Czy Facebook, Twitter, Instagram wpływają na samopoczucie i samoocenę wczesnych nastolatków?
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.1880Słowa kluczowe:
social media, Facebook, Twitter, dobre samopoczucieAbstrakt
Mass media na zawsze zmieniły nasze relacje ze światem. Pod wieloma względami Facebook, Twitter, Instagram i im podobne stały się integralną częścią naszych indywidualnych tożsamości. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku młodzieży i populacji młodych dorosłych. Naukowcy dyscyplin społecznych dopiero zaczynają rozumieć wzajemne relacje między korzystaniem z mediów społecznościowych i indywidualnym zdrowiem psychicznym młodego człowieka. Badania wykazały zarówno negatywne, jak i pozytywne skutki wykorzystania współczesnych mass mediów komunikacyjnych na samopoczucie, samoocenę i stan zdrowia użytkownikow.Bibliografia
Ahn J., Teenagers’ experiences with social network sites: relationships to bridging and bonding social capital, “The Information Society” 28 (2012), pp. 99–109.
Akademia der Media, Smartphone Nutzung der Jugend, http://www.chip.de/ii/2/1/6/7/4/5/2/3/Smartphone‑Nutzung‑b0469a2e23e0bdba.jpg (12.12.2005).
Apaolaza V. and others, The relationship between socializing on the Spanish online networking site Tuenti and teenagers’ subjective wellbeing: The roles of self‑esteem and loneliness, “Computers in Human Behavior” 29 (2013), pp. 1282–1289.
Birkeland M. S., Breivik K., Wold B., Peer acceptance protects global self‑esteem from negative effects of low closeness to parents during adolescence and early adulthood, „Journal of Youth and Adolescence” 43 (2014) 1, pp. 70–80.
Blom H. and others, Finding Friends Online: Online Activities by Deaf Students and Their Well‑Being, “PloS One” 9 (2014) 2, doi: 10.1371/journal.pone.0088351.
Cohen G. L., Sherman D. K., The psychology of change: Self‑affirmation and social psychological intervention, “Annual Review of Psychology” 65 (2014), pp. 333–371.
Pathways through adolescence: Individual development in relation to social contexts, eds. L. J. Crockett, A. C. Crouter, London 2014.
Davies J., Facework on Facebook as a new literacy practice, “Computers & Education” 59 (2012), pp. 19–29.
Davila J. and others, Frequency and quality of social networking among young adults: Associations with depressive symptoms, rumination, and corumination, “Psychology of Popular Media Culture” 1 (2012), pp. 72–86.
De Choudhury M. and others, Predicting Depression via Social Media, ICWSM, Palo Alto 2013.
Diener E., Oishi S., Lucas R. E., Personality, culture, and subjective well‑being: Emotional and cognitive evaluations of life, “Annual Review of Psychology” 54 (2003), pp. 403–425.
Ellison N. B. and others, Cultivating social resources on social network sites: Facebook relationship maintenance behaviors and their role in social capital processes, “Journal of Computer – Mediated Communication” 19 (2014) 4, pp. 855–870, doi: 10.1111/jcc4.12078.
Farahani H. A. and others, Examining mental health indices in students using Facebook in Iran, “Procedia – Social and Behavioral Sciences” 28 (2011), pp. 811–814.
Fox A. B., Rosen J., Crawford M., Distractions, distractions: Does instant messaging affect college students’ performance on a concurrent reading comprehension task?, “CyberPsychology & Behavior” 12 (2009), pp. 51–53.
Fox Z., 65% of Time Spent on Social Networks Happens on Mobile, http://mashable.com/2013/10/24/content‑consumption‑desktop‑mobile (12.12.2005).
Hardy S. A., Bean D. S., Olsen J. A., Moral identity and adolescent prosocial and antisocial behaviors: interactions with moral disengagement and self‑regulation, “Journal of Youth and Adolescence” 2014, pp. 1–13, doi: 10.1007/s10964-014-0172-1.
Hauge H. and others, Equine‑assisted activities and the impact on perceived social support, self‑esteem and self‑efficacy among adolescents–an intervention study, “International Journal of Adolescence and Youth” 19 (2014) 1, pp. 1–21.
Jimmefors A. and others, Locomotion (Empowering) and Assessment (Disempowering) Self‑regulatory Dimensions as a Function of Affective Profile in High School Students, “International Journal of School and Cognitive Psychology” 2014 no. 1:2, pp. 1–7, doi: 10.4172/ijscp.1000103.
Jurjewicz H., Religious‑acculturational and cultural‑integrating dimension of the Polish pastoral care in the United States of America, “Społeczeństwo Kultura Wartości, Studium Społeczne” 2013 nr 5, pp. 193–204.
Jurjewicz H., Social work, youth perception, career choice and own lived experience. Rapport from Empirical study based on States: New Jersey and New York.
Praca Socjalna. Postrzeganie młodzieży i wpływ ich własnych życiowych doświadczeń na wybór zawodu. Raport ze studium empirycznego w Stanach New Jersey i New York, “Charity Philanthropy and Social Work” 2015 No. 1, s. 81–93.
Jurjewicz H., Social Work Methods & Skills. Scientific Analysis and Practice based on the experience used in New Jersey and New York. Metody w Pracy Socjalnej. Relacja Między Teorią a Praktyką na podstawie doświadczeń używanych w Stanach New Jeresy i New York, Charity Philanthropy and Social Work, Jarosław 2015, No.1/ 2015, pp. 15–30.
Johnson W. L. and others, Intimate partner violence and depressive symptoms during adolescence and young adulthood, “Journal of Health and Social Behavior” 55 (2014) 1, pp. 39–55.
Kim J. Y., Chung N., Ahn K. M., Why people use social networking services in Korea The mediating role of self‑disclosure on subjective well‑being Information Development 30 (2014) 3, pp. 276–287.
Konrath S. H. and others, Changes in Adult Attachment Styles in American College Students Over Time A Meta‑Analysis, “Personality and Social Psychology Review” Apr 12, 2014, doi:10.1177/1088868314530516.
Koroleva K., Krasnova H., Günther O., ‘STOP SPAMMING ME!’ – Exploring Information Overload on Facebook “AMCIS” 2010 Proceedings, 447.
Koroleva K. and others, It’s all about networking! Empirical investigation of social capital formation on social network sites, ICIS 2011 Proceedings 2011.
Krasnova H. and others, Envy on Facebook: A hidden threat to users’ life satisfaction?, “Wirtschaftsinformatik” 92 (2013), pp. 1–16.
Kross E. and others, Facebook use predicts declines in subjective well‑being in young adults, “PloS One”, 8 (2013) 8, doi: 10.1371/journal.pone.0069841.
Lee G., Lee J., Kwon S., Use of social‑networking sites and subjective well‑being: A study in South Korea, “Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking” 14 (2011), pp. 151–155.
Lenhart A. and others, Teens, kindness and cruelty on ocial network sites, Washington, DC 2011.
Locatelli S. M., Kluwe K., Bryant F. B., Facebook use and the tendency to ruminate among college students: Testing mediational hypotheses, “Journal of Educational Computing Research” 46 (2012), pp. 377–394.
Marshall S. L. and others, Is self‑esteem a cause or consequence of social support? A 4-year longitudinal study, “Child Development” 85 (2014) 3, pp. 1275–1291.
McPherson K. E. and others, The association between social capital and mental health and behavioral problems in children and adolescents: an integrative systematic review, “BMC Psychology” 2 (2014) 1, pp. 2–7.
Mitchell K. J., Ybarra M. L., Korchmaros J. D., Sexual harassment among adolescents of different sexual orientations and gender identities, “Child Abuse & Neglect” 38 (2014) 2, pp. 280–295.
Newman B., Newman P., Development through life: A psychosocial approach, Boston 2014.
Pantic I., Association between online social networking and depression in high school students: behavioral physiology viewpoint, “Psychiatria Danubina” 24 (2012), pp. 90–93.
Parker P. D., Positive self‑beliefs drive access to social support across high school, Sydney 2014.
Reinecke L., Trepte S., Authenticity and well‑being on social network sites: A two‑wave longitudinal study on the effects of online authenticity and the positivity bias in SNS communication, “Computers in Human Behavior” 30 (2014), pp. 95–102.
Russell W. D., Newton M., Short‑term psychological effects of interactive video game technology exercise on mood and attention, “Educational Technology & Society” 11 (2008) 2, pp. 294–308.
Schneider C., Katzer C., Leest U., Cyberlife – Spannungsfeld zwischen Faszination und Gefahr. Cybermobbing bei Schülerinnen und Schülern, http://www.jugendnetz‑berlin.de/de‑wAssets/docs/05ratundhilfe/20130510-Cybermobbing_Gesamt_end_1.pdf.
Tamir D. I., Mitchell J. P., Disclosing information about the self is intrinsically rewarding. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109 (2012), pp. 8038–8043.
Theunissen S. C. and others, Self‑esteem in hearing‑impaired children: the influence of communication, education, and audiological characteristics, “PloS One” 9 (2014) 4, doi: 10.1371/journal.pone.0094521.
Tiggemann M., Slater A., NetTweens the internet and body image concerns in preteenage girls, “The Journal of Early Adolescence” 34 (2014) 5, pp. 606–620.
Valkenburg P. M., Peter J., Schouten A. P., Friend networking sites and their relationship to adolescents’ well‑being and social self‑esteem, “CyberPsychology & Behavior”, 9 (2006), pp. 584–590, doi: 10.1089/cpb.2006.9.584.
Verboom C. E. and others, Longitudinal associations between depressive problems, academic performance, and social functioning in adolescent boys and girls, “Developmental Psychology” 50 (2014) 1, pp. 247–257.
Wang J. L. and others, The effects of Social Networking Site (SNS) use on college students’ friendship and well‑being, “Computers in Human Behavior” 37 (2014), pp. 229–236, doi: 10.1016/j.chb.2014.04.051.
Wise K., Alhabash S., Park H., Emotional responses during social information seeking on Facebook, “Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking” 13 (2010), pp. 555–562, doi: 10.1089=cyber.2009.0365.
Zalk M. H. and others, Influences between online – exclusive, conjoint and offline – exclusive friendship networks: the moderating role of shyness, “European Journal of Personality” 28 (2014) 2, pp. 134–146, doi: 10.1002/per.1895.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.