Religious Education at Preschool. Main Assumptions and Kindergarten Teachers’ Opinions
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.2564Słowa kluczowe:
Religious Education, the preschool environment, values-based educationAbstrakt
The historical, political, social and cultural issues of the past have strongly impacted upon the current Religious Education at preschools in Poland. In the beginning of socio-political transformation of Poland the confessional nature of Religious Education was one of the demands presented not only by the Church, but also by society. Today, even the presence of Religious Education is discussed. In order to understand better the arguments supporting Religious Education at preschools in Poland, this article will provide kindergarten teachers’ opinions on the basis of a research survey, which was conducted among preschool teachers from Malopolska and Silesia region in April and May 2018.
Bibliografia
Dziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002.
Education and Creativity, ed. E. Osewska, Warszawa 2014, UKSW.
Focus on Family and Education, ed. E. Osewska, Split 2016, Crkva u svijetu.
General Catechetical Directory.
Hansemann G., Wychowanie religijne, Warszawa 1988.
Leslie K., Faith and Little Chlidren, West Mystic 1990.
Marek Z., Wychować do wiary. Zagadnienia wychowania religijnego dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków 1996.
Martin Th., Christian Family Values, New York 1984.
Osewska E., Religious Education from the Perspective of Central and Eastern Europe, in: Toward Mutual Ground. Pluralism, Religious Education and Diversity in Irish Schools, eds. G. Byrne, P. Kieran, Dublin 2013, pp. 133-143.
Osewska E., Stala J., Die katholische Schule zu Beginn des 21. Jahrhunderts am Beispiel Polens und Englands, Warszawa 2015, UKSW.
Osewska E., Stala J., W kierunku katechezy rodzinnej, Kielce 2003.
Osewska E., Stala J., W kierunku katechezy rodzinnej, Kielce 2003.
Religious Education / Catechesis in the Family. A European Perspective, ed. E. Osewska, J. Stala, Warszawa 2010, UKSW.
Stala J., Osewska E., Anders erziehen in Polen. Der Erziehungs- und Bildungsbegriff im Kontext eines sich ständig verändernden Europas des XXI. Jahrhunderts, Tarnów 2009, Polihymnia.
Stala J., Osewska E., Fundamentalne podstawy i obszary katechezy rodzinnej, Tarnów 2000.
Stala J., Rola katechezy dorosłych w formacji katechetycznej rodziców, in: Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, ed. K. Misiaszek, Warszawa 2002, pp. 159-174.
Strinati D., An Introduction to Theories of Popular Culture, London and New York 1995.
The Contemporary Family: Local and European Perspectives, eds. E. Osewska, J. Stala, Kraków 2015, UPJPII.
Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2002.
Wilk J., Znaczenie pierwszych doświadczeń dla religijnego wychowania małego dziecka w rodzinie, Lublin 1987.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Elżbieta Osewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.