Inclusion of students coming to Poland from abroad
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.12212Słowa kluczowe:
Polish citizen returning to the country, pedagogy of inclusion, student coming from abroad, education conditionsAbstrakt
While analyzing the teaching and attitudes of Pope Francis, we decided to devote this article to the issue of inclusion. Considering the sphere of our interests – education, broadly understood – we focused on the inclusion of students coming from abroad, in the education system in Poland. In our publication, we rely on legal regulations, the results of research and control carried out by the Supreme Audit Office in the field of education of children of foreigners and Polish citizens returning to the country, studies by researchers of the above-mentioned issues, and we discuss a case study. The conclusions are clear: there are more and more students coming from abroad into Polish schools; despite declarations, schools are not fully prepared for their admission when all responsibility for the organization of education rests with school principals and teachers. The role of pedagogical supervision in this respect is insufficient. It is worth paying special attention to practical guidelines for teachers in order to effectively implement the pedagogy of inclusion.
Bibliografia
Błeszyńska K., Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych − perspektywa szkoły. Raport z badań, Warszawa 2010, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Janik-Płocińska B., Pawlic-Rafałowska E., Jak oceniać? – ocena i informacja zwrotna, in: E. Pawlic-Rafałowska (ed.), Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, Warszawa 2010, MillerDruk Sp. z o.o., pp. 64–65.
Janik-Płocińska B., Pawlic-Rafałowska E., O języku polskim jako drugim, in: E. Pawlic-Rafałowska (ed.), Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, Warszawa 2010, MillerDruk Sp. z o.o., pp. 47–48.
Kozubek M. T., Inkluzja w ujęciu papieża Franciszka inspiracją dla edukacji włączającej, „Rozprawy Społeczne” 14 (2020) 4, pp. 17–33.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Informacja o kształceniu w polskim systemie oświaty osób przybywających z zagranicy, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/informacja-o-ksztalceniu-w-polskim-systemie-oswiaty-osob-przybywajacych-zzagranicy (21.09.2021).
Najwyższa Izba Kontroli, Kształcenie dzieci rodziców powracających do kraju oraz dzieci cudzoziemców, Informacja o wynikach kontroli, https://www.nik.gov.pl/plik/id,22685,vp,25384.pdf (21.09.2021).
Scavo N., Lista Bergoglio. Ocaleni przez Franciszka w czasach dyktatury. Historia nigdy nie opowiedziana, Kielce 2014, Jedność.
Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław 2017, Continuo.
Szkiłądź H., Bik S., Szkiłądź C., Słownik języka polskiego, vol. I, Warszawa 1982, PWN.
Tornielli A., Jorge Mario Bergoglio. Franciszek. Biografia papieża, Kielce 2013, Jedność.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Bożena Marzec, Michał Borda
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).