Der gesellschaftlich-kulturelle Kontext der aktuellen Gefährdungen fü.r.. die religiöse Erziehung und Bildung in der Familie

Autor

  • Józef Stala Pontifical University of John Paul II in Cracow

DOI:

https://doi.org/10.15633/pch.485

Słowa kluczowe:

The family, education, upbringing, religion, threats

Abstrakt

In a society shaken by tensions and conflicts caused by the clash of various kinds of individualism and selfishness, children need to be enriched with a sense of the personal dignity of each individual, true love and sincere service to the others, especially the poorest and those in most need. The family is the first and fundamental school of upbringing: as a community of life and love. Every Christian family finds its mission received from God in self-giving that inspires the love of husband and wife for each other and the self-giving that is practiced in the relationships between brothers and sisters and the different generations living together in the family. The author of this article shows the actual threats to religious upbringing and education in the family with special attention given to the postmodern socio-cultural context. He also highlights financial, social, moral and religious crisis influencing the family life and education. Then asks for the roots of these negative phenomena and searches for the pedagogical solution.

Bibliografia

Drogi katechezy rodzinnej, Hrsg. E. Osewska, J. Stala, Poznań 2002.

Drożdż A., Konsumizm. Ocena moralna na podstawie encyklik Jana Pawła II, Tarnów 1997.

Drożdż A., Permisywizm moralny, Kielce 2005.

Drożdż B., Posługa społeczna Kościoła. Studium pastoralne w świetle nauczania współczesnego Kościoła, Legnica 2009.

Dzisiejsze aspiracje katechezy rodzinnej. Problemy i wyzwania, Hrsg. J. Stala, Kielce 2005.

Gellel A., Adaptive Religious Education at the Service of Inventiveness: A scientific way of being creative and effective in Religious Education, “The Person and the Challenges” 1 (2011) Nr 1, S. 99–111.

Hermeneutics and Religious Education, Hrsg. H. Lombaerts, D. Pollefeyt, Leuven-Paris-Dudley 2004.

Kl`uska B., Idea chrześcijańskiego nawrócenia w procesie resocjalizacji, in: Socjalizacja – wyzwanie współczesności, Hrsg. J. Stala, Tarnów 2010, S. 75–87.

Kościół i religijność Polaków 1945–1999, Hrsg. W. Zdaniewicz, T. Zembrzuski, Warszawa 2000.

Lombaerts H., Edukacja z perspektywy europejskiej, „Horyzonty Wychowania” (2002) Nr 2, S. 165–179.

Lombaerts H., ICT jako główne wsparcie globalnego świata i globalnego środowiska edukacyjnego, in: Hrsg. A. Bałoniak, J. Szpet, Między tradycją a współczesnością, Poznań 2008, S. 73–90.

Lombaerts H., Komunikacja wiary dzisiaj, in: Komunikacja wiary w Trzecim Tysiącleciu, Hrsg. S. Dziekoński, Olecko 2000, S. 25–39.

Lombaerts H., Osewska E., Historical and Geo-Political Reality of a United Europe, in: S. Gatt, H. Lombaerts, E. Osewska, A. Scerri, Catholic Education, European and Maltese Perspectives. Church School’s response to future challenges, Floriana 2004, S. 27–43.

Lombaerts H., Osewska E., The Modern Christian Family as a First Setting for Religious and Moral Education?, in: Religious Education/Catechesis in the Family: A European Perspective, Hrsg. E. Osewska, J. Stala, Warszawa 2010, S. 11–25.

Lombaerts H., The Impact of the Status of Religion in Contemporary Society upon Interreligious Learning, in: Interreligious Learning, Hrsg. D. Pollefeyet, Leuven 2007, S. 81–86.

Mariański J., Johannes Paul II. als moralische Autorität in der polnischen Gesellschaft, “The Person and the Challenges” 2 (2012) Nr 1, S. 21–50.

Mariański J., Kościół katolicki w społeczeństwie obywatelskim, Lublin 1998.

Mariański J., Kryzys moralny czy transformacja wartości? Studium socjologiczne, Lublin 2001.

Mastalski J., Szkolne interakcje zaburzające skuteczne wychowanie, Kraków 2005.

Mierzwiński B., Kościół wobec problemu bezrobocia, Ząbki 2004.

Mierzwiński B., Mężczyzna – mąż – ojciec, Otwock 1996.

Oblicze współczesnej rodziny polskiej, Hrsg. B. Mierzwiński, E. Dybowska, Kraków 2003.

Orzeszyna J., Teologiczno-moralny aspekt niepłodności w małżeństwie, Kraków 2005.

Osewska E., L’educazione oggi in un’Europa diversificata, in: Europa, scuola, religioni. Monoteismi e confessioni cristiane per una nuova cittadinanza europea, Hrsg. F. Pajer, Torino 2005, S. 47–64.

Osewska E., Le pèlegrinage à Czestochowa. Lieu d’éducation dans la foi, « Lumen Vitae Revue » (2007), S. 247–265.

Osewska E., Możliwości i ograniczenia polityki rodzinnej w krajach Unii Europejskiej, in: Rodzina jako środowisko rozwoju człowieka, Hrsg. W. Piotrowski, Tarnów 2004, S. 89–119.

Osewska E., Stala J., W kierunku katechezy rodzinnej, Kielce 2003.

Osewska E., To Educate in a Diversified Europe, “The Person and the Challenges” 1 (2011) Nr 1, S. 71–88.

Osewska E., Uwarunkowania wychowania religijnego w rodzinie, in: W kręgu rodziny, Hrsg. E. Osewska, J. Stala, Poznań 2003, S. 13–21.

Postawy społeczno-religijne diecezjan tarnowskich, Hrsg. W. Zdaniewicz, T. Zembrzuski, Warszawa 2001.

Prijatelj E., Geistige Dynamik von Vorschulkindern und deren Einführung in den Glauben, „Christlich pädagogische Blätter” (2007) Nr. 2, S. 100–104.

Prijatelj E., Psihološka dinamika rasti v veri, Ljubljana 2008

Przygoda W., Posługa charytatywna Kościoła w Polsce. Studium teologiczno-pastoralne, Lublin 2004.

Rodzina. Bezcenny dar i zadanie, Hrsg. J. Stala, E. Osewska, Radom 2006.

Rynio A., Integralne w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004.

Skreczko A., Rola Kościoła katolickiego w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców w Polsce, Białystok 2011.

Skreczko A., Troska Kościoła katolickiego w Polsce o małżeństwo i rodzinę w okresie Wielkiej Nowenny Tysiąclecia (1957–1966). Studium teologiczno-pastoralne, Białystok 2002.

Solak A., Wychowanie chrześcijańskie i praca ludzka. Studium współzależności, Warszawa 2004.

Stala J., Der Mensch als Person: Die bestimmende Grundlage für Johannes Paul II. in seinem Bild von der Familie, „The Person and the Challenges” 2 (2012) Nr 2, S. 41–59.

Stala J., Die Transzendenz als bestimmendes Merkmal der Person in der Anthropologie und der Pädagogik Johannes Pauls II., „The Person and the Challenges” 2 (2012) Nr 1, S. 61–75.

Stala J., Familienkatechese in Polen um die Jahrhundertwende. Probleme und Herausforderungen, Tarnów 2008.

Stala J., Katecheza rodzinna. Próba teologicznego zarysu zagadnienia, in: Rodzina. Bezcenny dar i zadanie, Hrsg. J. Stala, E. Osewska, Radom 2006, S. 182–230.

Stala J., Osewska E., Sociological Aspects of Family Religious Education in Poland, in: Religious Education / Catechesis in the Family. A European Perspective, Hrsg. E. Osewska, J. Stala, Warszawa 2010, S. 167–177.

Szymański W., Towarzystwo dobroczynności wobec kwestii społecznych, Płock 2005.

Współdziałanie Kościoła i państwa na rzecz małżeństwa i rodziny, Hrsg. J. Krukowski, T. Śliwowski, Łomża 2005.

Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, Hrsg. A. Rynio, Lublin 2007.

Zając J., Troska Kościoła o chorych, Płock 2005.

Opublikowane

2013-09-09

Numer

Dział

Articles