Kant and Schopenhauer on the Ultimate Goal of Human Life
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.14205Słowa kluczowe:
Goal of human life, I. Kant, A. SchopenhauerAbstrakt
Contemporary reflection concerning man focuses upon man as a being living only “here and now”, it is “short-termed” in character. In this paper, going against the current of this dominant tendency, I would like to show how interesting and important is the question about the ultimate goal of human life. In my considerations I refer to the thought of Immanuel Kant and Arthur Schopenhauer – two classical authors of modern philosophy – who still seem to exert a significant influence on the European culture. Even if in their systems they depart from similar assumptions, their conclusions concerning man are radically different: for Kant, every human being has unique value and is called to create “civil society”; for Schopenhauer every individual being (including man) is volatile and devoid of meaning and value. The question remains open as to whether the ultimate message of their philosophy can be still an inspiration for us today, or whether it already sounds rather strange and unfamiliar in confrontation with the spirit of modernity.
Bibliografia
Bobko A., Kant i Schopenhauer. Między racjonalnością a nicością, Wydawnictwo Naukowe WSP, Rzeszów 1996.
Bobko A., Non Multa. Schopenhauers Philosophie des Leidens, Konigshausen & Neumann, Würzburg 2001.
Deneen P. J., Why Liberalism Failed, Yale University Press 2018.
Druchliński P., Moń R., Kobyliński A., Podrez E., Etyka a problem podmiotu, Wydawnictwo Naukowe Ignatianum, Kraków 2023.
Garewicz J., Schopenhauer, Wiedza Powszechna, Warszawa 1998.
Höffe O., Immanuel Kant, transl. by Marshall Farrier, State University of New York Press, Albany 1992.
Kant I., Critique of Judgement, transl. by Werner S. Pluchar, Hackett Publishing Company, Indianapolis — Cambridge 1987.
Kant I., Religion within the limits of reason alone, transl. by Theodore M. Greene, Hoyt H. Hudson, Harper & Row, New York 1960.
Kant I., Idea for a universal history from a cosmopolitan point of view, transl. by Lewis White Beck, in: idem, On history, The Bobbs-Merrill Co., Indianapolis 1963.
Schopenhauer A., The world as will and representation, transl. by E. F. J. Payne, Dover Publications, New York 1969, vol. I, II.
Schopenhauer A., Parerga und Paralipomena, in: Sämtliche Werke, Bd. IV, Suhrkamp, Frankfurt a. M 1986.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).