The “Lay State” – a Signifier of Transformations in the Church?
DOI:
https://doi.org/10.15633/pch.924Słowa kluczowe:
Laity, lay religious congregations, religious education, apostolic spirituality, Christian education in schools.Abstrakt
This article explores the renewal lay people initiated at a decisive moment in Church history. In the 16th – 17th century, with the development of the modern school, lay people were given the responsibility to teach religion and to guarantee Christian education in schools. A new type of religious congregation, with exclusively lay members, emerged. They had an impressive impact, worldwide, over the past three centuries. However, as the members of these congregations declined dramatically over the past decades, one wonders whether new generations will succeed in guaranteeing continuity in the near future. Or will ordinary, secular but baptized lay people create new forms of association while taking on responsibility for school education?
Michel Sauvage (1923-2001), a French member of the De La Salle religious order, studied the theological identity of the lay “teaching brother” as initiated by J.-B. De La Salle at the end of the 17th century. The present situation, with 1.9 % brothers left and 97.6 % ordinary lay teachers in the educational institutions worldwide, seems to suggest that, once more, a historical mutation is occurring in the church.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Herman Lombaerts
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).