The Impact of Early Aggression on Late Development
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.3457Słowa kluczowe:
Affective dynamic, child and adolescent development, transmission of violence to adulthood, effects of violence in adulthoodAbstrakt
Children who are victims of an early violent atmosphere or early relational trauma will often, even in adulthood, tend to behave violently towards others, or become victims of violence, or freeze and later develop the tendency towards self-injury, in particular in later adolescence. In adulthood, they can be accident-prone, engage in constant violent physical abuse, threaten with or actually commit suicide. In this article we will focus on the impact of violence that children experience from the earliest age, on how it affects their development, and is transmitted to adulthood as well as to younger generations, since violence is imprinted in the deepest organic fibres of every individual.
Bibliografia
Briere J. N., C. Scott, Principles of Trauma Therapy: A Guide to Symptoms, Evaluation, and Treatment (DSM-5 Update), Los Angeles, CA, 2015, Sage Publications.
Dutton D. G., The Abusive Personality: Violence and Control in Intimate Relationships, New York 2007, The Guilford Press.
Frewen P., R. Lanius, Healing the traumatized self: Consciousness, neuroscience, and treatment, New York 2015, W. W. Norton & Company, p. 193–197.
Policastro C., M. A. Finn, Coercive control and physical violence in older adults: Analysis using data from the National Elder Mistreatment Study, “Journal of interpersonal violence” 32.3 (2017), p. 311–330.
Rothschild B., The body remembers, Volume 2: Revolutionizing trauma treatment, New York 2017, W. W. Norton & Company.
Schmelzer G. L., Journey through trauma: A trail guide to the 5–phase cycle of healing repeated trauma, New York 2018, Avery Publishing Group.
Schore A., Affect regulation and the origin of the self: The neurobiology of emotional development, New York 2016, Taylor & Frances/Routledge.
Steele K., S. Boon, O. van der Hart, Treating Trauma-Related Dissociation: A Practical, Integrative Approach, New York 2016, W. W. Norton & Company.
Temple J. R. et al., Childhood Corporal Punishment and Future Perpetration of Physical Dating Violence, “The Journal of Pediatrics”, 194 (2018), p. 233–237.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Christian Gostečnik, Robert Cvetek, Tanja Pate, Saša Poljak Lukek, Barbara Simonič, Tanja Valenta, Tanja Repič Slavič
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).