Non-verbal Communication and Communicative Understanding of the Liturgy and Liturgical Signs in the Light of Charles Sanders Peirce’s Theory of Signs
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.48Słowa kluczowe:
Ritual, Rites, Liturgy, non-verbal Communication, Liturgical Signs – Symbols, Peirce’s Theory of Signs, SpiritualityAbstrakt
The human person as a “triadic” creature needs ritual at all three levels − physical, psychological and spiritual − of his or her being. At the physical level, ritual serves as support for a healthier life-style. At the psychological level, ritual regulates intrapersonal and interpersonal communicatio. At the level of spirituality, it places him or her in the context of transcendence and “recent aims” and both individually and communally gives meaning to human life. Therefore, the author of the paper first This paper starts by considering the human person as a ritual creature that already with his body requires certain ritual acts and various forms of nonverbal communication. In the central part of the discussion, the author focuses on Peirce’s theory of signs and presents it as one model suitable for understanding and explaining liturgical signs. This is an interesting understanding of religious signs, which encourages an interpretative relationship between the human person and the liturgy, its signs and contents.
Bibliografia
Bickel B. J., Sport und Religion, Recklingshausen, Mertens 1960.
Bihler E., Symbole des Lebens – Symbole des Glaubens II, Limburg, Lahn-Verlag 1994.
Baicchi A., Signs and Semiotics, in: C. Siobhan, C. Routledge (eds.), Key ideas in Linguistics and the Philosophy of Language, Edinburgh, Edinburgh University Press 2009, p. 205–209.
Crnčević A., Šaško I., Na vrelu liturgie. Teološka polazišta za novost slavljenja i življenja vjere, Zagreb, Verbum 2009.
De Coubertin P., The Olympic Idea, Stuttgart, Karl Hofmann 1967.
Fabbrichesi L.R., Introduzione a Peirce, Roma-Bari, Editori Laterza 1993.
Gerjolj S., Šport in religija, in: D. Macura, M. D. Topič, B. Mekinda (eds.), Statusna vprašanja slovenskega športa, Ljubljana: Univerza v Ljubljani 2010, p. 43–53.
Gerjolj S., Živeti, delati, ljubiti, Celje, Celjska Mohorjeva družba 2009.
Graham H., Worship as Meaning. A Liturgical Theology for Late Modernity, Cambridge, University Press 2003.
Justin J., Uvod v Peirceovo teorijo znaka in pomena, in: C. S. Peirce, Izbrani spisi o teoriji znaka in pomena ter pragmaticizmu. Ljubljana, Krtina 2004.
Koch A., Die Leibesübungen im Urteil der antiken und frühchristlichen Anthropologie, Schorndorf bei Stuttgart, Hofmann Verlag 1965.
Kroflič B., Ustvarjanje skozi gib, Ljubljana, Znanstveno in publicistično središče 1992.
Künzler M., Liturgia Kościoła, Poznań, AMATECA 1999.
Lamovec T., Načela gestalt terapije za vsakdanje življenje II, Ljubljana, ARX 1997.
Musek J., Duhovna kriza, vrednote in psihologija, “Psihološka obzorja – Horizons of psychology” 3–4 (1993), p. 123–141.
Merrel F., Charles Sanders Peirce’s Concept of the Sign, in: P. Cobley (ed.), The Routledge Companion to Semiotics and Linguistics, London-New York, Routledge 2001, p. 28–39.
Paladin M., Neverbalna komunikacija: Dopolniti besede in biti preprečljiv, Nova Gorica, Educa, Melior 2011.
Pease A., Govorica telesa, Ljubljana, Mladinska knjiga 1996.
Peirce C. S., Izbrani spisi o teoriji znaka in pomena ter pragmaticizmu, Ljubljana, Krtina 2004.
Platovnjak I., Roblek J., Moliti s telesom, dušo in duhom: Molitveni priročnik, Ljubljana, Župnijski zavod Dravlje 2011.
Rush M., Decoding the secret language of your body, New York, Fireside 1994. SC., Sacrosanctum Concilium, 1963. http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19631204_sacrosanctum-concilium_en.html (01.08.2013).
Stres A., Človek in njegov Bog, Celje, Mohorjeva družba 2007.
Šaško I., Per signa sensibilia: liturgijski simbolički govor, Zagreb, Glas Koncila 2005. Traini S., Le due vie della semiotica: Teorie strutturali e interpretative, Milano, Strumenti Bompiani 2006.
Zagorc M., Ustvarjalno gibalna improvizacija, Ljubljana, Fakulteta za šport 2008.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Slavko Krajnc, Stanko Gerjolj
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).