Dom rodzinny – między tradycją a współczesnością
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2453Słowa kluczowe:
dom, rodzina, tradycja, współczesnośćAbstrakt
Sondaże, przynajmniej z ostatniej dekady, wskazują niezmiennie, iż rodzina i zdrowie stanowią dla Polaków wartości najważniejsze. Nie mniej istotny staje się dom, rozumiany zarówno jako miejsce schronienia i bezpieczeństwa, ale także utożsamiany z pojęciem rodziny. W obu przypadkach zarówno rodzina, jak i dom stanowią warunek sine qua non poczucia bezpieczeństwa. Niniejszy artykuł stara się ukazać wzajemne relacje między powyższymi rzeczywistościami życia ludzkiego, w czasie prób redefinicji oraz dewaluacji tych rzeczywistości społecznych.Bibliografia
Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002.
Celęcek G., Rodzina – jej przemiany oraz zagrożenia i problemy wychowawcze, „Mazowieckie Studia Humanistyczne” 2005, nr 1, s. 239–250.
Delson Ch., Jak dzisiaj przekazywać wartości?, w: Samotność w rodzinie?, „Znak” nr 597 (2005) 2, s. 21–28.
Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003.
Flasza J., Piękno minione, utracone, niedocenione, w: Krajobraz kulturowy powiatu bocheńskiego, red. J. Flasza, Bochnia 2008, s. 12–14.
GUS, Urodzenia w 2016, Polska, http://demografia.stat.gov.pl/bazademografia/CustomSelectData.aspx?s=uro&y=2016&t=00, (28.11.2014).
Krzesińska-Żach B., Dom rodzinny jako obszar zainteresowań współczesnej pedagogiki rodziny, „Rocznik Teologii Katolickiej” XIV (2015) nr 1, s. 285–296.
Majewski M., Propozycja katechezy integralnej, Łódź 1978.
Michałowska M. Kiedy następuje naruszenie miru domowego?, http://prawimy.pl/nastepuje-naruszenie-miru-domowego (28.11.2014).
Slany K., Modele życia rodzinnego, w: Samotność w rodzinie?, „Znak” nr 597 (2005) 2, s. 29–40.
Sławek T., Kunce A., Kadłubek Z., Oikologia. Nauka o domu, Katowice 2013.
Stronciwilk A., O domu i jego utracie (Michał Bieniek, Małgorzata Miśniakiewicz, „Dispossession”, wystawa towarzysząca 56. Biennale Sztuki w Wenecji), Wrocław 2016, http://opcje.net.pl/agata-stronciwilk-o-domu-i-jego-utracie-michal-bieniek-malgorzata-misniakiewicz-dispossession-wystawa-towarzyszaca-56-biennale-sztuki-w-wenecji (20.10.2017).
Workowski A., Dom jako miejsce istnienia człowieka, „Zeszyty Karmelitańskie” (2005) 1, http://www.tischner.org.pl/adam-workowski/dom_jako_miejsce_istnienia_czlowieka (29.12.2016).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.