Repetition and not Parallelism as the Determinant of Poetry in the Hebrew Bible. A Case Study of Biblical Story of Creation (Gen 1)
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.3758Słowa kluczowe:
Poetry, poetry in the Bible, parallelism, repetition, rhythm, biblical story of creationAbstrakt
The article points to new research on the subject of poetics in the Bible and argues against the thesis that the basic indicator of poetry and poetic texts in the Bible is parallelism.According to the author, repetition is such an indicator. An analysis of the biblical story of creation of the world was used as the case study (Gen 1).
Bibliografia
Alter R., The Glory of Creation in Psalm 104, in: Elaine T. James, J. Blake Couey (eds.), Biblical Poetry and the Art of Close Reading, Cambridge: Cambridge University Press 2018, pp. 49–60.
Alter R., The Art of Biblical Poetry, New York: Basic Books 2011.
Alter R., The Art of Biblical Translation, Princeton: Princeton University Press 2019.
Berlin A., The Dynamics of Biblical Parallelism, Grand Rapids: Eerdmans 2008.
Brzegowy T., Psałterz i Księga Lamentacji, Tarnów: Biblos 2007.
Dobbs-Allsopp F.W., On Biblical Poetry, Oxford: University Press 2015.
Frog M., Tarkka L. (eds.), Parallelism in Verbal Art and Performance, Columbia: University of Missouri 2017.
Gaines J., The Poetic Priestly Source, Minneapolis: Fortress Press 2015.
Geller S.A., Parallelism in Early Biblical Poetry (HSM 20), Missoula: Scholars Press 1979.
Geller S.A., The Dynamics in Parallel Verse. A Poetic Analysis of Deut 32:6–12, “Harvard Theological Review” 75 (1982), pp. 35–56.
Gunkel H., Genesis. Translated and Interpreted, trans. M.E. Biddle, Macon: Mercer University Press 1997.
Hrushovski B., Prosody, Hebrew, in: Encyclopedia Judaica, Michael Berenbaum, Fred Skolnik (eds.), Detroit: Macmillan Reference 2007, vol. 16, col. 595–623.
James E.T., J.B. Couey (eds.), Biblical Poetry and the Art of Close Reading, Cambridge: Cambridge University Press 2018.
Kosmala H., Form and Structure in Ancient Hebrew Poetry. A New Approach, “Vetus Testamentum” 14 (1964), pp. 423–445.
Kugel J.L., The Idea of Biblical Poetry. Parallelism and Its History, New Haven: Yale University Press 1981.
Kugel J.L., The Great Poems of the Bible, New York: Free Press 1999.
Linafelt T., Narrative and Poetic Art in the Book of Ruth, “Interpretation: A Journal of Bible and Theology” 64 (2010), pp. 117–129.
Linafelt T., Poetry and Biblical Narrative, in: The Oxford Handbook of Biblical Narrative, Danna Nolan Fewell (ed.), Oxford: University Press 2016, pp. 84–92.
Lowth R., De Sacra Poesi Hebraeorum, Oxford 1753. Translated byG. Gregory, Lectures on the Sacred Poetry of the Hebrews, London: Tegg& Son 1835, https://openlibrary.org/works/OL3209476W/De_sacra_poesi_Hebraeorum.
Lunn N.P., Word-Order Variation in Biblical Hebrew Poetry. Differentiating Pragmatics and Poetics, Milton Keynes: Paternoster 2006.
Majewski M., Jak przekłady zmieniają Biblię. O przekładach i przekładaniu Pisma Świętego raz jeszcze, Kraków 2019.
PardeeD., Ugaritic and Hebrew Poetic Parallelism. A Trial Cut (VTSup 39), Leiden: Brill 1988.
Polak F.H., Poetic Style and Parallelism in the Creation Account (Genesis 1.1–2.3), in: Creation in Jewish and Christian Tradition, H. Reventlow, Y. Hoffman (eds.), London: Sheffield Academic Press 2002, pp. 2–31.
Rad G. von, Genesis. A Commentary (OTL), trans. W.L. Jenkins, Philadelphia: Westminster Press 1972.
Rybak M., Wielogłos: Czym jest poezja i kto jest poetą?, „Wyspa. Kwartalnik literacki” 9 (2009), http://kwartalnikwyspa.pl/wieloglos-czym-jestpoezja-i-kto-jest-poeta/ (11.05.2020).
Tsumura D.T., Vertical Grammar of Parallelism in Hebrew Poetry, “Journal of Biblical Studies” 128 (2009), pp. 167–181.
Wagner A., Der Parallelismus membrorum zwischen poetischer Form und Denkfigur, in: A. Wagner (ed.), Parallelismus membrorum, Fribourg: Academic Press 2007, pp. 1–26.
Weber B., Toward a Theory of the Poetry of the Hebrew Bible. The Poetry of the Psalms as a Test Case, “Bulletin for Biblical Research” 22 (2012), pp. 157–188.
Wenham G. J., Genesis 1–15, Dallas: Word 1987.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).