Zjawisko śmierci – zmora medycyny
DOI:
https://doi.org/10.15633/ss.704Słowa kluczowe:
phenomenon of death, medical definition of death, brain deathAbstrakt
The article is an attempt to show the evolution of the medical explanation of the phenomenon of death. Characteristic features of this evolution are the following:
1. In the history of medicine there are two main ideas that explain the phenomenon of death: the idea of qualitative transformations, which means the stopping of metabolism, and the idea of quantitative transformations, which means the loss of the “essence of life”. It may be the loss of consciousness (irreversible dysfunction of the higher brain) or the loss of an important factor that sustains life (irreversible dysfunction of the brain stem).
2. From a biological point of view, death is a process, but for practical purposes, medicine also tried to express it in the form of moment.
3. Medical progress leads to the formulating of new definitions of death, but that does not mean that medicine is able to decide which one to choose. Rather, it needs philosophy for this.
Bibliografia
Alichniewicz A., Wzorce śmierci w bioetyce amerykańskiej, Kraków 2007.
Biesaga T., Kontrowersje wokół nowej definicji śmierci, „Medycyna Praktyczna” 2006, nr 2, s. 20–23.
Bortkiewicz P., Tanatologia, [w:] Encyklopedia bioetyki, red. A. Muszala, wyd. 2, Radom 2009, s. 602–606.
Gaszyński W., Anestezjologia i intensywna terapia, Warszawa 2000.
Iwańczuk W., Harwardzkie kryteria śmierci mózgu, „Anestezjologia i Ratownictwo” 2008, nr 2, s. 265–273.
Krzykawska M., Życiowe problemy – czyli o tym, co dla biologa najważniejsze, „Semina Scientiarum” 2008, nr 7, s. 35–48.
Laertios D., Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. K. Leśniak, I. Kosińska, B. Kupisa, W. Olszewski, Warszawa 1982.
Morończyk D., „Do not resuscitate”. Czyli kiedy można odstąpić od reanimacji?, Kraków 2011.
Nowacka M., Etyka a transplantacje, Warszawa 2003.
Roczeń R., Na pograniczu życia, Warszawa 2007.
Wójcik B., Śmierć mózgu jako kryterium śmierci człowieka – problematyka filozoficzno-etyczna, „Medycyna Praktyczna” 2007, nr 4, [online], http://www.mp.pl/etyka/?aid=32159 (19.03.2014).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Zdrowia z dnia 17 lipca 2007 r. Kryteria i sposób stwierdzania trwałego nieodwracalnego ustania czynności mózgu [online], http://www.poltransplant.pl/Download/prawo/obw17072007_zal.pdf (18.03.2014).
Ziemiński I., Możliwość filozofii śmierci, „Filo-Sofija” 2002, nr 1 (2), s. 23–36.
Ziemiński I., Twoja śmierć. Próba eksplikacji doświadczenia śmierci, „Diametros” 2007, nr 11 (3), s. 111–113, [online], http://dx.doi.org/10.13153/diam.11.2007.270 (05.03.2014).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.