Christliche Wahrheiten als Fundament einer inhaltsreichen Religionserziehung in der Familie
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.1527Słowa kluczowe:
Christian values, religious education, family, personAbstrakt
A person is responsible for the implementation of values and at the same time is responsible for treating himself/herself as a value. A human person is capable of self-determination, because s/he can act deliberately. Through self-reflection, a person can choose a course of action for himself/herself and assert “inner self” to the outside world through their choices. The person is also responsible to himself/herself for self-fulfillment. It’s the fulfillment of a person that leads to happiness, which consists in the realization of freedom by choosing the truth. It is associated with the relationship to other people and to God. In this article, the issue of religious education in the family, with special attention to Christian values, as the foundation of education has been presented. Firstly, the author highlights the most significant values in religious education, which is freedom of the person, love, responsibility, and then he shows the role of values in the transmission of content: salvation, Jesus Christ, the Church and Mary.Bibliografia
Bajda J., Konsekracja ciała w aspekcie powołania osoby, in: Jan Paweł II. Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. O Jana Pawła II teologii ciała, Hrsg. T. Styczeń, Lublin 1981.
Buttiglione R., Myśl Karola Wojtyły, Lublin 1996.
Lombaerts H., Osewska E., The Modern Christian Family as a First Setting for Religious and Moral education?, in: Religious Education/Catechesis in the Family: A European Perspective, Hrsg. E. Osewska, J. Stala, Warszawa 2010, S. 11–25.
Nossol A., Teologia na usługach wiary, Opole 1978.
Osewska E., Edukacja religijna w szkole katolickiej w Anglii i Walii w świetle „Living and Sharing Our Faith. A National Project of Catechesis and Religious Education”, Tarnów 2008.
Osewska E., Od katakumb do wirtualnych cmentarzy. Postrzeganie śmierci w chrześcijańskiej starożytności i współcześnie, in: Człowiek chory i umierający. Możliwości wsparcia i formy pomocy, Hrsg. J. Stala, Kraków 2014, S. 23–34.
Osewska E., Religious Education from the Perspective of Central and Eastern Europe, in: Toward Mutual Groud. Pluralism, Religious Education and Diversity in Irish Schools, Hrsg. G. Byrne, P. Kieran, Dublin 2013, S. 133–143.
Osewska E., Stala J., Éducation religieuse et morale dans une école polonaise dans le contexte des transformations politiques, „Studia Pastoralne” (2012) Nr 8, S. 141–148.
Osewska E., Wartość życia i cierpienia osoby starszej w perspektywie pedagogiczno-teologicznej, in: Człowiek wobec bólu, cierpienia i śmierci, Hrsg. J. Stala, N. Bravena, Kraków 2013, S. 11–22.
Religious Education / Catechesis in the Family. A European Perspective, Hrsg. E. Osewska, J. Stala, Warszawa 2010.
Stala J., Der Mensch als Person: Die bestimmende Grundlage für Johannes Paul II. in seinem Bild von der Familie, „The Person and the Challenges” 2 (2012) Nr 2, S. 41–59.
Stala J., Die Freiheit – das besondere Kennzeichen einer modernen Jugenderziehung, „The Person and the Challenges” 3 (2013) Nr 2, S. 193–207.
Stala J., Familienkatechese in Polen um die Jahrhundertwende. Probleme und Herausforderungen, Tarnów 2008.
Stala J., Osewska E., Anders erziehen in Polen. Der Erziehungs- und Bildungsbegriff im Kontext eines sich ständig verändernden Europas des XXI. Jahrhunderts, Tarnów 2009.
Stala J., Religious Education / Catechesis in the Family: A Basic Psychological and Church Perspective, in: Religious Education / Catechesis in the Family. A European Perspective, Hrsg. E. Osewska, J. Stala, Warszawa 2010, S. 49–57.
Stala J., W kierunku integralnej edukacji religijnej w rodzinie. Próba refleksji nad nauczaniem Jana Pawła II w kontekście polskich uwarunkowań, Tarnów 2010.
Stala J., Wartości jako fundament treściowego przekazu edukacji religijnej w rodzinie, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 26 (2006), S. 309–316.
Stala J., Zmiany poglądów Polaków na temat umierania i śmierci jako wyzwanie pastoralne Kościoła w Polsce w XXI wieku, in: Człowiek chory i umierający. Możliwości wsparcia i formy pomocy, Hrsg. J. Stala, Kraków 2014, S. 81–97.
Witek S., Miłość chrześcijańska w życiu człowieka, Warszawa 1983.
Wojtyła K., Osoba i czyn, Lublin 1994.
Wojtyła K., U podstaw odnowy. Studium o realizacji Vaticanum II, Kraków 1972.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Józef Stala
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).