Karol Wojtyła as a model of a mature educator in the light of the concept of Zdzisław Chlewiński
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.15111Słowa kluczowe:
maturity, Karol Wojtyła, personalism, educator, role model, Zdzisław ChlewińskiAbstrakt
The theme of the paper centres around role models in values education. The purpose of this paper is to answer the following research question: how was the model maturity of Karol Wojtyła as an educator manifested? Reference was made to the concept of mature personality by Zdzisław Chlewiński (1991), who listed three criteria for maturity: personal (personalistic) attitude towards another person, autonomy, and reliable insight into oneself. The results of the analysis showed that Karol Wojtyła’s maturity manifested itself in an exemplary fulfilment of the aforementioned criteria, as demonstrated by examples from his life and teaching. Emphasis was placed on Wojtyła’s authenticity as an educator who not only brought others up to maturity, but was also truly mature himself. Perfect correspondence between his life and teaching was emphasised as well. The author has used Wojtyła’s biographies. Among the numerous studies and source texts on Wojtyła’s life and teaching, those were selected that pertained to the determinants of maturity detailed by Chlewiński. The focus was on the adolescence and early youth of the future Pope John Paul II. Chlewiński’s concept appears as a concise, coherent approach that can be used in subsequent analyses of the life and teaching of truly mature people.
Bibliografia
Bakiera L., Harwas-Napierała B., Wzory osobowe w rozwoju człowieka, Poznań 2016, Wydawnictwo UAM.
Bilicki T., Dziecko i wychowanie w pedagogii Jana Pawła II, Kraków 2005, Impuls.
Chlewiński Z., Postawy a cechy osobowości, Lublin 1987, Towarzystwo Naukowe KUL.
Chlewiński Z., Dojrzałość. Osobowość, sumienie, religijność, Poznań 1991, Wydawnictwo W drodze.
Francuz P., Ksiądz Profesor Zdzisław Chlewiński, “Roczniki Psychologiczne” 4 (2001), pp. 5–25.
Gorban R., Personalistic View of John Paul II on the Humanizing Function of Art in the Context of Dialogue between the Church and Artists, “The Person and the Challenges” 1 (2022), pp. 53–67, https://doi.org/10.15633/pch.12204.
Jan Paweł II, Autobiografia, Kraków 2002, Wydawnictwo Literackie.
Jan Paweł II, Wstańcie, chodźmy!, Kraków 2004, Wydawnictwo Św. Stanisława.
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005, Znak.
Jan Paweł II, Podręcznik pokolenia JP II. Ojcowskie słowo do młodych świata, Polski i Lednicy, Poznań 2008, Duszpasterstwo Akademickie Dominikanów.
Jan Paweł II, Rodzinie zawdzięcza człowiek swe wychowanie. Homilia w czasie mszy św. dla rodzin, Braga, Portugalia, 15.05.1982, in: C. Drążek, J. Kawecki (eds.), Dziecko w nauczaniu Jana Pawła II. Antologia wypowiedzi, Kraków 1985, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.
Jan Paweł II, Homilia w czasie mszy św. beatyfikacyjnej o. Rafała Kalinowskiego i Brata Alberta – Adama Chmielowskiego odprawionej na Błoniach, Kraków, 22.06.1983, in: Jan Paweł II (ed.), Pielgrzymki do Ojczyzny, Kraków 1999, Znak.
Jan Paweł II, List “Juvenum patris” do księdza Egidio Vigano, Przełożonego Generalnego Towarzystwa św. Franciszka Salezego, w setną rocznicę śmierci św. Jana Bosko, in: C. Bissoli (ed.), Jan Paweł II o systemie wychowawczym księdza Bosko, Warszawa 2001, Wydawnictwo Salezjańskie.
Jan Paweł II. Prawdziwy wychowawca rozumie młodych ludzi. Spotkanie z młodzieżą szkolną na Placu Maryi Wspomożycielki w Turynie, Turyn, 13.04.1980, in: A. Dymer (ed.), Szkoła katolicka w nauczaniu Kościoła. Wybór dokumentów, Szczecin – Warszawa 2002, Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej.
Jaworski J., Podstawy patriotyzmu Jana Pawła II, Lublin 2012, Norbertinum.
Juroszek W., Generał Fieldorf ‘Nil’ as a personal model in upbringing towards maturity, “Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio” 4 (2022), pp. 43–53, https://doi.org/10.34766/fetr.v4i52.1104.
Juroszek W., Generał August Emil Fieldorf “Nil” jako wzór osoby dojrzałej w świetle koncepcji Zdzisława Chlewińskiego. Ujęcie psychopedagogiczne, Kraków 2023, Impuls.
Juroszek W., Kozubek M., Self-education into maturity in light of the theoretical approach of Zdzisław Chlewiński, “Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University” 3 (2023), pp. 247–257, https://doi.org/10.15330/jpnu.10.3.247-257.
Kozubek M., Wartość wychowawcza światowych dni młodzieży z Janem Pawłem II, in: M. Kozubek (ed.), Starość – nie radość? Aktywność osób starszych i solidarność międzypokoleniowa, Katowice 2013, Księgarnia Św. Jacka, pp. 112–122.
Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2007, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Osewska E., Stala J., Bochenek K., The relationship between religion and national culture in Poland in light of John Paul II’s philosophical and theological reflecions, “Religions” 1 (2022), pp. 1–13, https://doi.org/10.3390/rel13010033
Ossowska M., Wzór demokraty. Cnoty i wartości, Lublin 1992, Wydawnictwo Daimonion.
Weigel G., Świadek nadziei, transl. by D. Chylińska, J. Illg, J. Piątkowska, R. Śmietana, M. Tarnowska, Kraków 2012, Znak.
Wolanin A., Wdzięczność w psychologii – przegląd definicji, głównych ujęć i koncepcji, “Polskie Forum Psychologiczne” 3 (2019), pp. 356–372 https://doi.org/10.14656/PFP20190306.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Weronika Juroszek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.