Społeczna odpowiedzialność influencera w czasie pandemii

Autor

  • Joanna Urbaś Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.4150

Słowa kluczowe:

influencer, społeczna odpowiedzialność, kampania społeczna, media społecznościowe, pandemia

Abstrakt

Społeczna odpowiedzialność influencera w czasie pandemii. W artykule zbadano pojęcie społecznej odpowiedzialności w odniesieniu do influencerów w kontekście kryzysowej sytuacji, jaką jest światowa pandemia koronawirusa i związanej z nią akcji w mediach społecznościowych #zostańwdomu. Przedstawiono w nim przykłady odpowiedzialnego i nieodpowiedzialnego zachowania twórców internetowych i zorganizowanych kampanii społecznych we współpracy marek z influencerami.

Bibliografia

#Trenujwdomu: Ada Palka, https://www.radiokrakow.pl/sport/trenujwdomu-ada-palka-197137/ (30.04.2020).

#znajdźbuddies #bebuddy – akcja wsparcia lokalnego biznesu!, https://www.brandbuddies.pl/news/223-znajdzbuddies-bebuddy-akcja-wsparcia-lokalnego-biznesu (30.04.2020).

#Zostańwdomu – o co chodzi w internetowej akcji, https://4fun.tv/news/zostan-w-domu-o-co-chodzi-hashtag-akcja-internetowa (30.04.2020).

Adamska K., Hasztag czyli komunikat? Rola i funkcje hashtagów na Twitterze, „Studia Medioznawcze” 2015 nr 3 (62).

Alior Bank z pomocą Mądrej Babci uczy seniorów bankowania online, https://www.aliorbank.pl/aktualnosci/2020-04-21-madra-babcia.html (30.04.2020).

Bakalarska J., Typy influencerów – kto wpływa na konsumentów?, https://contentstandard.pl/typy-influencerow-kto-wplywa-na-konsumentow/ (30.04.2020).

Bank Pekao S.A. buduje wirtualną społeczność dla Seniorów, https://polskatimes.pl/bank-pekao-sa buduje-wirtualna-spolecznosc-dla-seniorow/ar/c3-14909066 (30.04.2020).

Barska A., Reklama wczoraj i dziś, Warszawa 2016.

Bąkowicz K., Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, „Studia Medioznawcze” 20 (2019) nr 3 (78), s. 280–289.

Bogdan W., Boniecki D., Purta M., Krok W., Stefański J., Nowakowski M., Cyfrowi Polacy – przyspieszenie e-rewolucji, s. 8, https://www.mckinsey.com/pl/~/media/McKinsey/Locations/Europe%20and%20Middle%20East/Polska/Raporty/Cyfrowi%20Polacy%20Przyspieszenie%20E%20rewolucji/Cyfrowi-Polacy-2018_raport-McKinsey.ashx (30.04.2020).

Bogunia-Borowska M., Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej, Kraków 2004.

Co robić z dziećmi w domu podczas kwarantanny? 20 pomysłów, https://mamacarla.pl/co-robic-z-dziecmi-w-domu-podczas-kwarantanny-20-pomyslow/ (30.04.2020).

Czech M., Jak mierzyć zasięg social media i dlaczego warto, https://brand24.pl/blog/jak-mierzyc-zasieg-w-social-media/ (30.04.2020).

Czech M., Kim są mikroinfluencerzy i jak ich znaleźć, https://brand24.pl/blog/mikroinfluencer-kto-to-jak-go-znalezc (30.04.2020).

Dąbrowska-Cydzik J., Premier udzielił wywiadu youtuberowi Blowkowi. „Świetny ruch”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/premier-mateusz-morawiecki-wywiad-z-blowkiem-na-youtube-swietny-ruch-opinie (30.04.2020).

Drobniak D., Jak influencerzy wpływają na decyzje zakupowe kobiet [raport], https://contentstandard.pl/jak-influencerzy-wplywaja-na-kobiety-raport/ (30.04.2020).

Ekipa Friza w USA. Polscy youtuberzy opuścili kraj, mimo pandemii koronawirusa, https://www.radiozet.pl/Rozrywka/Plotki/Ekipa-Friza-w-USA-Polscy-youtuberzy-opuscili-kraj-mimo-koronawirusa (30.04.2020).

Filek J., Społeczna Odpowiedzialność Biznesu jako nowa wersja umowy społecznej, Kraków 2013.

Gajewski M., Czapki z głów dla Mamy Ginekolog i jej fanów. Udało się zebrać 3 mln zł na WOŚP, https://www.spidersweb.pl/2020/01/mamaginekolog-3-mln-wosp.html (30.04.2020).

Gersz A., Nie musisz „zamykać mordy” podczas pandemii. Ta akcja influencerki jest naprawdę szkodliwa, https://natemat.pl/304291,tu-okuniewska-rozpoczela-akcje-zamknijmorde-jest-naprawde-szkodliwa (30.04.2020).

Gersz A., Państwu już dziękujemy. Ci celebryci podczas pandemii koronawirusa zawiedli na całej linii, https://natemat.pl/302949,monika-zamachowska-i-mateusz-janusz-o-koronawirusie-internauci-hejtuja (30.04.2020).

Influencer marketing w czasach pandemii, https://nowymarketing.pl/a/25943,influencer-marketing-w-czasach-pandemii (30.04.2020).

Influencerzy zachęcają do zostania w domu w akcji #KoronaCizGłowyNieSpadnie, http://www.proto.pl/aktualnosci/influencerzy-edukuja-w-akcji-koronacizglowyniespadnie (30.04.2020).

Jak social media i influencerzy wpływają na zachowanie ludzi w czasie SARS-CoV-2?, https://cik.uke.gov.pl/news/jak-social-media-i-influencerzy-wplywaja-na-zachowanie-ludzi-w-czasie-sars-cov-2,197,0.html (30.04.2020).

Kopeć K.D., Finansowanie kultury w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, Kraków 2014.

Kowalska M., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Przykłady CSR w obliczu koronawirusa, https://harbingers.io/blog/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu (30.04.2020).

Kuchta-Nykiel M., Influencerzy – jak wygląda ich aktywność w czasach koronawirusa?, https://socialpress.pl/2020/04/influencerzy-jak-wyglada-ich-aktywnosc-w-czasach-koronawirusa (30.04.2020).

Kuchta-Nykiel M., Instagram wiodą platformą dla influencer marketingu, https://socialpress.pl/2018/07/instagram-wiodaca-platforma-dla-influencer-marketingu (30.04.2020).

Kuchta-Nykiel M., Jak influencerzy powinni wykorzystać swój influence w czasach pandemii, https://socialpress.pl/2020/03/jak-influencerzy-powinni-wykorzystac-swoj-influence-w-czasach-pandemii (30.04.2020).

Kuchta-Nykiel M., Oto najbardziej wpływowi blogerzy 2019 roku, https://socialpress.pl/2020/01/oto-najbardziej-wplywowi-blogerzy-2019-roku (30.04.2020).

Kwarantanna – 100 pomysłów co robić z dziećmi (aplikacje, ciekawe strony, przepisy itp.) https://makoweczki.pl/kwarantanna-100-pomyslow-co-robic-z-dziecmi-aplikacje-ciekawe-strony-przepisy-itp/ (30.10.2020).

Nowotny W., Pokorska K., Strzępa M., Taczewski J., Influencer marketing w okresie pandemii, https://performancemedia.pl/pdf/blog/PM-INFLUENCER_MKT-W-CZASIE-PANDEMII-2020.pdf (30.04.2020).

Pallus P., Są firmy, które dzięki reklamie z kryzysu wyszły silniejsze, https://businessinsider.com.pl/media/marketing/marketing-i-reklama-w-czasie-i-po-pandemii-koronawirusa/773b09f (30.04.2020).

Piorun M., Nie siedź bezczynnie! Oto 14-dniowy program treningowy Ewy Chodakowskiej na kwarantannę, https://natemat.pl/zdrowie/302591,ewa-chodakowska-nowy-cykl-cwiczen-na-czas-domowej-kwarantanny-covid-19 (30.04.2020).

Prochenko P., Marketing społeczny, w: Wspólna odpowiedzialność. Rola marketingu, red. N. Ćwik, Warszawa 2012, s. 81nn.

Przeborowska P., Ten ranking nie pozostawia wątpliwości. Oto najpopularniejsi polscy influencerzy, https://innpoland.pl/152425,najlepsi-polscy-influencerzy-kogo-warto-obserwowac-w-internecie (30.04.2020).

Przyborowicz J., Hashtag a wspólnota medialna w środowisku oporu, „Zarządzanie Mediami” 2014 nr 2 (2).

Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Warszawa 2004.

Rok B., Podstawy odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu, Warszawa 2013.

Ryńska J., Influencer marketing a odpowiedzialność społeczna, w: Marka w czasach pandemii, https://www.schulz.com.pl/Marka_w_czasach_pandemii_Schulz.pdf (30.04.2020).

Ryńska J., Influencerzy w dobie kryzysu, https://blog.schulz.com.pl/influencerzy-w-dobie-kryzysu/ (30.04.2020).

Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/slowniki/media%20spo%C5%82eczno-

%C5%9Bciowe.html (30.04.2020).

Sudoł K., Influencer – gwiazda czy naciągacz, s. 2, „Głos Mordoru”, czerwiec 2018, http://glosmordoru.pl/wp-content/uploads/2018/06/GM_31.pdf (30.04.2020).

Sztabkowska A., Marketing w social mediach – poradnik dla początkujących, https://www.marketing101.pl/marketing-w-social-media (30.04.2020).

W internecie trwa akcja „Zostań w domu”, https://www.dorzeczy.pl/kraj/132584/koronawirus-w-internecie-trwa-akcja-zostan-w-domu.html (30.04.2020).

Zawiślak M., Pandemia dotknęła również media społecznościowe, https://www.signs.pl/pandemia-dotknela-rowniez-media-spolecznosciowe,386259,artykul.html (30.04.2020).

Żyłka K., Popularność #zostańwdomu na Instagramie w Polsce i na świecie, https://www.sotrender.com/blog/pl/2020/04/popularnosc-zostanwdomu-na-instagramie-infografika/ (30.04.2020).

Pobrania

Opublikowane

2021-12-30

Numer

Dział

Rozprawy, opracowania