Seniorzy nauczycielami patriotyzmu
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2462Słowa kluczowe:
seniorzy, patriotyzm, solidarność rodzinna, biografia, integracja międzypokoleniowaAbstrakt
Doświadczenie, znajomość historii i mądrość życiowa to największe zalety starości. Są one szczególnie znaczące w wychowaniu młodszego pokolenia, formowaniu go i przekazywaniu tradycji. W opracowaniu podjęto próbę przedstawienia znaczenia dziadków dla kształtowania postawy patriotycznej ich wnuków. Opisano patriotyzm, relacje międzypokoleniowe w rodzinie i oddziaływanie tradycji na wychowanie młodego pokolenia oraz zadania osób starszych z tym związane. W artykule przedstawiono także wyniki badań na ten temat przeprowadzone wśród studentów.Bibliografia
Braun-Gałkowska M., Nowe role społeczne ludzi starszych, w: Starzenie się a satysfakcja z życia, red. S. Steuden, M. Marczuk, Lublin 2006, s. 183–196.
Brzezińska A., Niezbędność dziadków, „Charaktery” (2001) 5, s. 27–29.
Brzezińska M., Proaktywna starość. Strategie radzenia sobie ze stresem w okresie późnej dorosłości, Warszawa 2011.
Chałas K., Teoretyczne podstawy wychowania ku wartościom narodowo-patriotycznym, w: K. Chałas, S. Kowalczyk, Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym. Elementy teorii i praktyki, t. 2, Lublin–Kielce 2006, s. 121–276.
Choińska-Mika J., „Jako miłujący tej ojczyzny synowie” – kilka uwag o staropolskim patriotyzmie, w: Patriotyzm Polaków. Studia z historii idei, red. J. Kloczkowski, Kraków 2006, s. 14–22.
Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000.
Czernik T., Patriotyzm jako wartość nieograniczona, „Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 6 (2007) 2 (11), s. 23–33.
Denek K., Pedagogiczne aspekty zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych prowadzonych w kontekście krajoznawstwa i turystyki, „Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu” (2014) 45, s. 106–118.
Dubis M., Wartości i style życia młodzieży, „Jagiellońskie Studia Socjologiczne” (2014) 1, s. 35–45.
Dyczewski L., Międzypokoleniowe relacje w rodzinie i społeczeństwie, w: Oświata dorosłych. Inspiracje i wyzwania, red. E. Woźnicka, Warszawa–Łódź 2015, s. 237–243.
Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003.
Fromm E., Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Warszawa 2011.
Guzy-Steinke H., Stosunek młodzieży do starości i osób starszych – przeciw potocznym społecznym opiniom, w: Edukacja do i w starości, red. M. Kuchcińska, Bydgoszcz 2008, s. 281–292.
Himmelfarb G., Jeden naród dwie kultury, przeł. P. Bogucki, Warszawa 2007.
Iniewski F., Podstawowe czynniki warunkujące efektywność wychowania patriotycznego dzieci i młodzieży, w: Wychowanie patriotyczne – wychowaniem dla pokoju, red. S. Kawula, Olsztyn 1988, s. 7–18.
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiącleci, Kraków 2005.
Kawula S., Pedagogika społeczna wobec problemów człowieka starego, w: Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualność – perspektywy, red. S. Kawula, Toruń 2005, s. 551–564.
Kobiela G., Patriotyzm polski – wychowanie patriotyczne, „Studia Warmińskie” 2004–2005, s. 391–400.
Kotłowski K., Rzecz o wychowaniu patriotycznym, Wrocław 1974.
Kukołowicz T., Jakim wartościom poświęca się współczesny starszy człowiek, w: Starzenie się a satysfakcja z życia, red. S. Steuden, M. Marczuk, Lublin 2006, s. 197–204.
Lepalczyk I., Rola społeczności lokalnej w zwalczaniu osamotnienia, w: Encyklopedia seniora, red. F. W. Sawicka, B. Maryanska, E. Stańczuk, Warszawa 1986, s. 154–162.
Łuszczyńska M., Oblicza solidarności międzypokoleniowej – bariery, korzyści i perspektywy, w: Starzenie się ludności a solidarność międzypokoleniowa, red. P. Szukalski, Łódź 2014. s. 31–51.
MacIntyre A., Czy patriotyzm jest cnotą?, „Etyka Praktyczna” (2012) 3, s. 7–23.
Małyska A., Człowiek stary i jego świat w percepcji młodzieży studenckiej, w: Walidacja systemu szkolnictwa wyższego. Stare problemy w nowych aranżacjach słownych i aksjologii, red. J. Górniewicz, Olsztyn 2015, s. 113–130.
Małyska A., Międzypokoleniowy przekaz wartości, w: Problemy i obszary badań pedagogicznych, red. A. Małyska, J. Górniewicz, M. Warmiński, Olsztyn 2016, s. 81–100.
Małyska A., Młodzież gimnazjalna wobec osób starszych – komunikat z badań, w: Starość. Poznać, przeżyć, zrozumieć, red. M. Halicka, J. Halicki, E. Kramkowska, Białystok 2016, 139–164.
Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka, Warszawa 2000.
Morcinek U., Ignasiak A., Hierarchia wartości człowieka w obliczu starości, w: W kręgu niepełnosprawności – teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej, red. T. Żółkowska, L. Konopska, Szczecin 2009, s. 170–179.
Mostwin D., Trzecia wartość. Formowanie się nowej tożsamości polskiego emigranta w Ameryce, Lublin 1985.
Przesmycki P., Patriotyzm w nauczaniu Kościoła katolickiego, „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym” 11 (2008) 2, s. 195–203.
Przygoda A., Społeczne role dziadków w procesie socjalizacji wnuków, Toruń 2015.
Rembowski J., Ludzie starzy w postawach młodzieży, „Chowanna” (1990) 1, s. 373–369.
Rudnik A., Relacje międzypokoleniowe w rodzinie – perspektywa gerontologiczna, w: Relacje międzypokoleniowe we współczesnych polskich rodzinach, red. P. Szukalski, Łódź 2014, s. 41–55.
Salij J., Patriotyzm dzisiaj, Poznań 2005.
Sienkiewicz E., Godność człowieka i narodu u podstaw współczesnego patriotyzmu polskiego, w: Dociekając prawdy o naszej tożsamości. Godność człowieka i narodu u podstaw współczesnego patriotyzmu polskiego, Poznań 2007, s. 35–54.
Sowa-Behtane E., Młodzież ponowoczesna, Kraków 2015.
Stanisławczyk B., Kto się boi prawdy? Walka z cywilizacją chrześcijańską w Polsce, Warszawa 2015.
Steuden S., Szczęśliwi po pięćdziesiątce, Warszawa 2009.
Susułowska M., Psychologiczne problemy człowieka starego, w: Encyklopedia seniora, red. F. W. Sawicka, B. Maryanska, E. Stańczuk, Warszawa 1986, s.70–79.
Szatur-Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000.
Szatur-Jaworska B., Starość w polskiej rodzinie, w: Relacje międzypokoleniowe we współczesnych polskich rodzinach, red. P. Szukalski, Łódź 2014, s. 25–40.
Szczepaniak-Siemiak J., Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania relacji międzypokoleniowych w rodzinie we współczesnej Polsce – wybrane zagadnienia, w: Relacje międzypokoleniowe we współczesnych polskich rodzinach, red. P. Szukalski, Łódź 2014, s. 9–23.
Szczepańska J., Co im zawdzięczamy? Opinie w przeddzień święta babć i dziadków, Komunikat z badań, BS/3/2008, https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2008/K_003_08.PDF (28.11.2017).
Tazbir J., Przemiany polskiego patriotyzmu, „Nauka” (2004) 1, s. 47–53.
Tomiło J., Biografie ludzi starszych jako źródło wartości wychowawczych, w: Starzenie się a satysfakcja z życia, red. S. Steuden, M. Marczuk, Lublin 2006, s. 205–216.
Wądłowska K., Polacy wobec ludzi starszych i własnej starości, BS/157/2009, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2009/K_157_09.PDF (28.11.2017).
Wciórka B., Co zawdzięczamy swoim babciom i dziadkom? Komunikat z badań, BS/8/2001, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2001/K_008_01.PDF (28.11.2017).
Wnuk W., O potrzebie kształtowania relacji międzypokoleniowych, w: Dialog międzypokoleniowy. Między ideą a praktyką. Inspiracje, red. M. Rosochacka-Gmitrzak, A. Chabiera, Warszawa 2013, s. 56–67.
Wnuk W., Potencjał osób starszych, w: Wyzwania współczesnej gerontologii, red. P. Błędowski, A. Stogowski, K. Wieczorkowska-Tobis, Poznań 2013, s. 21–32.
Wrzesień W., Jednostka – rodzina – pokolenie, Poznań 2003.
Ziębińska B., Uniwersytety Trzeciego Wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych, Katowice 2010.
Zwoliński A., Wychowanie do patriotyzmu, „Labor et Educatio” (2015) 3, s. 355–375.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.