The Relation between Consciousness and Emotions in the Thought of Karol Wojtyła
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.1528Słowa kluczowe:
Karol Wojtyła, consciousness, emotions, emotionalization of consciousness, self-knowledge, languageAbstrakt
This article presents Karol Wojtyła’s thinking on consciousness and its possible distortion called the ‘emotionalization of consciousness’. In consciousness two functions can be distinguished, namely a receptive function and an experiencing/interiorizing function. When the emotionalization of this dual structure takes place, consciousness is weakened in registering emotional facts (in their cognitive aspect) as well as in their proper experiencing (i.e. in referring them to the interiority of the subject). Wojtyła concentrates on self-knowledge as a power, which can contribute to limiting or eliminating the emotionalization of consciousness. However, he does not mention how to strengthen self-knowledge and make it more adequate for the job. Hence, in the paper, the author underlines the role of understanding and command of language, which can make self-knowledge a more efficient tool.Bibliografia
Bernsen N. O., Knowledge. A Treatise on Our Cognitive Situation, trans. H. Vohtz, Odense 1978.
Corradi F. G., The Mind’s Affective Life. A Psychoanalytic and Philosophical Inquiry, Philadelphia 2001.
Gertler B., Self-knowledge, New York 2011.
Goldie P., The Emotions. A Philosophical Exploration, Oxford 2000.
Goleman D., Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ, New York 2005.
Goleman D., Working with Emotional Intelligence, New York 2000.
Greenspan P. S., Emotions, Rationality, and Mind/Body, in, Philosophy and the Emotions, ed. A. Hatzimoysis, Cambridge 2003, p. 113–125.
Lantieri L., Building Emotional Intelligence: Practices to Cultivate Inner Strength in Children, Boulder 2008.
Scheler M., Formalism in Ethics and Non-Formal Ethics of Value. A New Attempt toward the Foundation of an Ethical Personalism, trans. M. S. Frings, R. L. Funk, Evanston 1973.
Schueler G. F., Desire. Its Role in Practical Reason and the Explanation of Action, Cambridge 1995.
Thinking about Feelings. Contemporary Philosophers on Emotions, ed. R. C. Solomon, New York 2004.
Travis Ch., Pragmatics, in A Companion to the Philosophy of Language, eds. B. Hale, C. Wright, Oxford 1997, p. 87–107.
Wilson T. D., Dunn E. W., Self-knowledge: Its Limits, Value, and Potential for Improvement, “Annual Review of Psychology” vol. 55 (2004), p. 493–518.
Wojtyła K., Elementarz etyczny, Lublin 1999.
Wojtyła K., Love and Responsibility, trans. H. T. Willetts, San Francisco 1981.
Wojtyła K., Osoba i czyn, in K. Wojtyła, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994, p. 43–344. The English edition of this book is The Acting Person, trans. A. Potocki, A-Th. Tymieniecka, Boston 1979.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Grzegorz Hołub
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).