Religiosität als erwünschte Anregung in der Hermeneutik
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.836Słowa kluczowe:
poetics, hermeneutics, Paul Ricoeur, Luc Ferry, Gianni Vattimo, globalization, religiosity, origin of meaningsAbstrakt
Paul Ricoeur insists on some kind of philosophical agnosticism although in everyday practice he is consciously bound to Christianity. That said, his poetical approach in Biblical hermeneutics when he confronts his position with his no believing contemporaries, very clearly shows that religious dimension of man, especially in its openness to new meanings, makes the understanding more proli fi c. This opens the way for new attempts of repeated search for human need for religious dimension also at Luc Ferry and Gianni Vattimo. It is not necessary that there is a very certain form of religiosity; the important thing is openness for these questions. In this way we liberate the science, to seriously confront with religious dimension of man. This is especially important in a globalized world where religiosity on one hand can be a cause for the clash of civilizations and on the other it can be a possibility of a common search for a world ethos.
Bibliografia
Amherdt F. X., Introduction, in: P. Ricoeur, L’herméneutique biblique, Paris 2001, Cerf.
Changeux J. P. und P. Ricoeur, Ce qui nous fait penser. La nature et la règle, Paris 1998, Editions Odile Jacob.
Comte-Sponville A. und L. Ferry, La sagesse des Modernes, Paris 1998, Robert Laffont.
Ferry L., L'Homme-Dieu, Paris 1996, Grasset.
Habermas J., Glauben und Wissen, Frankfurt am Main 2001, Suhrkamp.
Klun B., Apologija šibkega krščanstva, in: G. Vattimo. Mislim, da verujem, Ljubljana 2004, KUD Logos.
Küng H., Wozu Weltethos?, Freiburg im Breisgau 2002, Herder.
W. Schmid, Mit sich selbst befreundet sein, S. 428.
Ricoeur P., Le conflit des interprétation, Paris 1969, Seuil. Ricoeur P., De l’interprétation, Paris 1965, Seuil.
Ricoeur P., Histoire et vérité, Paris 1955, Seuil.
Ricoeur P., Philosophie de la volonté, Paris 1988, Aubier. Ricoeur P., Réflexion faite, Paris 1995, Esprit.
Ricoeur P., Soi-même comme un autre, Paris 1996, Seuil. Ricoeur P., L’unique et le singulier, Liège 1999, Alice.
Schmid W., Mit sich selbst befreundet sein, Frankfurt am Main 2004, Suhrkamp.
Thomasset A., Paul Ricoeur Une poétique de la morale, Leuven 1996, University press.
Vattimo G., Abschied, Wien 2003, Turia + Kant.
Vattimo G., Glauben – Philosophieren, Stuttgart 1997, Reclam.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Janez Vodičar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).