Krata podwójna: próba opisu wydarzeń przyszłych za pomocą narzędzi logicznych
DOI:
https://doi.org/10.15633/ss.465Słowa kluczowe:
two-valued logic, many-valued logic, expansion of classical logic, modal logic, semantic supervaluationism, semantic subvaluationism, the FOUR double lattice, Belnap’s four-valued logicAbstrakt
An unflagging interest in describing future events has continuously motivated investigations, particularly in the field of logic.
Aristotle, universally acknowledged as the father of logic, proposed a set of certain bases from which we could depart with our investigations. However, these are tools in which, despite their great value, one can perceive certain shortcomings.
Over the centuries many attempts have been made to discover a means of describing any sentence, expressed in any grammatical form. One of these attempts is bilattice theory, through which it has been attempted to describe future events. This theory makes use of tools such as vagueness and different forms of semantics including subvaluationism and supervaluationism.
In lattice theory itself, the double lattice known as the FOUR lattice (four-valued bilattice logic) is directly employed.
After analyzing the structure of a given theory one may easily make use of it in practice, providing examples of its usage.
Bibliografia
Arieli O., Avron A., „Bilattices and paraconsistency”, [w:] Frontiers of paraconsistent logic, red. D. Batens, Baldock 2000.
Bach K., „Language, Logic and Form”, [w:] A Companion to Philosophical Logic, red. D. Jacquette, Oxford 2002.
Changizi M., „Vagueness and computation”, Acta Analytica, 14 (1999).
Fine K., „Vagueness, truth and logic”, Synthese, 30 (1975).
Fitting M., „Bilattices and the theory of truth”, Journal of Philosophical Logic, 18 (1989).
Fitting M., „Kleene’s logic generalized”, Journal of Logic and Computation, 1 (1990).
Fitting M., „Kleene’s three-valued logics and their children”, Fundamenta Informaticae, 20 (1994).
Haack S., „Logika modalna”, [w:] Filozofia logiki, red. J. Wolenski, Warszawa 1997.
Haack S., „Niektóre pytania metafizyczne i epistemologiczne dotyczące logiki”, [w:] Filozofia logiki, red. J. Woleński, Warszawa 1997.
Hyde D., „From heaps and gaps to heaps of gluts”, Mind, 106 (1997).
Kamp H., Reyle U., From discourse to logic. Introduction to modeltheoretic semantics of natural language, formal logic and discourse representation theory, Dordrecht 1993.
Malinowski G., Logiki wielowartościowe, Warszawa 1990.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Albert Przemysław Bażyk
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.