Obszary dyskursu o wartości ludzkiego życia
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.1603Słowa kluczowe:
życie ludzkie, osoba, wartość życia, personalizm, redukcjonizm, odpowiedzialność za życie, dyskurs, cywilizacja życiaAbstrakt
Moje analizy mają na celu pokazać niektóre płaszczyzny dyskursu wokół pytań o wartość ludzkiego życia oraz odpowiedzialności za ludzkie życie. W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania odwołujemy się do antropologii integralnej o profilu personalistycznym. W świetle takiej antropologii wartość i godność ludzkiego życia człowieka nie jest kwestią umowy czy potrzeb sytuacyjnych, ale opiera się na obiektywnym fundamencie człowieczeństwa, niezbywalnych naturalnych prawach człowieka oraz na uniwersalnych zasadach ochrony wartości i godności ludzkiego życia, za które ponosimy odpowiedzialność. Nasze analizy są próbą ukazania z takiej perspektywy badawczej niektórych obszarów dyskusji na temat wartości życia ludzkiego i odpowiedzialności za życie ludzkie.Bibliografia
[http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/29204/008.pdf (20.09.2015).
http://www.edulandia.pl/edukacja/1,1…totalitarnych_XX_wieku_nazizm.html (20.09.2015).
„Polonia Sacra” Dziecko poczęte, 32 (2013) 1.
Biesaga T., Elementy bioetyki lekarskiej, Kraków 2005.
Chudy W., Światło dla wszystkich, [w:] Jan Paweł II, Veritatis splendor. Tekst i komentarze, Lublin 1995, s. 260–265.
Dec I., Humanizmy i ich roszczenia w wyjaśnianiu człowieka, [w:] Błąd antropologiczny, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, Lublin 2003, s. 46–57.
Drożdż A., Ludzkie niepokoje i ateizm, Kielce 2013.
Drożdż M., Etyczne orientacje w mediosferze, Tarnów 2006, s. 14.
Drożdż M., Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Tarnów 2005, s. 39.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Ecclesia in Europa, Watykan 2003.
Jan Paweł II, Encyklika Centesimu annus, Watykan 1991.
Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae, Watykan 1995.
Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor, Watykan 1993.
Jan Paweł II, O życiu. Aborcja – eutanazja – wojna, wybór, oprac. i przedmowa A. Sujka, Kraków 2015.
Jan Paweł II, Veritatis splendor. Tekst i komentarze, Lublin 1995.
Jędraszewski M., Cywilizacja śmierci – cywilizacja życia, „W Drodze” 1993, nr 10, s. 28–39.
Kieniewicz P., Człowiek niewygodny – człowiek potrzebny. Dyskusja antropologiczna w bioetyce amerykańskiej, Lublin 2010.
Kieniewicz P., Labirynt bioetyczny, Licheń Stary 2013.
Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja Dignitas personae, Watykan 2008.
Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja Donum vitae, Watykan 1987.
Laun A., Współczesne zagadnienia teologii moralnej, tłum. W. Szymona, Kraków 2001.
Machinek M., Czy żyjemy w cywilizacji śmierci?, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/-T/TM/cywilizacja_smierci.html (25.09.2015).
Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Olsztyn 2007.
Nagórny J., Sumienie – źródło wolności czy zniewolenia?, [w:] Człowiek sumienia, red. J. Guzowski, Olsztyn 1997, s. 41–70.
Naprotechnology®. Ekologia płodności, Kraków 2009.
Poupard P., Kościół i nowa Europa, „Znaki Czasu” 1991, nr 24, s. 3–8.
Pro‑life znaczy „za życiem”, http://www.deon.pl/religia/koscioliswiat/komentarze/-art,385,czym‑jest‑ruch‑pro‑life‑rozmowa.html (20.09.2015).
Seweryniak H., Apologia pokolenia JPII, Płock 2006.
Przewodnik po etyce, red. P. Singer, przeł. W. J. Bober, Warszawa 1998.
Sobór Watykański II, Deklaracja Dignitatis humanae, Watykan 1965.
Szewczyk K., Dobro, zło i medycyna. Filozoficzne podstawy bioetyki kulturowej, Warszawa – Łódź 2001.
Szostek A., Wokół godności, prawdy i miłości, Lublin 1995.
Szymański Ł., In vitro, Kraków 2009.
W trosce o życie. Wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej, oprac. zb., Tarnów 1998.
Dar życia, red. Z. Wanat, Toruń 2012.
Warszeszak S., Odpowiedzialność za życie, Warszawa 2003.
Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969.
Zwoliński A., Jan Paweł II. Encyklopedia Nauczania Społecznego, Radom 2003.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.