The Christian Understanding of Happiness
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.1659Słowa kluczowe:
Happiness, heaven, Christianity, Church Fathers, Jesus, The Old Testament, the ChurchAbstrakt
The relationship with God allows man to find the sense of life. Christianity is a humanism – it positions man in the very centre of the world according him the highest place – of the being created after God’s image. The revelation of God’s Love endows man with a new way of enriching himself and others. Thus the desire for happiness gains a new perspective of the divine longing for good.Happiness which Christ promises exceeds the limits of our imagination. It is inconceivable and incomprehensible to those living on earth. Heaven is beyond every word, beyond our conception for it bears the meaning which man cannot fully understand. It is the most supreme happiness, absolutely perfect and complete which no one has ever known.
A Christian has to achieve in his life something more than the worldly aims. Whoever limits their life to the earth, focuses only on enjoying and using this life to the full; squeezing from it the last drop heedless of the needs of others.
Bibliografia
Arystydes, Apologia, in: M. Michalski, Antologia literatury patrystycznej, t. 1, Pax, Warszawa 1975, p. 90–91.
Augustyn św., O państwie Bożym, tłum. i oprac. W. Kornatowski, t. 2, Warszawa 1977.
Augustyn św., O życiu szczęśliwym, in: Dialogi filozoficzne, Warszawa 1953, t. 1, p. 17–20.
Berti G., Zaświaty, tłum. G. Jurkowlaniec, Muza SA, Warszawa 2001.
Boriello L., Croce G. della, Secondin B., Duchowość chrześcijańska czasów współczesnych, seria: Historia duchowości, t. 6, tłum. M. Pierzchała, Wydawnictwo Homo Dei, Kraków 1998.
Carmody D. L., Carmody J. T., Mistycyzm w wielkich religiach świat, przekł. E. Łukaszyk, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
Coste R., Miłość która zmienia świat. Teologia miłości, przekł. M. Stokowska, Fundacja Jana Pawła II, Rzym – Lublin 1992.
Domański J., Z dawnych rozważań o marności i pogardzie świata oraz nędzy i godności człowieka, PAN Instytut Filozofii i Socjologii, Warszawa 1997.
Ferry L., Człowiek‑Bóg czyli o sensie życia, przekł. A. Miś, H. Miś, PIW, Warszawa 1998.
Filipiak M., Biblia o człowieku, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1979.
Giertych W., Szczęście się otrzymuje, “Pastores” (2011) nr 52, p. 7–14.
Greshake G., Już tutaj „tamten świat”, “Pastores” (2011) nr 52, p. 42–50.
Grzegorz z Nazjanzu św., Mowa 16. Po klęsce gradowej w obecności milczącego Ojca, nr 2, in: Grzegorz z Nazjanzu św., Mowy wybrane, Pax, Warszawa 1967.
Hart D. B., Chrześcijańska rewolucja a złudzenia ateizmu, przekł. A. Gomola, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
Herka R., O chrześcijańskiej miłości i szczęściu, “Obecni” (2012) nr 24, p. 5–9.
Hinc M. R., Logika świata a logika chrześcijańska, “Pastores” (2011) nr 52, p. 22–30.
Iniesta H., Jezus Chrystus – herold szczęśliwości, “Communio” (1962) nr 2–3 (92-93), p. 3–12.
Jan Chryzostom św., Miłosierdzie. Wypisy z „Homilii na Ewangelię według św. Mateusza”, oprac. E. Staniek, Wydawnictwo WAM, Kraków 2004.
Jelonek T., O Raju i Złotym Wieku, Petrus, Kraków 2010.
Johnson Ph., M(i)arkowanie szczęścia, (The Daily Telegraph, 23 XI 2010), “Forum” (2011) nr 1, p. 16–17.
Kant I., Krytyka czystego rozumu, II, II, II, tłum. R, Ingarden, t. 2, PWN, Warszawa 1957.
Kapuściński R., Cesarz, Biblioteka Gazety Wyborczej, Warszawa 2008.
Kijas Z. J., Niebo w domu Ojca – Czyściec dla kogo – Piekło w oddaleniu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
Kopsztejn M., Chrześcijański paradoks szczęśliwego ubóstwa, “Pedagogika Katolicka” (2011) nr 8, p. 128–136.
Kunka S., Być szczęśliwym dziś. Marzenie czy rzeczywistość?, “Obecni” (2012) nr 24, s. 27–39.
Langer K., Szczęście, in: Praktyczny słownik biblijny, A. Grabner‑Haidera (ed.), przekł. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Pax, Warszawa 1994, k. 1265–1266.
Leick R., Siódmego dnia odpocznij. Rozmowa z Tomaśem Sedlaćkiem (“Der Spiegel”, 19 III 2012), “Forum” (2012) nr 14/15, p. 4–6.
Meches F., Bogactwo jest wyzwaniem. Rozmowa z rabinem Szalomem Berem Stamblerem, “Uważam Rze” (2011) nr 37, p. 84–85.
Michoń P., Ekonomia szczęścia, Dom Wydawniczy Harasimowicz, Poznań 2010.
Nasiłowski P., Odmienieni przez smutek, “Pastores” (2011) nr 52, p. 97–101.
Noumen H. J. M., Powrót syna marnotrawnego, Poznań 2000.
Olbrycht K., Religia a wspieranie rozwoju człowieka, in: Religia a sens bycia człowiekiem, Z. J. Zdybicka (ed.), Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1994.
Pancerz R. M., Miejsce smutku w duchowości chrześcijańskiej. Świadectwa wielkich pisarzy monastycznych od Ewagriusza do Jana Klimaka, “Polonia Sacra” (2011) nr 29, p. 277–290.
Rybicki A., Świątobliwy, ale nieszczęśliwy, “Pastores” (2011) nr 52, p. 81–88.
Strzelczyk G., Szczęście Jezusa, “Pastores” (2011) nr 52, p. 15–21.
Szamota S., Święty Benedykt, jego dzieło i „Reguła”, Wydawnictwo Panta, Lublin – Frydrychowice 1991.
Szczur P., Problematyka społeczna w późnoantycznej Antiochii na podstawie nauczania homiletycznego Jana Chryzostoma, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.
Ślipko T., Etos chrześcijański. Zarys etyki ogólnej, WAM, Kraków 1974.
Tomasz z Akwinu św., Szczęściem poznanie Boga, in: Summa filozoficzna (Contra Gentiles), Kraków 1933, ks. III, p. 319–325.
White K., Dahl D. W., To Be or Not Be? The Influence of Dissociative Reference Groups on Consumer Preferences, “Journal of Consumer Psychology” (2006) vol. 16, nr 4, p. 404–414.
Zdybicka J., Religia i religioznawstwo, Lublin 1988.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Andrzej Zwoliński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).