Medialny obraz rzeczywistości

Autor

  • Bartłomiej Łódzki Uniwersytet Wrocławski

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.2305

Słowa kluczowe:

agenda­‑setting, framing, manipulacja, media tradycyjne, internet, media społecznościowe

Abstrakt

Prowadzone od dziesięcioleci badania empiryczne dowiodły jednoznacznie, że media oddziałują na swoich odbiorców. W zależności od dekady i obowiązującego paradygmatu wskazywano szerszy lub węższy zakres potencjalnego wpływu. Autor prezentuje wybrane wyniki badań nad procesem agenda­‑setting i uramowienia (framing) a także cech charakterystycznych obu zjawisk celem poszukiwania odpowiedzi na pytanie czy mechanizmy stojące za nimi powinny być rozpatrywane w kategorii manipulacji. Współcześnie, w dobie gwałtownego rozwoju „nowych” mediów, w szczególności platform społecznościowych, jednostki nie są już jedynie biernymi odbiorcami, ale mogą pełnić rolę aktywnego nadawcy. Powoduje to, że oddziaływanie mediów wydaje się być rozproszone. Celem niniejszego artykułu jest też próba odpowiedzi na pytanie, jaką rolę pełnią dziś tradycyjne media i czy ich rola w ustanawianiu agendy tematycznej uległa znaczącej zmianie.

Bibliografia

Anusiewicz J., Dąbrowska A., Fleischer M., Językowy obraz świata i kultura, Wrocław 2000.

Bode L., Sayre B., Shah D., Wilcox D., Shah C., Agenda Setting in a Digital Age: Tracking Attention to California Proposition 8 in Social Media, Online News and Conventional News, „Policy & Internet” nr 2 (2010) 2, s. 7–32.

Do Pakistanu wyruszyła polska pomoc, http://wyborcza.pl/1,75248,2961539.html (10.10.2014).

Funkhouser G. R., The Issues of the Sixties: An Exploratory Study in the Dynamic of Public Opinion, „Public Opinion Quarterly” nr 1 (1973) 37, s. 62–75.

Gerbner G., Communication Technology and Social Policy, New York 1973.

Gerbner G., Gross L., Charting the Mainstream Television’s Contributions to Political Orien­tations, „Journal of Communication” nr 2 (1982) 32, s. 100–127.

Goban­‑Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 1999.

Grzegorczykowa R., Pojęcie językowego obrazu świata i sposoby jego rekonstrukcji, w: Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin1999, s. 41–49.

Guo L., The Application of Social Network Analysis in Agenda Setting Research: A Methodological Exploration Lei, „Journal of Broadcasting & Electronic Media” nr 56 (2012) 4, s. 616–631.

Haagerup U., Constructive News. Why negativity destroys the media and democracy. And how to improve journalism of tomorrow, New York 2010.

Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003.

Karwat M., Sztuka manipulacji politycznej, Toruń 1999.

Katbeh K., Media image of Poland in the Czech Press Based on Thematic Categorisation, Uni­wersytet Palackiego w Ołomuńcu: niepublikowana praca magisterska, 2014.

Krzyżanowski P., Nowak P., Manipulacje w języku, Lublin 2004.

Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, War­szawa 2000.

Lee J., The Effect of the Internet on Homogeneity of the Media Agenda: A Test of the Fragmenta­tion Thesis, „Journalism & Mass Communication Quarterly” nr 84 (2007) 4, s. 745–760.

Lim J., A Cross­‑Lagged Analysis of Agenda Setting among Online News Media, „Journalism & Mass Communication Quarterly” nr 83 (2006) 2, s. 298–312.

Luhmann M., Öffentliche Meinung, „Politische Vierteljahresschrift” (1975) nr 11, s. 2–28.

Łódzki B., Reakcja polskich mediów masowych na atak terrorystyczny w Madrycie 11 marca 2004 roku, w:Hiszpania: Media masowe i wybory w obliczu terroryzmu, red. B. Dobek­‑Ostrowska, Wrocław 2007.

Łódzki B., Ustanawianie agendy mediów podczas kampanii wyborczych 2005 r. – analiza zawartości głównych telewizyjnych audycji informacyjnych, Wrocław 2010.

Marin P., The Mass Media as Sentinel: Why Bad News About Issues is Good News for Participa­tion, „Political Communication” 2 (2008) 25, s. 180–193.

McCombs M., New Frontiers in Agenda Setting: Agendas of Attributes and Frames, „Mass Communication Review”, nr 24(1997) 1&2, s. 32–52.

McCombs, M., Setting the Agenda. The Mass Media and Public Opinion, Cambridge 2004.

McCombs M., Stroud N. J., Psychology of Agenda­‑Setting Effects. Mapping the Paths of Infor­mation Processing, „Review of Communication Research”, 2 (2014) 1, s. 68–93. doi: 10.12840/issn.2255–4165.2014.02.01.003;

McCombs M., Gilbert S., News influence on Our Pictures of the World, w: Media Effects: Advances in Theory and Research, eds. J. Bryant, D. Zillmann, Hillsdale, NJ, 1986, s. 1–16.

McCombs M., Shaw D., The Agenda­‑Setting Function of Mass Media, „Public Opinion Quar­terly” nr 2 (1972) 36, s. 176–187.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przekł. M. Bucholc, A. Szulżyczka, War­sza­wa 2007.

Noelle­‑Neumann E., Spirala milczenia, przeł. J. Gilewicz, Poznań 2004.

Nowak E., Ustanawianie agendy politycznej przez media. Efekt newsa w Polsce, Lublin 2014.

Nowak, E., Riedel, R., Agenda setting, priming, news framing. Analiza porównawcza telewizyjnych audycji informacyjnych TVN i TVP1 w okresie kampanii przedwyborczych w Polsce 2005 i 2007, „Zeszyty Prasoznawcze” (2008) nr 1/2, s. 67–83.

Palczewski M., Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiado­moś­ciach TVP i Faktach TVN, „Studia Medioznawcze” nr 1 (2011) 44, s. s. 31–41.

Posetti J., Constructive News: The next mega trend in journalism?, http://blog.wan­‑ifra.org/­2014/11/14/constructive­‑news­‑the­‑next­‑mega­‑trend­‑in­‑journalism (17.11.2014).

Mass Media Effects Research. Advances Through Meta­‑Analysis, ed. R. W. Preiss, Mahwah 2007.

Scheufele D., Agenda­‑setting, Priming and Framing Revisited: Another Look at Cognitive Effects of Political Communication, „Mass Communication & Society” nr 2–3 (2000) 3, s. 297–316.

Scheufele D. A., Tewksbury D., Models of Media Effects, „Journal of Communication”, nr 1 (2007) 57, s. 9–20.

Sobczak B., Medialne obrazy świata z perspektywy retorycznej (na przykładzie recepcji medialnej śmierci i pochówku Czesława Miłosza), „Poznańskie Studia Polonistyczne. Linguistic Series” t. 18 (2011) 38, s. 35–45.

Szukaliśmy, aby zrozumieć, https://www.google.pl/intl/pl_ALL/trends/2014/story/conflict.html (15.12.2014).

Warecki M., Warecki W., Woda z mózgu, http://www.warecki.pl/index.php?p=1_10_Woda­‑z­‑m (12.12.2014).

Warecki M., Warecki W., Woda z mózgu. Manipulacja w mediach, Warszawa 2011.

Weaver D., Thoughts on Agenda Setting, Framing, and Priming, „Journal of Communication” nr 1 (2007) 57, s. 142–147.

Ziółkowski J., Socjotechniczny status manipulacji, w: Manipulacja w mediach. Media o manipulacji, red. T. Gackowski, J. Dziedzic, Warszawa 2011, s. 23–36.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-11

Numer

Dział

Rozprawy, opracowania