Religious Education as Accompanying: from Superficiality to Spirituality to Personal Acquaintance with God Incarnate

Autor

  • Elżbieta Osewska State Higher Vocational School in Tarnow

DOI:

https://doi.org/10.15633/pch.1867

Słowa kluczowe:

Religious Education in schools, youth, accompaniment, spirituality

Abstrakt

The dynamic social, cultural and technological changes which take place in almost all the world have a major impact on religious identity of young generation. Taking into account the crucial role of Religious Education in the process of knowing and meeting with God, the author presents, in this article, Religious Education in schools as accompany young people on their road to the “contemporary Emmaus”. It will take into consideration various stages and conditions on the way, which with the help of RE, allows youngsters to discover, recognize and acknowledge God incarnate.

Bibliografia

Atlas of European Values: Trends and Traditions at the turn of the Century, eds. L. Halman, I. Sieben, M. van Zundert, Leiden 2011.

Człowiek i transcendencja, ed. K. Tarnowski, Kraków 1995.

Dziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002.

Education and Creativity, ed. E. Osewska, Warszawa 2014.

Jackson R., Rethinking Religious Education and Plurality. Issues in diversity and pedagogy, London 2004.

Kawecki W., Teologia piękna. Poszukiwanie locus theologicus w kulturze współczesnej, Poznań 2013.

Kawecki W., Teologia wobec kultury wizualnej, in: Miejsca teologiczne w kulturze wizualnej, Kraków – Warszawa 2013, pp. 15–29.

Królikowski J., Widzialne słowo. Teologia w sztuce, Tarnów 2009.

Królikowski J., Zobaczyć wiarę. Obraz i doświadczenie wiary w Kościele, in: Wierzyć i widzieć, eds. K. Flander, D. Jaszewska, W. Kawecki, B. Klocek di Biasio, E. Mazur, N. Mojżyn, J. S. Wojciechowski, M. Wrześniak, D. Żukowska­‑Gardzińska, Sandomierz 2013, pp. 127–129.

Kultura wizualna – teologia wizualna, eds. W. Kawecki, J. S. Wojciechowski, D. Żukowska­‑Gardzińska, Warszawa 2011.

Lombaerts H., ICT jako główne wsparcie globalnego świata i globalnego środowiska edukacyjnego, in: Między tradycją a współczesnością. I Krajowy Kongres Katechetyczny, ed. A. Bałoniak, J. Szpet, Poznań 2008, pp. 73–90.

Lombaerts H., Osewska E., Information and Communication Technology, in: S. Gatt, H. Lombaerts, E. Osewska, A. Scerri, Catholic Education. European and Maltese Perspectives, Malta 2004, pp. 113–130.

Mariański M., Sekularyzacja i desekularyzacja w nowoczesnym świecie, Lublin 2006.

Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.

Mąkosa P., Katecheza młodzieży gimnazjalnej w Polsce. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Lublin 2009.

Misiaszek K., Koncepcja nauczania religii katolickiej w publicznej szkole włoskiej po konkordacie z 1984 roku, Warszawa 1999.

Osewska E., L’educazione oggi in un Europa diversificata, in: Europa, scuola, religioni. Monoteismi e confessioni cristiane per una nuova cittadinanza europea, ed. F. Pajer, Torino 2005, pp. 47–64.

Osewska E., Stala J., Die katholische Schule zu Beginn des XXI. Jahrhunderts am Beispiel Polens und Englands, Warszawa 2015; J. Stala, E. Osewska, Anders erziehen in Polen. Der Erziehungs- und Bildungsbegriff im Kontext eines sich ständig verändernden Europas des XXI. Jahrhunderts, Tarnów 2009.

Osewska E., Stala J., W kierunku katechezy rodzinnej, Kielce 2003.

Osewska E., The Current Situation of Education and Continuing Professional Development of RE Teachers in Poland in the Context of the Social Challenges, “The Person and the Challenges” 2 (2012) no. 2, pp. 123–131.

Płużek Z., Psychologia pastoralna, Kraków 1994.

Religious Education / Catechesis in the Family. A European Perspective, eds. E. Osewska, J. Stala, Warszawa 2010.

Stala J., Die Polen angesichts der Umbrüche im politischen und gesellschaftlichen Bereich. Ein Vierteljahrhundert nach der Unabhängigkeit Polens, „The Person and the Challenges“ 5 (2015) no. 1, pp. 191–199.

Stala J., Katechese im Zeitalter der Postmoderne. „Grundsatzprogramm für die Katechese der Kirche in Polen“ aus dem Jahr 2010, „Bogoslovni vestnik“ 74 (2014) no. 1, pp. 107–117.

Stala J., Punina postojanja osobe – civilizacija ljubavi u kontekstu postmoderne, „Crkva u svijetu” (2015) no. 3, pp. 469–477.

Willaime J.-P., Europe et religions. Les enjeux du XXIe siècle, Paris, 2004.

Wybrane zagadnienia z katechetyki, ed. J. Stala, Tarnów 2003.

Opublikowane

2016-12-01

Numer

Dział

Articles