 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o opłatach abona-

mentowych, Dz. U. z 2010, nr 152, poz. 1023. 

Wydawnictwa zwarte
Adamczyk W., Media masowe w procesie budowania demokracji w Polsce (1989–1995), 

Poznań 1999.
Dobek-Ostrowska B., Przemiany systemu medialnego w  Polsce po 1989 roku, [w:] 

Współczesne systemy komunikowania, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1997, s. 84–99.
Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 1999.
Mielczarek T., Między monopolem a pluralizmem. Zarys dziejów środków komuniko-

wania masowego w Polsce w latach 1989–1997, Kielce 1998.
Miżejewski M., Transformacja telewizji w Polsce po roku 1989 na tle zmian politycznych, 

Przemyśl 2005.
Prawo radiofonii i telewizji w świetle standardów europejskich, red. C. Banasiński, War-

szawa 2001.
Sobczak J., Radiofonia i telewizja. Komentarz do ustawy, Zakamycze 2001.
Zygadło J., Prawo radiofonii i telewizji, [w:] Mass media w systemie komunikacji społecz-

nej w Polsce, red. A. Kudłaszczyk, A. Małkiewicz, R. Karpiński, Wrocław 1995, s. 65–72.

Artykuły naukowe
Mielczarek T., Pierwsze lata działalności Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (1993–1997), „Zeszyty 

Prasoznawcze” 1997 nr 3–4, s. 80–91.
Mielczarek T., Telewizja Polska SA w  latach 1994–1996, „Zeszyty Prasoznawcze” 1996 nr 3–4, 

s. 58–72.
Żurawski J. A., Odwołanie rad nadzorczych w publicznym radiu i telewizji, „Aktualności Telewizyj-

ne” 1999 nr 3, s. 142–151.
Żurawski J. A., Uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o RTV, „Aktualności Telewizyjne” 1999 

nr 1, s. 143–153.

Teksty prasowe
Bronisław Wildstein odwołany z funkcji prezesa TVP, www.wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Bronis-

law-Wildstein-odwolany-z-funkcji-prezesa-TVP,wid,8748799,wiadomosc.html?ticaid=110cda 
(20.06.2013).

Do 8 listopada kandydatury do Rady Nadzorczej TVP i Polskiego Radia, www.polskatimes.pl/artyk-
ul/310888,do-8-listopada-kandydatury-do-rady-nadzorczej-tvp-i,id,t.html (23.06.2013).

Gluza R., Rada ministrów, „Press” 2003 nr 3, s. 33–37,
Heller A., Zasada Strąka, „Polityka” 1998 nr 23, s. 46.
Janecki S., Stachura-Wojtkowska Z., Titanic z Woronicza, „Wprost” 08.11.1998, s. 48.
KRRiT: Uwolnić telewizję, „Rzeczpospolita” 1996 nr 64, s. 3.
Kublik A., Czabański i Targalski zawieszeni, www.wyborcza.pl/1,76842,5950980,Czabanski_i_Tar-

galski_zawieszeni.html (22.03.2014).
Kublik A., Polskie Radio odzyskane nie tylko dla PiS, „Gazeta Wyborcza” 2006 nr 139, s. 5.
Kublik A., Skok na telewizję, „Gazeta Wyborcza” 2005 nr 127, s. 6.



148 Agata Dziekan-Łanucha

Kublik A., Urbański nie chce odejść, www.wyborcza.pl/1,76842,6083262,Urbanski_nie_chce_odejsc.
html (24.03.2014).

Nie widzę kolegów na ekranie, „Gazeta Wyborcza” 1995 nr 24, s. 4.
Pap: Ruszył proces za złogi gierkowsko-gomułkowskie, www.hfhr.org.pl/precedens/media-o-nas/

pap-ruszyl-proces-za-zlogi-gierkowsko-gomulkowskie.html (22.03.2014).
Pat we władzach telewizji publicznej, „Gazeta Wyborcza” 2005 nr 120, s. 4.
Piotr Farfał z zarządu TVP zawieszony. Zemsta za Targalskiego?, www.wiadomosci.gazeta.pl/wiado-

mosci/1,114873,5971668,Piotr_Farfal_z_zarzadu_TVP_zawieszony__Zemsta_za_Targalskie-
go_.html (23.03.2014).

Sarzyński P., Zwycięzcy biorą wszystko, „Polityka” 1997 nr 33, s. 16.
Stachura Z., Przerzucanie kanałów, „Wprost”, 01.11.1998, s. 54.
Urbański – nowy prezes TVP, www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/urbanski;-;nowy-

;prezes;tvp,109,0,226925.html (20.06.2013).
Zalewska L., Zdort M. D., Polityczne media publiczne, „Rzeczpospolita” 2002 nr 85, s. 16.


