Handlungskompetenzen des Religionslehrers und Katecheten, eine an der Vermittlung pädagogischer und katechetischer Fähigkeiten orientierte Ausbildung

Autor

  • Józef Stala The Pontifical University of John Paul II in Krakow

DOI:

https://doi.org/10.15633/pch.51

Słowa kluczowe:

RE teacher, catechist, action-related competencies

Abstrakt

 RE teachers are required to demonstrate the professional, theological, psychological and pedagogical knowledge and skills delineated in professional and institutional standards to facilitate the process of learning and upbringing. True respect for the pupils does not only call RE teacher for the adaptation of the teaching method, but also demands to develop many skills and undertake the emotional, intellectual, personal and religious formation. Handlungskompetenzen (the a ctionrelated competencies) seems to be very important for every teacher, but especially for RE teacher and catechist, because they are influenced by teacher’s beliefs and values. These competencies are the complex abilities needed to enact spontaneously specific knowledge in learning situation. This paper highlights the importance of the teachers’ actions or reactions in critical and/or challenging teaching/learning situations and ability to explain a topic in the response to pupils’ difficulty and questions. Equipping RE teachers and catechists to meet the needs of diverse pupils means also to help them in planning the educational actions and critical evaluation of didactical processes. Consequently, RE teacher or catechist needs to be not only a teacher, but also pedagogue and faith witness. Therefore, he/she should be characterized by a willingness to lifelong learning, enthusiasm for self-study and broad mindedness.

Bibliografia

Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000.

Bagrowicz J., Towarzyszyć wzrastaniu. Z dyskusji o metodach i środkach edukacji religijnej młodzieży, Toruń 2006.

Bilicka B., Kościół w polskich katechizmach i podręcznikach do nauki religii dla dzieci i młodzieży w latach 1945–2001, Toruń 2009.

Bravena N., Philosophizing with Children on National Tradition Related to Christmas, in: Symetrical communication? Philosophy and Theology in Classrooms across Europe, Hrsg. F. Kraft, H. Roose, G. Büttner, Loccum 2011, S. 61–74.

Domagała-Zyśk E., Autonomia czy odłączenie? Rola osoby znaczącej w życiu młodzieży z trudnościami w nauce, Lublin 2004.

Duksa P., Strategie skuteczności szkolnego nauczania religii w Polsce. Studium pedagogicznoreligijne w wymiarze interdyscyplinarnym, Olsztyn 2007.

Dydaktyka katechezy. Część I, Hrsg. J. Stala, Tarnów 2004.

Dydaktyka katechezy. Część II, Hrsg. J. Stala, Tarnów 2004.

Dzisiejszy katecheta. Stan aktualny i wyzwania, Hrsg. J. Stala, Kraków 2002.

Dzisiejszy katechizowany. Stan aktualny i wyzwania, Hrsg. J. Stala, Kraków 2002.

Gerjolj S., Ideologie und Bildung, Gießen 1997.

Harwas-Napierała B., Komunikacja interpersonalna w rodzinie, Poznań 2008.

Janke A.W., Transformacja w stosunkach rodziny i szkoły na przełomie XX/XXI wieku. Perspektyw zmiany społecznej w edukacji, Bydgoszcz 2002.

Katechizować dzisiaj. Problemy i wyzwania, Hrsg. J. Stala, Kielce 2004.

Kľuska B., Uczeń Ikoną Chrystusa. Studium egzegetyczno-teologiczne Mowy pożegnalnej J 13,31–16,33, Lublin 2007.

Lombaerts H., Osewska E., Family and Family Catechesis. A Matter of Diversification, „Acta Paedagogica Vilenensia” (2008), Vol. 20, S. 225–243.

Madej-Babula M., Edukacja zintegrowana w dialogu z wychowaniem religijnym, Kraków 2006.

Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.

Osewska E., Modele komunikacji interpersonalnej i ich znaczenie dla katechezy, in: Wybrane zagadnienia z katechetyki, Hrsg. J. Stala, Tarnów 2003, S. 111–139.

Osewska E., Możliwości i ograniczenia polityki rodzinnej w krajach Unii Europejskiej, in: Rodzina jako środowisko rozwoju człowieka, Hrsg. W. Piotrowski, Tarnów 2004, S. 89–119.

Osewska E., Stala J., Catholic School. Polish perspective, “Rivista lasalliana” 75 (2008) Nr. 2, S. 241–246.

Osewska E., Stala J., W kierunku katechezy rodzinnej, Kielce 2003.

Potocki A., Wychowanie religijne w polskich przemianach. Studium socjologiczno – pastoralne, Warszawa 2007.

Prijatelj E., Psiholoska dinamika rasti v veri, Maribor 2008.

Rynio A., Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004.

Rzepa W., Odpowiedzialność moralna w kontekście ludzkiej wolności, Lublin 2009.

Sandecki Cz., Katecheza szkolna a religijność polskich studentów, Kraków 2004.

Skreczko A., Wychowanie domowe, Białystok 2011.

Słowińska H., Kształtowanie postaw religijnych na katechezie, Lublin 2004.

Słowińska H., Wychowawcza rola wzorów osobowych, Lublin 2008.

Stala J., Die Erzieherischen Umfelder und Ihre Rolle im Rahmen der Erziehungsaufgaben, „Studia Teologiczno-Historyczno Śląska Opolskiego” 27 (2007), S. 375–383.

Stala J., Die Familie als Erziehungsgemeinschaft in der Perspektive des Familienkatechumenats, „Vox Patrum“ 27 (2007), Vol. 50–51, S. 487–496.

Stala J., Familie und Schule: Zwei Erziehungsumfelder und Ihre Rolle im Rahmen der Erziehung, „Roczniki Teologiczne” 55 (2008), Vol. 8, S. 101–112.

Stala J., Familienkatechese in Polen um die Jahrhundertwende. Probleme und Herausforderungen, Tarnów 2008.

Stala J., Lasst uns voller Hoffnung vorwärts gehen. Pädagogisch-katechetische Aspekte, wie der Christ die Zeichen der Zeit in der gegenwärtigen Welt aufnimmt, „Roczniki liturgiczne“ 1 (56) (2009), S. 435–447.

Stala J., Osewska E., Anders erziehen in Polen. Der Erziehungs- und Bildungsbegriff im Kontext eines sich ständig verändernden Europas des XXI. Jahrhunderts, Tarnów 2009.

Stala S., W kierunku integralnej edukacji religijnej w rodzinie. Próba refleksji nad nauczaniem Jana Pawła II w kontekście polskich uwarunkowań, Tarnów 2010.

Vodičar J., Muss man die Globalisierung unterrichten?, „Synthesis philosophica” (2009) 2, S. 281–295.

W trosce o integralne wychowanie, Hrsg. M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio, Lublin 2003.

Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, Hrsg. A. Rynio, Lublin 2007.

Wychowanie do wartości w świecie cyberkultury, Hrsg. B. Bilicka, Toruń 2012.

Zaręba S.H., Dynamika świadomości religijno-moralnej młodzieży w warunkach przemian ustrojowych w Polsce (1988–1998), Warszawa 2003.

Opublikowane

2014-09-09

Numer

Dział

Articles