A Depersonalised Object of Hope in a Funeral Sermon
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.2433Słowa kluczowe:
Funeral sermon, hope, Christ, heavenAbstrakt
In this article, the author calls attention to a danger of proclaiming a depersonalised object of hope in a Christian funeral sermon, which he does not consider to be a legitimate Christian practice. The author reached this conclusion based on his analysis of one particular sermon from his research sample of 3x50 funeral sermons from three different church traditions (Lutheran church, evangelical churches, and Roman Catholic church). In the aforementioned funeral sermon, the object of hope was found to be articulated in a depersonalised form – the hope is not the eternity with the Lord, but simply: heaven. Christ is, in this particular sermon, merely a means by which the hearers may obtain their desired goal. Even though this funeral sermon was formulated using Christian terminology and was delivered by a Christian preacher, the author of this article does not regard its fundamental approach as Christian.
Bibliografia
Bohren R., Predigtlehre, München 1980.
Carson D., The Gospel According to John, Leicester 1991.
Dobríková P., Sozial-kulturelle Aspekte in der Zeit des Sterbens und Trauerns in der römisch-katholischen und griechisch-katholischen Kirche in der Slowakei, in: Trauerbegleitung in unterschiedlichen kulturellen, sozialen und religiösen Kontexten, (eds.) P. Dobríková, W. Gebhardt, G. Giemza, V. Grajdian and A. Kacian, Dziegielów 2015, pp. 47-65.
Jankélévitch V., L ‘espérance et la fin des temps, In: La conscience juive face à l’histoire: le pardon. [Quatrième colloque des intellectuels juifs de langue française (octobre 1961)], (eds.), E.A. Levy-Valensi, J. Halperin, Paris 1965.
Kacianová N., Die Pastoralpflege für die Leidtragenden in Evangelischer Kirche Augsburgischen Bekenntnisses in der Slowakei, in: Trauerbegleitung in unterschiedlichen kulturellen, sozialen und religiösen Kontexten. (eds.) P. Dobríková, W. Gebhardt, G. Giemza, V. Grajdian and A. Kacian (eds), Dziegielów 2015, pp. 115-133.
Keller T., Preaching. Communicating Faith in Age of Skepticism, New York 2015.
Kišš I., Nádej nad hrobom. Part 1.-4. Pohrebné kázne, Bratislava: self published, 1995-1996.
Masarik A., Analýza nekérygmatických komponentov pohrebných kázní prof. Igora Kišša. Banská Bystrica 2008.
Aby smútili s nádejou: vybrané aspekty pohrebných kázní, Brno 2011.
Verstorbenentrauer unter Mitgliedern der Baptistengemeinden in der Slowakei, in: Trauerbegleitung in unterschiedlichen kulturellen, sozialen und religiösen Kontexten, (eds.) P. Dobríková, W. Gebhardt, G. Giemza, V. Grajdian and A. Kacian, Dziegielów 2015, pp. 143-156.
Ratzinger J., Eschatology, Washington 2007.
Research sample of 3x50 funeral sermons of Slovak Christian ministers, archived at MBU, Faculty of Education, Department of Theology and Christian Education, Banská Bystrica, Slovakia.
Smolík J., Radost ze slova, Praha 1983.
Trauerbegleitung in unterschiedlichen kulturellen, sozialen und religiosen Kontexten., (eds.)
P. Dobríková, W. Gebhardt, G. Giemza, V. Grajdian, A. Kacian, Dziegielów 2015.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Albín Masarik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).