Formation of Adult Lay Catholics for Commitment in the World
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.2184Słowa kluczowe:
Lay faithful, formation, commitment to the worldAbstrakt
The teaching of the Second Vatican Council develops an understanding of the Church as an integral entirety, present in the world and operating in accordance with its nature and purpose. Every personal commitment of a lay faithful, every effort made and each achievement has an impact on others and the whole Church. However, the commitment of adult Catholics to the world requires their appropriate preparation. Therefore, this article will first present the ecclesiological foundations of the lay faithful’s earthly commitment, and then, the process of their preparation, taking into consideration their personal and religious development. Finally it will also explore the meaning of the community as the place of their permanent formation.Bibliografia
Allport G., Osobowość a religia, Warszawa 1988.
Goldie R., Świeccy, laikat, świeckość, Warszawa‑Poznań 1991.
Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, ed. K. Misiaszek, Warszawa 2002.
Kiciński A., Dorosły jako podmiot katechezy, in: Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, ed. K. Misiaszek, Warszawa 2002, pp. 149–153.
Kochel J., Katecheza dorosłych w Kościele mediolańskim, in: Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, ed. K. Misiaszek, Warszawa 2002, pp. 305–331.
Kurzydło D., Koncepcja katechezy dorosłych we współczesnych dokumentach Kościoła, Kraków 2003.
Lazzati G., Świeccy a chrześcijańskie zaangażowanie w sprawy doczesne, Warszawa 1988.
Merode de M., Theology of the Laity Today, “Lumen vitae”42 (1987) No. 2, pp. 141–143.
Młyńska E., Katecheza dorosłych we Francji, in: Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, ed. K. Misiaszek, Warszawa 2002, p. 277–304.
Osewska E., Praktyka katechezy rodzinnej na świecie, “Więź” 5 (1988), pp. 161–171.
Purnell P., Our Faith Story. Its Telling and Its Sharing. An Education in Faith, London 1991.
Purnell P., To be a People of Hope. Adult Education: A Christian Perspective, London 1987.
Stala J., Der Beitrag des Menschenbilds von Johannes Paul II. zu einer Werteerziehung, die auf das Leben in der Familie, der Gesellschaft und der Kirche vorbereitet, „Analecta Cracoviensia” 48 (2016), pp. 163–175.
Stala J., Die Erziehungsmission der Familie: Aktuelle Herausforderungen und neue Konzeptionen, „The Person and the Challenges“ 7 (2017) Nr 1, pp. 133–147.
Stala J., Die Werteerziehung im Lehrwerk Johannes Pauls II., „The Person and the Challenges“ 6 (2016) Nr 1, pp. 17–27.
Stala J., Uczestnictwo wiernych w dziele ewangelizacji, “Ateneum Kapłańskie” 95 (2003) No. 564.
Szafrański A. L., Kariologia. Zarys nauki o Kościele w świecie współczesnym, Lublin 1990.
Szpet J., Inicjacyjna funkcja katechezy, “Horyzonty Wychowania” 7 (1996) 3.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Józef Stala
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).