The visual principle and the correlation between teaching of the Catholic religion and art education in Polish school
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.1522Słowa kluczowe:
Catechesis, the visual principle, correlation, picture, religious painting, teaching of the Catholic religion, art education, textbooksAbstrakt
Contemporary culture – as already noted – is becoming more and more visual. Contemporary catechesis, referring to its rich, centuries-long experience, should also use different types of images. The first part of this article presents the visual principle as one of basic educating principles, and the second part presents the correlation between the teaching of Catholic religion, and art education in Polish schools. One specific example of using religious painting are in textbooks.Masterpieces of painting, created during centuries and expressing particular desires of their creators, still remain an important inspiration, among others, to the religious search. Faith, though strongly anchored in words, needs representations, specific references, which allow receiving, understanding, and experiencing it. Paintings give this possibility, and even – taking into consideration the contemporary civilization – impose the necessity to use them, in order to effectively reach the contemporary receiver.
Using images in education is not only the achievement of specific objectives in catechesis, but also gives an opportunity to creatively engage students and shape their aesthetic sensibility. Working with the image creates the possibility of discovering the beauty, to see it in reality and “keeping the heart”, that is the enrichment of the beauty of one’s humanity.
Bibliografia
Aranci G., L’ uso delle immagini in alcuni momenti della storia della catechesi, Firenze 2001.
Chałupniak R., Arcydzieła malarstwa w katechezie, Opole 2013.
Chałupniak R., Malarstwo religijne w podręcznikach szkolnych, Opole 2014.
Faith and Beauty. A Theological Aesthetic, ed. E. Farley, Ashgate 2001.
Kawecki W., Teologia piękna. Poszukiwanie locus theologicus w kulturze współczesnej, Poznań 2013.
Lange G., Bilder zum Glauben, München 2002.
Popiołek-Rodzińska I., Wychowanie plastyczne w przedszkolu, in: E. Osewska, J. Stala (eds.), Wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym, Tarnów 2005, p. 113–126.
Popiołek-Rodzińska I., Zamirska E., Wychowanie przez sztukę w klasach I-VI, in: J. Stala (ed.), Wychowanie dzieci w młodszym wieku szkolnym. Część I. Wychowanie ogólne, Tarnów 2006, p. 89–110.
Tomasik P., Religia w dialogu z edukacją, Warszawa 2004.
Zellma A., Nowa formuła korelacji w edukacji szkolnej i jej realizacja w nauczaniu religii, “Katecheta” 55 (2011), nr 5, p. 5–16.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Radosław Chałupniak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).