Postmodernism and the Church: An Opportunity and a Challenge
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.1893Słowa kluczowe:
Postmodernism, Lyotard, beauty, new evangelization, metanarratives, knowledgeAbstrakt
Postmodernism is, in many respects, a term that has lost most of its cultural and academic cachet. This does not, however, mean that the themes, context, and conditions to which it referred are no longer relevant. In this essay, I will briefly review the latest reports which show a decreasing interest in organized religion, and interpret these results as symptomatic of a larger change in the state of knowledge. To this end, I will examine Jean‑François Lyotard’s analysis of the loss of metanarratives as a way of understanding the implicit rules of the dialogue that occurs between the theist and the atheist or agnostic. Next, I will note the unique capacity of beauty to transcend the diverse language games played by both sides of the conversation. I will conclude by contending that this characteristic of beauty offers a kind of common ground which can be built upon, fostering further dialogue as well as an opportunity for evangelization.Bibliografia
Agger B., Critical Theory, Poststructuralism, Postmodernism: Their Sociological Relevance, „Annual Review of Sociology” vol 17 (1991), p. 105–31.
Anderson P., The Origins of Postmodernity, London 1998.
Aylesworth G., Postmodernism, ed. Edward N. Zalta, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (2015), http://plato.stanford.edu/archives/spr2015/entries/postmodernism (1.9.2016).
Barrett W., Irrational Man: A Study in Existential Philosophy, New York 1990.
Benedict XVI, On the Way to Jesus Christ, San Fransico 2005.
Best S., and Kellner D., The Postmodern Turn, Critical Perspectives, New York 1997.
Catholic Church, Catechism of the Catholic Church, Washington, DC 1997.
Catholic News Agency, Cardinal Dolan Sees US as „Mission Territory”, (2012), http://www.catholicnewsagency.com/news/cardinal‑dolan‑sees‑us‑as‑mission‑territory (1.9.2016).
Dewey J., The Middle Works of John Dewey, 1899–1924. Volume 4: 1907–1909, Essays, Moral Principles in Education, Charlottesville, 2003.
Eco U., Postscript to the Name of the Rose, trans. William Weaver, San Diego 1984.
Funk C., and Smith, G., „Nones” on the Rise: One‑in‑Five Adults Have No Religious Affiliation, (2012).
Gadamer H.G., Misgeld, D., and Nicholson, G., Hans‑Georg Gadamer on Education, Poetry, and History: Applied Hermeneutics, Albany 1992.
Hardy T., Art Education in a Postmodern World Collected Essays, Bristol 2006.
John Paul II, Encyclical Letter Redemptoris Missio of the Supreme Pontiff John Paul II, Washington, D.C. 1990.
John Paul II, Fides Et Ratio [Encyclical on the Relationship between Faith and Reason], Boston, 1998.
Lyotard J., The Postmodern Condition: A Report on Knowledge, trans. Geoff Bennington and Brian Massumi, Minneapolis, 1984.
Macallan B., and Jurgens H., Postfoundationalist Reflections in Practical Theology: A Framework for a Discipline in Flux, Eugene 2014.
Mena A., Prayer Breakfast Speakers: US Church Called to Missionary Role, (2014), http://www.catholicnewsagency.com/news/prayer‑breakfast‑speakers‑us‑church‑called‑
to‑missionary‑role (1.9.2016).
Olson C., Abp. Chaput: „America Is Mission Territory—Whether We Recognize It yet or Not…”, (2013), http://www.catholicworldreport.com/Blog/2214/abp_chaput_america_is_mission_territorywhether_we_recognize_it_yet_or_not.aspx (1.9.2016).
Rosemann P., Postmodernism, in New Catholic Encyclopedia Supplement 2012–2013: Ethics and Philosophy, ed. Robert L. Fastiggi, Detroit 2013.
Smith G., America’s Changing Religious Landscape: Christians Decline Sharply as Share of Population; Unaffiliated and Other Faiths Continue to Grow, Washington, D.C. 2015.
Watson R., Rene Descartes, (2015), http://www.britannica.com/biography/Rene‑Descartes (1.9.2015).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Timothy Hynes
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).