Die Freizeittheologie mit besonderer Berücksichtigung der Ruhetheologie
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.2189Słowa kluczowe:
Theology, leisure, restAbstrakt
The author performs an analysis of „theological places” („loci theologici”), as the basis on which leisure theology can be developed. These are: time theology (a linear concept of time, which means that time is a gift to man, if properly used), freedom theology (freedom not as a discharge from obligations but as the possibility to do good), new creation theology (renewal made by the redemptive work of Christ), joy theology (joy of gifts of nature, community with other person, being granted God’s grace), feast theology (time given to a man in order that he could turn to supernatural matters). The author develops ‘rest theology’ extensively as one of the fundamental forms of spending free time. He searches for sources in numerous biblical texts, where this term has been used. Furthermore, he interprets, among others, how to understand God’s rest after he created the world, and how his repose becomes an example to follow for a human being. Moreover, the author explains what the final repose is to be for a person, and how man, living on earth, anticipates an eschatological rest.Bibliografia
Bleistein R., Freizeit in ihrem theologischen und politischen Stellenwert, in: P. Guntermann, Pust H. G., Freizeit‑Arbeit. Gesellschaflische Bedingungen und theologische Aspekte, Würzburg 1980, S. 81–96.
Dufour X. L., Odpoczynek, in: Słownik teologii biblijnej, Poznań 1990, S. 604–607.
Ebach J., Zum Thema: Arbeit und Ruhe in Alten Testament, „Zeitschrift für Evangelische Ethik” 24(1980), S. 7–21.
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pawel_vi/adhortacje/gaudete_in_domino_09051975.html (29.02.2016).
https://w2.vatican.va/content/john‑paul‑ii/de/apost_letters/1985/documents/hf_jp‑ii_apl_31031985_dilecti‑amici.html (29.02.2016).
Jan Paweł II, Przemówienie podczas spotkania z robotnikami w Porto, 15 maja 1982, in: Dokumenty Nauki Społecznej Kościoła, Rzym‑Lublin 1987, B. 2, S. 276.
Jan Paweł II, Turystyka w służbie pokoju i dialogu między cywilizacjami, Orędzie na XXII Światowy Dzień Turystyki 2001 „L’Osservatore Romano” (polnische Ausgabe) 22 (2001) 9, 4.
Johannes Paul II., Apostolisches Schreiben über die Heiligung des Sonntags „Dies Domini”, vom 31. Mai 1998.
Johannes Paul II., Das Apostolische Schreiben an die Jugend der ganzen Welt anlässlich des Internationalen Jahres der Jugend „Dilecti amici“, vom 31. März 1985.
Johannes Paul II., Enzyklika „Laborem exercens“ vom 15. Mai 1981.
Lohfink R., Die Sabbatruhe und die Freizeit, „Stimmen der Zeit” 107(1976)6, S. 402.
Lohfink R., Unsere Großen Wörter. Das Alte Testament zu Themen dieser Jahre, Freiburg 1977.
Martin G., Fest und Alltag. Bausteine zu einer Theorie des Festes, Stuttgart 1973.
Paweł VI, Adhortacja apostolska o radości chrześcijańskiej „Gaudete in Domino”, 9 maja 1975.
Rahner H., Der Spielende Mensch, Einsiedeln 1990.
Romaniuk K., Biblijna teologia odpoczynku, Warszawa 1992.
Rordorf W., Der Sonntag. Geschichte des Ruhe- und Gottestienstages im ältesten Christentum, Zürich 1962.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Maciej Ostrowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).