Religious foundations of Princes Lubartowicz-Sanguszko of Kowelski lineage. in the turn of the 17th and 18th century in Wołyń
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.486Słowa kluczowe:
Lubartowicz-Sanguszko family, foundation monastery and church, monastery in Lublin and Lubartów, Kowelski lineage, benefactors, Carmelite convent in WiśniczAbstrakt
The foundation activity of the Princes of the House of Sanguszko in the turn of the 17th and 18th centurypresented in this paper does not depict the whole religious experience and people’s faith who passed away. Among many outstanding personages the greatest were Szymon Samuel Sanguszko and his heirs, especially Paweł Karol Sanguszko, who played an important role in founding churches and convents. Such an expansive foundation activity of the Sanguszkos in their ancestral possessions, especially the borderlands, had its powerbase. The sources of which were, among others, the financial status, the positions held and indeed it was characteristic of the fall of the baroque epoch, according to which one ought to take care of their eternal life by being helpful. This helpfulness boiled down to numerous foundations and philanthropic activity for the deprived. What is more, the founders secured for themselves, often after stormy lives, prayers for their souls in the convents and churches they donated, which also usually became the places of their burials. It is worth emphasizing that many of the Sanguszko family chose religious vocations as priests, monks or nuns. Undoubtedly, it was a manifestation of living faith and deep religious devotion of one of the most important families in the Republic of Poland and Latvia in the 17th and 18th century.
Bibliografia
Giżycki (Wołyniak) J.M., Zniesione kościoły i klasztory rzymsko-katolickie przez rząd rosyjski w wieku XIX, „Nova Polonia Sacra”, 1/1928, p. 33–45.
Kumor B., Prepozytura tarnowska, Lublin 1966.
Marszalska J.M., Życie religijne Sanguszków, „Religioni et Litteris”, 6/1994, p. 36–42.
Marszalska J.M., Biblioteka i Archiwum Sanguszków, Tarnów 2000.
Mokrski A.H., Pogonia żałobna... Szymona Samuela Lubartowicza Sanguszka... u grobu zastanowiona roku 1639, dnia 22 lutego..., Wilno 1639.
Niesiecki K., Herbarz Polski, vol. 8, Lipsk 1839–1840.
Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich, ed. B. Chlebowski, J. Krzywicki, J. Sulimierski, vol. 5, 9, 12, 14, Warszawa 1884–1892.
Sokołowski M., Miniatury włoskie Biblioteki Jagiellońskiej i modlitewnik francuski księcia Samuela Sanguszki w Bibliotece Dzikowskiej, Kraków 1892.
Wanat B.J., Zakon Karmelitów Bosych w Polsce. Klasztory Karmelitów i Karmelitanek Bosych 1605–1975, Kraków 1975.
Wolff J., Kniaziowie litewsko-ruscy do końca XIV wieku, Warszawa 1895.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Jolanta Marszalska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).