Potrzeba mądrości wychowania w kontekście ludzkich dylematów

Autor

  • Michał Drożdż Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.3838

Słowa kluczowe:

dylematy, kłopoty codzienności, kontestacja, mądrość, niedojrzałość, wychowanie, szkoła

Abstrakt

Potrzeba mądrości wychowania w kontekście ludzkich dylematów. Mądrość nauczyciela jest nieodłączna od umiejętności rozwiązywania ludzkich dylematów i trudności życiowych. Celem niniejszego artykułu jest pokazanie roli i zadań nauczyciela w kontekście wielu ludzkich dylematów. Na początku zostaną omówione dylematy związane z tajemnicą człowieka. Nauczyciel musi się także zmagać się z przejawami i skutkami ludzkiej niedojrzałości. Tematem wiodącym niniejszego artykułu jest teza o potrzebie mądrych nauczycieli, którzy potrafią na te wyzwania odpowiedzialnie odpowiadać dla dobra uczniów i rodziców. Punktem odniesienia w naszych analizach jest integralna antropologia personalistyczna. Zakładamy, iż mądrość jest dostępna, a prawda jest w stanie ukształtować nawet heroiczne charaktery nauczycielskie.

Bibliografia

Allport G.W., Osobowość i religia, przekł. I. Wyrzykowska, H. Bartoszewicz, A. Bartkowicz, Warszawa 1988.

Asceza – odczłowieczenie czy uczłowieczenie, red. W. Słomka, Lublin 1985.

Baran B., Postmodernizm i końce wieku, Kraków 2003.

Bartnik Cz., Personalizm, Lublin 20083.

Brzezinka W., Chrześcijańskie cele współczesnego wychowania, w: Wychowanie chrześcijańskie a kultura, red. T. Ożóg, Lublin 2000, s. 38–55.

Claudel P., L’oeil écoute, Paris 1967.

Cuda J., Człowiek dowodem istnienia Boga?, Katowice 2010.

Czamara W., Słabość moralna współczesnego człowieka a szansa jego moralnej odnowy w ujęciu Jana Pawła II, w: Vivere in Christo. Chrześcijański horyzont moralności, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, Lublin 1999, s. 345–370.

Człowiek, sumienie, wartości. Materiały z sympozjum KUL, 2–3 grudnia 1996 r., red. J. Nagórny, A. Derdziuk, Lublin 1997.

Dąbrowska J., Bez stresu z dziećmi, Warszawa 1993.

Dąbrowski M., Postmodernizm: myśl i tekst, Kraków 2000.

Drożdż A., Fundamentalne przestrzenie odpowiedzialności ludzkiej, w: Jak żyć odpowiedzialnie w nieodpowiedzialnym świecie?, red. A. Wuwer, Katowice–Piekary Śląskie 2007, s. 68–81.

Drożdż M., Mądry nauczyciel w kontekście ludzkich dylematów, w: Mądrość w wychowaniu – wychowanie do mądrości, red. M. Drożdż, Tarnów 2016, s. 11–24.

Dylus A., Czyn, w: Słownik teologiczny, red. A. Zubierbiera, wyd. 2 popraw., Katowice 1998, s. 107.

Franciszek, Encyklika Evangelii gaudium, Watykan 2013.

Gesche A., Człowiek, Poznań 2004.

Goddens A., Działanie podmiotowe, identyfikacja czynu i intencja komunikacyjna, w: Współczesne teorie socjologiczne, t. 1, red. I. Borowik, J. Mucha, Kraków 2015, s. 187–210.

Goffman E., Zwykłe kłopoty, w: Współczesne teorie socjologiczne, t. 1, red. I. Borowik, J. Mucha, Kraków 2015, s. 141–185.

Gracjan B., Wyrocznie Podręczna (Oraculo manuali), tłum. S. Łoś, Lublin 1949.

Granat W., Personalizm chrześcijański, Poznań 1985.

Jak żyć odpowiedzialnie w nieodpowiedzialnym świecie?, red. A. Wuwer, Katowice–Piekary Śląskie 2007.

Jak żyć odpowiedzialnie w nieodpowiedzialnym świecie?, red. A. Wuwer, Katowice–Piekary Śląskie 2007.

Kant I., Grudlegung zur Metaphysik der Sitten, Leipzig 1838.

Kant I., Krytyka praktycznego rozumu, przekład, wstęp, przypisy B. Bornstein, Warszawa 1911.

Kupiec P., Problem odpowiedzialności w kontekście współczesnego sporu wokół moralności autonomicznej, Kraków 2005.

Lubac de H., Ateizm i sens człowieka, Paryż 1969.

Mądrość w wychowaniu – wychowanie do mądrości, red. M. Drożdż, Tarnów 2016.

Morawski S., W mrokach postmodernizmu, w: Dokąd zmierza współczesna humanistyka?, red. T. Kostyrko, Warszawa 1994, s. 5–34.

Mroczkowski I., Zło i grzech. Studium filozoficzno-teologiczne, Lublin 2000.

Nagórny J., Wezwanie do odpowiedzialności, w: Człowiek, sumienie, wartości. Materiały z sympozjum KUL, 2–3 grudnia 1996 r., red. J. Nagórny, A. Derdziuk, Lublin 1997, s. 217–232.

Nowak M., O pedagogikę wrażliwą na osobę i na wspólnoty osób, „Roczniki Nauk Społecznych KUL” 1996 nr 2, s. 14–34.

Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi, Watykan 1975.

Personalizm polski, red. M. Rusiecki, Lublin 2008.

Postmodernizm. Wyzwanie dla chrześcijaństwa, red. Z. Sareło, Poznań 1995.

Potter Ph., Ewangelizacja świata współczesnego, „Znak” 27 (1973) nr 4 (250–251), s. 440–451.

Radziewicz J., Współdziałanie szkoły z domem rodzinnym ucznia, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1980 nr 9, s. 35–48.

Rahner K., Ateizm i sens człowieka, Paryż 1969.

Rosik S., Sytuacjonizm etyczny a chrześcijańska roztropność, Poznań 1986.

Ryszka R., Dziecięcy system wartości, „Wychowawca” 2004 nr 6, s. 17–21.

Sareło Z., Postmodernistyczny styl myślenia i życia, w: Postmodernizm. Wyzwanie dla chrześcijaństwa, red. Z. Sareło, Poznań 1995, s. 9–27.

Sławiński S., Wychowanie ku wartościom, „Wychowawca” 1999 nr 2, s. 38–39.

Styczeń T., Osoba ludzka: wolność przeciw naturze?, „Ethos” 1991 nr 15–16, s. 15–24.

Ścierski M., Przebudźmy sumienia rodziców, Katowice 2011.

Vivere in Christo. Chrześcijański horyzont moralności, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, Lublin 1999.

Wodziński C., Heidegger i problem zła, Warszawa 1994.

Wojtyła K., Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej przy założeniach systemu Maksa Schellera, Lublin 1959.

Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969.

Współczesne teorie socjologiczne, red. I. Borowik, J. Mucha, Kraków 2015.

Zatwardnicki J.S., Ateizm urojony, Kraków 2014.

Zimny J., Współczesny model autorytetu nauczyciela, Rużomberok 2006.

Pobrania

Opublikowane

2021-03-31

Numer

Dział

Dział tematyczny