Nauczanie na odległość jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu – spojrzenie z perspektywy teorii agenda setting

Autor

  • Krzysztof Gurba Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.779

Słowa kluczowe:

Agenda setting, wykluczenie społeczne, uczenie na odległość, uramowienie, teoria agenda setting

Abstrakt

Wśród różnych czynników wpływających na proces ustanawiania agendy można umieścić także wpływ rosnącej liczby i wzrastającej jakości otwartych zasobów edukacyjnych. Samodzielne uczenie się przy użyciu narzędzi nauczania na odległość odgrywa coraz większą rolę w uramowieniu odbioru głównych kwestii przedstawianych w sferze publicznej poprzez pośrednictwo mediów i instytucji publicznych. Jednym z efektów ubocznych szerszego stosowania nauczania na odległość we współczesnych państwach jest wpływ, jaki ma ono na zmniejszenie negatywnych efektów wykluczenia społecznego. W artykule tym przedstawiony zostanie mechanizm tego zjawiska widziany z perspektywy drugiego poziomu teorii agenda setting.

Bibliografia

Atwater T., Salwen M., Anderson R., Interpersonal discussion as a potential barrier to agenda setting, „Newspaper Research Journal” 1985, vol. 6, nr 4, s. 452–465.

Barzilai-Nahon K., Toward a theory of network gatekeeping: A framework for exploring information control, „Journal of the American Society for Information Science and Technology” vol. 59 (2008) nr 9, s. 1493–1512.

Benkler Y., The wealth of networks: hhow social production transforms markets and freedom, New Haven, 2006.

Brown S. L., Eisenhardt K. M., The art of continuous change: linking complexity theory and time-paced evolution in relentlessly shifting organizations, „Administrative Science Quarterly” 1997, vol. 42, nr 1, s. 1–34.

Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, przeł. T. Hornowski, Poznań 2004.

Chandraiah E., Open and distance education to combat poverty through microfinance education: a certificate program, „Formamente” 2010, nr 1–2, s. 255–264.

Converse P. D., Steinhauser E., Pathak J., Individual differences in reactions to goal-performance discrepancies over time, „Personality and Individual Differences” 2010, vol. 48, s. 138–143.

Communication and democracy: exploring the intellectual frontiers in agenda setting theory, ed. M. McCombs, D. L. Shaw, D. Weaver, New Jersey 1997.

Communications technology and social policy, ed. G. Gerbner, L. Gross, W. Melody, New York, 1973.

Croteau D., Hoynes W., Media society: industries, images and audiences, Thousand Oaks 20033.

Dearing J. W., Rogers E. M., Agenda-setting, Thousand Oaks 1996.

DeFleur M. L., Theories of mass communication, New York, 19702.

Drabowicz T., Nierówności cyfrowe – nowy wymiar zróżnicowania społecznego [w:] Fenomen nierówności społecznych, red. J. Klebaniuk, Warszawa 2007, s. 237–258.

Finn S., Korukonda A. R., Avoiding computers: does personality play a role?, [w:] Media access: social and psychological dimensions of new technology use, ed. E. Bucy, J. Newhagen, London 2004, s. 73–90.

Firdaus A., Refining agenda setting theory for 21st century media and communication research: setting the new media research agenda, [w:] Agenda setting: old and new problems in the old and new media, ed. B. Dobek-Ostrowska, B. Łódzki, W. Wanta, Wrocław 2012, s. 21–38.

Galtung J., Ruge M. H., The structure of foreign news, „Journal of Peace Research” 1965, vol. 1, s. 64–90.

Gandy O. H. and others, Beyond agenda setting: information subsidies and public policy, Norwood 1975.

Garrison R., Theoretical challenges for distance education in the 21st century: a shift from structural to transactional issues, „Review of Research in Open and Distance Learning” 2000, vol. 1, nr 1, www.irrodl.org/index.php/%0Birrodl/article/viewArticle/2/333 (14.12.14).

Gurba K., Quality standards and human factor, Proceedings of GUIDE Thematic Workshop – European Area, Kraków 2007.

Gurba K., Udział mediów społecznościowych w ustanawianiu agendy medialnej, [w:] Oblicza Internetu – Internet jako przestrzeń komunikacji i dialogu, red. M. Sokołowski, Elbląg 2012, s. 135–145.

Hampton K. and others, Social media and the „Spiral of silence”, report of pew research internet project, raport opublikowany w internecie 26 sierpnia 2014: www.pewinternet.org/2014/08/26/social-media-and-the-spiral-of-silence (14.12.14).

Handbook of distance education, ed. M. G. Moore, Routledge–New York 2013.

Hindman M., The myth of digital democracy, Princeton 2009.

Kurtoğlu S., The individual as an active subject related to agenda setting, [w:] Agenda setting: old and new problems in the old and new media, ed. B. Dobek-Ostrowska, B. Łódzki, W. Wanta, Wrocław 2012, s. 53–86.

Lowery S. A., DeFleur M. L., Milestones in mass communication research: Media effects, New York 19953.

Mason S., Hacker K., Applying communication theory to digital divide research, “IT & Society” 2003, vol. 1, nr 5, s. 40–55. Communication and democracy: exploring the intellectual frontiers in agenda setting theory, ed. M. McCombs, D. L. Shaw, D. Weaver, New Jersey 1997.

McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, przekł. B. Radwan, Kraków 2008.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przekł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa 2008.

Organizacja Narodów Zjednoczonych, The Millenium Development Goals Report 2014, http://mdgs.un.org/unsd/mdg/Resources/Static/Products/Progress2014/Progress_E.pdf (14.12.2014).

Noelle-Neumann E., The spiral of silence: a theory of public opinion, „Journal of Communication” 1974, vol. 24, s. 43–51.

Robinson B., Innovation in open and distance learning: some lessons from experience and research, „International Review of Research in Open and Distance Learning” 2001, vol. 1, s. 15–26.

Rogers E. M., Diffusion of innovations, New York 1962.

Rojas D. V. and others, Communities, cultural capital and the digital divide, [w:] Media access: social and psychological dimensions of new technology use, ed. E. Bucy, J. Newhagen, London 2004, s. 107–130.

Shaw D. L. and others, Individuals, groups, and agenda melding, „International Journal of Public Opinion Research” vol. 11 (1999), nr 1, s. 2–24.

Scheufele D. A., Agenda-setting, priming, and framing revisited: Another look at cognitive effects of political communication, „Mass Communication & Society” vol. 3 (2000) nr 2–3, s. 297–316.

P. Sztompka, Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków 2007.

Tankard J. and others, Media frames: Approaches to conceptualization and measurement, Paper presented at the annual convention of the Association for Education in Journalism and Mass Communication, Boston, MA 1991.

Uscinski J. E., When does the public’s issue agenda affect the media’s issue agenda (and vice-versa)? developing a framework for media-public influence, „Social Science Quarterly” vol. 90 (2009) nr 4, s. 796–815.

Van Deursen A. J. A. M., Van Dijk J. A. G. M., The digital divide shifts to differences in usage,

„New Media and Society” vol. 16 (2014) nr 3, s. 507–526.

Van Dijk J. A. G. M., Hacker K., The digital divide as complex and dynamic phenomenon, „The Information Society” vol. 19 (2003) nr 4, s. 315–326.

Van Dijk J. A. G. M., Digital divide research, achievements and shortcomings, „Poetics”

vol. 34 (2006), nr 4–5, s. 221–235.

Van Dijk J. A. G. M., The network society, London 2012.

Winter J., Eyal C., Agenda Setting for the Civil Rights Issue, „Public Opinion Quarterly”, 1981 nr 45, s. 376–383.

Pobrania

Opublikowane

2014-11-01

Numer

Dział

Dział tematyczny