Postawa moralna i komunikacyjna nauczyciela akademickiego w kształtowaniu osobowości studentów
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.1609Słowa kluczowe:
nauczyciel akademicki, autorytet moralny, komunikacja, odpowiedzialnośćAbstrakt
W artykule autor zajmuje się problematyką moralnej i komunikacyjnej postawy nauczycieli akademickich, która ma istotny wpływ na kształtowanie osobowości studentów. Jest to niezwykle istotne, gdyż między wychowaniem a przekazem zachodzi ścisły związek. Wychowanie umożliwia przekaz, który pozytywnie lub negatywnie wpływa na rozwój i formację młodych ludzi. Choć edukacja – według Franciszka – ulega powszechnej degradacji, a każda próba osiągnięcia jedności jest udaremniana ze względu na interesy, które w większości przypadków z edukacją nie mają wiele wspólnego i trudno jest doprowadzić do uzupełniania się postaw przeciwstawnych; to jednak nauczanie zawsze pozostanie wyrazem miłości społecznej. W niej bowiem istnieją paradoksy: im więcej zwraca się uwagi na detale i poszczególne sprawy każdego studenta, tym bardziej „jego działanie wiąże się z tym, co wspólne, co wielkie, z tym, co buduje naród i państwo”.Bibliografia
Benedykt XVI, List do diecezji rzymskiej o pilnej potrzebie wychowania (21.01.2008), „L’Osservatore Romano” 4 (2008), s. 4–5.
Benedykt XVI, Orędzie na XXVII Światowy Dzień Młodzieży (Watykan, 15.03.2012), „L’Osservatore Romano” 5 (2012), s. 11.
Benedykt XVI, Elementarz Benedykta XVI – Josepha Ratzingera dla pobożnych, zbuntowanych i szukających prawdy, wybrał i oprac. M. Zawada, Kraków 2008.
Benedykt XVI, Uczmy się przeżywać z Chrystusem cierpienia życia chrześcijańskiego. Lectio divina dla duchowieństwa diecezji rzymskiej, „L’Osservatore Romano” 5 (2010), s. 25.
Benedykt XVI, Praktykowanie miłości bliźniego jest udziałem w nowej ewangelizacji. Przemówienie do członków Koła św. Piotra z okazji przekazania (24.02.2012), „L’Osservatore Romano” 4 (2012), s. 37.
Benedykt XVI, Nowe technologie, nowe relacje. Trzeba rozpowszechniać kulturę szacunku, dialogu i przyjaźni. Orędzie na 45 Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (24.01.2011), „L’Osservatore Romano” 3 (2009), s. 4–5.
Benedykt XVI, Światłość świata. Sensacyjny wywiad z papieżem, Kraków 2011.
Benedykt XVI, Nowe i kreatywne języki, pozwalające prowadzić dialog ze wszystkimi. Przemówienie do uczestników zgromadzenia plenarnego Papieskiej Rady Kultury (13.11.2010), „L’Osservatore Romano” 1 (2011), s. 27.
Benedykt XVI, Wychowanie do dobra jest możliwe również w naszych czasach. Przemówienie z okazji przekazania diecezji rzymskiej „Listu o pilnej potrzebie wychowania” (23.02.2008), „L’Osservatore Romano” 4 (2008), s. 11.
Benedykt XVI, Konferencja prasowa na pokładzie samolotu lecącego do Meksyku, „L’Osservatore Romano” 5 (2012), s. 27.
Benedykt XVI, Przybywam jako przyjaciel i zwiastun Ewangelii. Ceremonia powitalna w Białym Domu, Waszyngton, 16. 04. 2008, „L’Osservatore Romano” 5 (2008), s. 40.
Benedykt XVI, Wychowanie młodzieży do sprawiedliwości i pokoju. Orędzie na XLV Światowy Dzień Pokoju (1.01.2012), „L’Osservatore Romano” 2 (2012), s. 5.
Czyżewski M., Uprzedzenie, [w:] Encyklopedia socjologii, red. Z. Bokszański i in., t. 3, Warszawa 2000, s. 273.
Foley J. P., Bóg w globalnej wiosce. Arcybiskup John Patrick Foley w rozmowie z Ulrichem Bobingerem, tłum. M. Rodkiewicz. Kraków 2002.
Franciszek, Między godnością i transcendencją. Przemówienie w Parlamencie Europejskim (25.11.2014), „L’Osservatore Romano” 12 (2014), s. 12.
Franciszek, Prawdziwa władza jest służbą, tłum. A. Fijałkowska‑Żydok, Kraków 2013.
Franciszek, Niech was będzie słychać. Spotkanie z młodzieżą argentyńską (25.07.2013), „L’Osservatore Romano” 8–9 (2013), s. 9.
Franciszek, Uczmy się przepraszać i przebaczać sobie nawzajem. Spotkanie z parami narzeczonych (14.02.2015), „L’Osservatore Romano” 3–4 (2014), s. 19.
Franciszek, Przekaz o rodzinie jako uprzywilejowanym miejscu spotkania w bezinteresownej miłości. Orędzie na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu – 2015, „L’Osservatore Romano 3–4 (2015), s. 16.
Franciszek, Apokalipsa, która nie nastąpi. Przemówienie do przedstawicieli świata akademickiego i kultury, „L’Osservatore Romano” 11 (2013), s. 28.
Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium, Watykan 2013.
Franciszek, Rewolucyjny gest Kościoła. Przemówienie do uczestników zgromadzenia generalnego włoskiej Konferencji Instytutów Świeckich (10.05.2014), „L’Osservatore Romano” 6 (2014), s. 42.
Franciszek, Wy jesteście zwiastunami nadziei. Spotkanie z młodzieżą z diecezji Piacenza‑Bobbio (28.08.2013), „L’Osservatore Romano” 10 (2013), s. 49.
Gurba K., Prawo galaktyk do powrotu, [w:] W prostocie prawdy, w pokorze miłości. Studia i materiały dedykowane ks. prof. zw. dr hab. Janowi Walowi, red. T. Borutka i in., Kraków 2009, s. 253–267.
Jan Paweł II, Konstytucja apostolska Sapientia christiana, Watykan 1979.
Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju, Przebacz, a zaznasz pokoju (1997).
Kapuściński R., Dałem głos ubogim. Rozmowy z młodzieżą, Kraków 2008.
Kowalski J., Moralność, [w:] Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom 2005, s. 339–340.
Kucharska E., Komunikacja interpersonalna, [w:] Pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. T. W. Gierat, E. Kucharska, A. Grudziński, Kraków 2012, s. 356.
Lombardi F., Uffici stampa nella Chiesa (Fatima, 10.09.2009), wykład niepublikowany, Fatima 2009.
Marody M., Postawa. Zawartość znaczeniowa pojęcia, [w:] Encyklopedia socjologii, red. Z. Bokszański i in., t. 3., Warszawa 2000, s. 152.
Nęcek R., Komunikacja medialna w służbie godności osoby ludzkiej w świetle nauczania społecznego Kościoła, [w:] Godność w perspektywie nauk, red. H. Grzmil‑Tylutki, Z. Mirek, Kraków 2012, s. 115–129.
Nęcek R., Sieci społecznościowe nowym miejscem ewangelizacji w edukacji Księży Rogacjonistów, [w:] Pedagogia duszpasterstwa św. Hannibala Maria di Francia, red. E. Kucharska, R. Nęcek, Kraków 2014, s. 50–69.
Nęcek R., I network sociali come nuovo logo di Evangelizzazione nell`educazione Dei Padri Rogazionisti, [w:] Opzione preferenziale per i poveri S. Annibale Maria di Francia, a cura di R. Nęcek, E. Kucharska, Roma 2014, s. 43–62.
Nęcek R., Od kapłaństwa do społeczeństwa. Wybrane kwestie z nauki społecznej papieża Franciszka, Kraków 2014.
Ratzinger J., Europa Benedykta w kryzysie kultur, przekł. W. Dzieża, Częstochowa 2005.
Staniek E., Wychowawca – zawód czy powołanie?, „Przebudzenie” 10 (1996), s. 21–22.
Staniek E., W poszukiwaniu mądrości, Kraków 2004.
Staniek E., Pedagogiczne zasady Mistrza z Nazaretu, Kraków 1995.
Tischner J., Jak żyć?, Wrocław 1994.
Tischner J., Nieszczęsny dar wolności, Kraków 1998.
Tischner J., Etyka solidarności, Kraków 2000.
Tischner J., Ksiądz na manowcach, Kraków 2007.
Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993.
Waldenfels H., Na imię mu Franciszek. Papież ubogich, przeł. K. Markiewicz Poznań 2014.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.