The Field of Education in Reconstruction as the Consequence of COVID Pandemic Rebuilding Education? Mapping Landscapes of Changes in the COVID-19 Era
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.13205Słowa kluczowe:
education, schools, COVID-19 pandemic, Poland, inequalities, field of educationAbstrakt
The pandemic outbreak in 2020 has influenced all aspects of social life. We focus on the education system and its impact on social (in)equality using Poland’s case to analyse them, through the notion of Bordieuan social field and knowledge-power relations. We claim that lockdown put into motion important processes or even systemic changes of education, by the emancipation and empowerment mechanism of social actors that aspire to be an active part of the educational field. In Poland, we deal with a static, centralized and hierarchic system. The time of pandemic made the field of education more dynamic. New actors were invited with the result that the power-knowledge relations changed. In this frame, we put the question about educational inequalities. We ask how the educational field is changing in face of the unforeseen and scarcely manageable global pandemic risk. Do they mean less in the global pandemic context or, on the contrary, are they strengthened?
Bibliografia
Alexander K., Entwisle D., Olson L., Schools, Achievement, and Inequality: A Seasonal Perspective, “Educational Evaluation and Policy Analysis” 23 (2001), pp. 171–191.
Anger S., Heineck G., Do smart parents raise smart children? The intergenerational transmission of cognitive abilities, “Journal of Population Economics” 23 (2010) 3, pp. 1105–1132.
Archer M., Social Origins of Educational Systems, Londyn 1984, SAGE Publications.
Bol T., Witschge J., Van de Werfhorst H., Dronkers J., Curricular tracking and central examinations: counterbalancing the impact of social background on student achievement in 36 countries, “Social Forces” 92 (2014) 4, pp. 1545–1572.
Bourdieu P., Passeron J.-C., Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 1990, PWN.
Clarke A. E., Situational analyses: Grounded theory mapping after the postmodern turn, “Symbolic interaction” 26 (2003) 4, pp. 553–576.
Coley R., Kruzik C., Votruba-Drzal E., Do family investments explain growing socioeconomic disparities in children’s reading, math, and science achievement during school versus summer months?, “Journal of Educational Psychology” 112 (2020) 6, pp. 1183–1196.
Colao A., Piscitelli P., Pulimen M., Colazzo S., Miani A., Giannini S., Rethinking the role of Education, “The Lancet, Public Health” 5 (2020) 7.
Hippel P.T. von Workman J., Downey D., Inequality in reading and math skills forms mainly before kindergarten: A replication, and partial correction, of >Are schools the great equalizer?<, “Sociology of Education” 91 (2018) 4, pp. 323–357.
Klimczuk A., The COVID-19 Pandemic from the Perspective of Risk Theory, in: A. Bartoszewicz, K. Księżopolski, A. Zybała (eds.), Polska… Unia Europejska… Świat… w pandemii COVID-19-wybrane zagadnienia. Wnioski dla kształtowania i prowadzenia polityki publicznej, Warszawa 2021, Elipsa, pp. 34–56.
Kurzępa J., Leszczyński K., Przybysz M., Uczniowie a pandemia, Lublin 2021, Wydawnictwo Academicon.
Lavrijsen J., Nicaise I., New empirical evidence on the effect of educational tracking on social inequalities in reading achievement, “European Educational Research Journal” 14 (2015) 3–4, pp. 206–221.
Lien C., Khan S., Eid J., School Principals’ Experiences and Learning from the Covid-19 Pandemic in Norway, “Scandinavian Journal of Educational Research” (2022) pp. 1–16.
Olson M., The Logic of Collective Action, Cambridge 1965, Harvard University Press.
Ślusarczyk M., Spory o edukację wczoraj i dziś: społeczny, polityczny i kulturowy kontekst reform oświatowych – porównanie Polski i Niemiec, Cracow 2010, Oficyna Wydawnicza AFM.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).