Wokół skryptu generatywnego. Obraz osoby starszej w pisarstwie Doroty Terakowskiej (na wybranych przykładach)
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2465Słowa kluczowe:
skrypt generatywny, osoba starsza, proza Doroty TerakowskiejAbstrakt
Dorota Terakowska (1938–2004) jako pisarka zadebiutowała dość późno, bo między 40. a 50. rokiem życia. Wśród istotnych tematów, jakie podejmuje jej proza (np. choroby, zaburzenia, trudne relacje w rodzinie), ważne miejsce zajmuje osoba starsza. Warto przywołać tu kilka utworów, w tym szczególnie Babci Brygidy szaloną podróż po Krakowie (1987), Lustro pana Grymsa (1995), Tam, gdzie spadają anioły (1998), Poczwarkę (2001), Ono (2003); rozmowy z krakowskim psychiatrą zatytułowane Być rodziną… (2003–2004) oraz zbiór felietonów Dobry adres to człowiek (2004).Bibliografia
Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, przeł. A. Wojciechowski, Poznań 2004.
Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości, przeł. J. Łuczyński, M. Olejnik, Warszawa 2005.
Birch A., Malim T., Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, przeł. J. Łuczyński, M. Olejnik, Warszawa 2002.
Bolen J. S., Feuerfrau und Lowenmutter, Gottinnen des Weiblichen, Dusseldorf-Zurich 2002.
Bolen J. S., Gottinnen in jeder frau, Psychologie einer neuen Weiblichkeit, Munchen 1997.
Bolińska M., Zdarzenia niepunktualne. Biograficzny i antropologiczno-kulturowy kontekst opowieści o biegu ludzkiego życia w prozie Doroty Terakowskiej, Kielce 2014.
Brzezińska A. I., Jak myślimy o rozwoju człowieka?, w: Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. I. Brzezińska, Gdańsk 2005, s. 21–39.
Brzezińska A. I., Applet K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka, Sopot 2016.
Curtius E. R., Stara kobieta i dziewczyna, w: E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. i oprac. A. Borowski, Kraków 1997, s. 110–114.
Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 2000.
Mary M., Nordholt H., Ukryty plan życia: jak poznać swój wewnętrzny scenariusz i znaleźć swoje miejsce w życiu, tłum. M. Skalska, Warszawa 2004.
Oleś P. K., Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011.
Psychologia rozwoju człowieka, red. J. Trempała, Warszawa 2011.
Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2011.
Terakowska D., Bomba J., Być rodziną, czyli jak budować dobre życie swoje i swoich dzieci, Kraków 2003.
Terakowska D., Bomba J., Być rodziną, czyli jak zmieniamy się przez całe życie, Kraków 2004.
Tillmann K. J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, przeł. G. Bluszcz, B. Miracki, Warszawa 2006.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.