Polish Literature for Children as Support of Children’s Creativity and Polishness

Autor

  • Elżbieta Osewska State Higher Vocational School in Tarnow, Poland

DOI:

https://doi.org/10.15633/pch.2426

Słowa kluczowe:

Poland, children’s literature, pedagogy, creativity

Abstrakt

Poland has a long history, but unfortunately, this history is also full of battles for independence, to keep the Polish language and culture, and a struggle for Christian values. What was supporting these processes? According to many experts Polish literature has been one important factor. In this article, the role of Polish literature for children, especially poetry, in supporting their creativity and Polishness will be analysed. Subsequently the article will outline the history of Polish literature for children, the importance of patriotic and religious literature, especially during the Partition and Soviet time and the nature of children’s literature.

Bibliografia

Antologia poezji dziecięcej, ed. Jerzy Cieślikowski, Wrocław 1991.

Balcerzan E., Odbiorca w poezji dla dzieci, Kraków 1982.

Białek J., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939, Warszawa 1978.

Cieślikowski J., Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975.

Cieślikowski J., Literatura osobna, Warszawa 1985.

Cieślikowski J., Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Wrocław 1985.

Cukrowska H., Literatura dla dzieci – uczy, bawi, wychowuje, in: Wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym, eds. E. Osewska, J. Stala, Tarnów 2005, p. 71-98.

Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1975, Warszawa 1978.

Kowalski J., Etyka katolicka wobec neoliberalizmu, “Polonia Sacra” 5 (1999), pp. 188-189.

Koźmińska I., Olszewska E., Wychowanie przez czytanie, Warszawa 2010.

Kuliczkowska K., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1918, Warszawa 1974.

Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku, eds. D. Świerczyńska-Jelonek, G. Leszczyński, M. Zając, Warszawa 2008.

Lewandowska-Nosal G., Od czterech do sześciu. Książka dla przedszkolaka, Warszawa 2012.

Mariański J., Kryzys moralny czy transformacja wartości. Studium socjologiczne, Lublin 2001.

Polish Literature for Children and Young Adults Inspired by Classical Antiquity. A Catalogue, ed. K. Marciniak, E. Olechowska, J. Kłos, M. Kucharski, Warsaw 2013.

Ratyńska H., Literatura dziecięca w pracy przedszkola, Warszawa 1991.

Rynio A., The integral education of a person as an opportunity to develop and retain human identity in “liquid modernity”, in: World Youth Days. A Testimony to the Hope of Young People, eds. J. Stala, A. Porębski, Kraków 2016, pp. 505-520.

Stala J., Familienkatechese in Polen um die Jahrhundertwende. Probleme und Herausforderungen, Tarnów 2008.

Ungeheuer-Gołąb A., Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2012.

Waksmund R., Literatura pokoju dziecinnego, Warszawa 1986.

Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000.

Żurakowski B., Literatura. Wartość. Dziecko, Kraków 1999.

Żurakowski B., W świecie poezji dla dzieci, Kraków 1999.

Opublikowane

2018-06-15

Numer

Dział

Articles