Die Freiheit – das besondere Kennzeichen einer modernen Jugenderziehung
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.502Słowa kluczowe:
Upbringing, youth, freedomAbstrakt
The author of the article struggles with a paradox: the post-modern age which views itself as pluralistic nonetheless appears to yearn for upbringing. At the beginning of XXI century, the dissonance between human development, full participation in a wide range of spiritual culture and a tendency to strictly technical education, oriented mainly on efficiency and profits appears in a full range. In this context it is important to educate young people in the responsible use of the gift of freedom. The author of this article presents freedom as a characteristic sign of youth education in the present century. He also shows the pluralism of values and upbringing aimed towards freedom. The author also underlines the Christian approach to freedom, understood as both a gift and a task received from God. Pedagogy of freedom is not a question of transmitting human knowledge, even of the highest kind; it is rather a question of responsibly communicating with God and people. God Himself used a pedagogy that must continue to be a model for the pedagogy of freedom.
Bibliografia
Adamski F., Edukacja, rodzina, kultura. Studia z pedagogiki społecznej, Kraków 1999.
Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000.
Bartnik Cz., Personalizm, Lublin 1995.
Bilicka B., Kościół w polskich katechizmach i podręcznikach do nauki religii dla dzieci i młodzieży w latach 1945–2001, Toruń 2009.
Bravena N., Philosophizing with Children on National Tradition Related to Christmas, in: Symetrical communication? Philosophy and Theology in Classrooms across Europe, Hrsg. F. Kraft, H. Roose, G. Büttner, Loccum 2011, S. 61–74.
Davie G., Europe: The Exceptional Case. Parameters of Faith in the Modern World, London 2002.
Duksa P., Strategie skuteczności szkolnego nauczania religii w Polsce. Studium pedagogicznoreligijne w wymiarze interdyscyplinarnym, Olsztyn 2007.
Gellel A., Adaptive Religious Education at the Service of Inventiveness: A scientific way of being creative and effective in Religious Education, “The Person and the Challenges” 1 (2011) Nr. 1, S. 99–111.
Gerjolj S., Ideologie und Bildung, Gießen 1997.
Hermeneutics and Religious Education, Hrsg. H. Lombaerts, D. Pollefeyt, Leuven-Paris-Dudley 2004.
Homplewicz J., Pedagogika rodziny. Zarys wykładów na podyplomowym studium prorodzinnym, Rzeszów 2000.
Kl`uska B., Idea chrześcijańskiego nawrócenia w procesie resocjalizacji, in: Socjalizacja – wyzwanie współczesności, Hrsg. J. Stala, Tarnów 2010, S. 75–87.
Lombaerts H., Edukacja z perspektywy europejskiej, „Horyzonty Wychowania” (2002) Nr 2, S. 165–179.
Lombaerts H., Komunikacja wiary dzisiaj, in: Komunikacja wiary w Trzecim Tysiącleciu, Hrsg. S. Dziekoński, Olecko 2000, S. 25–39.
Lombaerts H., Osewska E., Historical and Geo-Political Reality of a United Europe, in: S. Gatt, H. Lombaerts, E. Osewska, A. Scerri, Catholic Education, European and Maltese Perspectives. Church School’s response to future challenges, Floriana 2004,
S. 27–43.
Lombaerts H., Osewska E., The Modern Christian Family as a First Setting for Religious and Moral Education?, in: Religious Education/Catechesis in the Family: A European Perspective, Hrsg. E. Osewska, J. Stala, Warszawa 2010, S. 11–25.
Lombaerts H., The Impact of the Status of Religion in Contemporary Society upon Interreligious Learning, in: Interreligious Learning, Hrsg. D. Pollefeyet, Leuven 2007, S. 81–86.
Mariański J., Johannes Paul II. als moralische Autorität in der polnischen Gesellschaft, “The Person and the Challenges” 2 (2012) Nr. 1, S. 21–50.
Osewska E., Edukacja religijna w szkole katolickiej w Anglii i Walii w świetle „Living and Sharing Our Faith. A National Project of Catechesis and Religious Education”, Tarnów 2008.
Osewska E., L’educazione oggi in un’Europa diversificata, in: Europa, scuola, religioni. Monoteismi e confessioni cristiane per una nuova cittadinanza europea, Hrsg. F. Pajer, Torino 2005, S. 47–64.
Osewska E., Le pèlegrinage à Czestochowa. Lieu d’éducation dans la foi, « Lumen Vitae Revue » (2007), S. 247–265.
Osewska E., Modele komunikacji interpersonalnej i ich znaczenie dla katechezy, in: Wybrane zagadnienia z katechetyki, Hrsg. J. Stala, Tarnów 2003, S. 111–142.
Osewska E., To Educate in a Diversified Europe, “The Person and the Challenges” 1 (2011) Nr. 1, S. 71–88.
Osewska E., Wychowanie młodzieży w świetle Programu Polityki Rodzinnej państwa, in: Dzisiejszy bierzmowany. Problemy i wyzwania, Hrsg. J. Stala, Kielce 2005, S. 455–466.
Prijatelj E., Geistige Dynamik von Vorschulkindern und deren Einführung in den Glauben, „Christlich pädagogische Blätter” (2007) Nr. 2, S. 100–104.
Prijatelj E., Psihološka dinamika rasti v veri, Ljubljana 2008.
Rossiter G., Reasons for Living. Religious Education and Young People’s Search for Spirituality and Identity, in: Religious Education as Practical Theology, Hrsg. B. Roebben, M. Warren, Leuven-Paris-Sterling 2001.
Skreczko A., Rola Kościoła katolickiego w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców w Polsce, Białystok 2011.
Skreczko A., Troska Kościoła katolickiego w Polsce o małżeństwo i rodzinę w okresie Wielkiej Nowenny Tysiąclecia (1957–1966). Studium teologiczno-pastoralne, Białystok 2002.
Stala J., Der Mensch als Person: Die bestimmende Grundlage für Johannes Paul II. in seinem Bild von der Familie, „The Person and the Challenges” 2 (2012) Nr. 2, S. 41–59.
Stala J., Die Erzieherischen Umfelder und Ihre Rolle im Rahmen der Erziehungsaufgaben, „Studia Teologiczno-Historyczno Śląska Opolskiego” 27 (2007), S. 375–383.
Stala J., Die Transzendenz als bestimmendes Merkmal der Person in der Anthropologie und der Pädagogik Johannes Pauls II., „The Person and the Challenges” 2 (2012) Nr. 1, S. 61–75.
Stala J., Familie und Schule: Zwei Erziehungsumfelder und ihre Rolle im Rahmen der Erziehung, „Roczniki Teologiczne” 55 (2008), Tom 8, S. 101–112.
Stala J., Familienkatechese in Polen um die Jahrhundertwende. Probleme und Herausforderungen, Tarnów 2008.
Stala J., Osewska E., Anders erziehen in Polen. Der Erziehungs- und Bildungsbegriff im Kontext eines sich ständig verändernden Europas des XXI. Jahrhunderts, Tarnów 2009.
Stala J., Osewska E., Sociological Aspects of Family Religious Education in Poland, in: Religious Education / Catechesis in the Family. A European Perspective, Hrsg. E. Osewska, J. Stala, Warszawa 2010, S. 167–177.
Szostek A., Wokół godności prawdy i miłości, Lublin 1998.
Vodičar J., Muss man die Globalisierung unterrichten?, „Synthesis Philosophica” (2009) 2, S. 281–295.
Wilk J., Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane, Lublin 2002.
Wojtyła K., Rozważania o istocie człowieka, Kraków 1999.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Józef Stala
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).