Piękno w dialogu – dialog o pięknie – piękno dialogu
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.418Słowa kluczowe:
wartości transcendentne, aksjologia, kategorie estetyczne, kanony piękna, Prawda, dobro, piękno, dialog, epifania twarzy, międzyosobowe spotkanieAbstrakt
Artykuł podejmuje zagadnienie piękna w dialogu. Punktem wyjścia jest problem sporu o t r a n s c e n d e n t a l i a . Od starożytności do XVII wieku transcendentne wartości: prawda, dobro i piękno stanowiące własności i właściwości bytów nie były zasadniczo kwestionowane. Dopiero rozwój a k s j o l o g i i w XIX wieku przeniósł akcent z przedmiotowego, obiektywnego charakteru tych wartości na stronę podmiotową, czyli sposób naszego subiektywnego odbioru wymienionych wartości, a nawet, jak twierdzą niektórzy, decydowania o tym, co jest wartością. W związku z tym do naukowego i potocznego obiegu obok pojęcia p i ę k n a wprowadzono k a t e g o r i e e s t e t y c z n e . Rozważając zagadnienie piękna w aspekcie dialogu, najpierw zwrócono uwagę na rolę piękna w samym dialogu. Z a k r e s o w o, ale nie t r e ś c i o w o piękno w dialogu pokrywa się z prawdą i dobrem. Piękno też stanowi czynnik integrujący w dialogu prawdę z miłością, owocującą dobrem. Z kolei wskazano na główne tematy dialogu o pięknie. Należą do nich: kreatywność piękna a kwestia osobowego rozwoju; sprawa swobody twórczej i powołania artystycznego w kontekście szeroko rozumianych kanonów piękna i wychowawczego oddziaływania sztuki; wreszcie konieczność dialogu na temat „dialogu” dzieł sztuki z rzeczywistością, czyli ich konweniowania z czasoprzestrzenią oraz środowiskiem ludzkim. W dalszej kolejności wskazano na piękno samego dialogu ukazując w aspekcie podmiotowym bogactwo walorów epifanii twarzy oraz całą dramaturgię międzyosobowego spotkania. W zakończeniu artykułu jest mowa o drugoplanowej niejako roli piękna w dialogu, wynikającej z pewnej nieuchwytności i niewymierności kategorii piękna, jego kruchości i ulotności oraz niebezpieczeństwa zubożenia rzeczywistości przez treściową, a nie tylko zakresową identyfikację prawdy i dobra z pięknem, co powodowałoby sprowadzenie całej rzeczywistości do kategorii estetycznych.Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Jan Wal
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.