Moralność młodzieży a reklama
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.989Słowa kluczowe:
moralność, reklama, psychika, młodzież, burzenie systemu wartościAbstrakt
Zagadnieniem poruszanym w tym artykule jest wpływ reklamy na młodzież i jej system wartości. Młodzież jest bardzo podatnym odbiorcą reklamy, a jednocześnie ogniwem między reklamą a dorosłymi, dlatego stanowi ona czynnik, który podnosi zyski z reklam. Jednocześnie jednak reklama często burzy system wartości młodego człowieka. Z tego względu ważne jest poruszone w tej pracy zagadnienie moralności, która jest zespołem norm, zasad i zachowań, uważanych w społeczeństwie za właściwe. Reklama to komunikat informacyjny i perswazyjny, który ma cechy i sposoby oddziaływania powodujące zainteresowanie produktem. Niekiedy jednak jest ona sprzeczna z moralnością, co zostało omówione na kilku przykładach. Z podsumowania rozważań wynika, że reklama często jest niezgodna z moralnością i burzy system wartości, na którym młody człowiek powinien się opierać.
Bibliografia
Agaciak A., Reklama prezerwatyw na Cracovii bulwersuje?, http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/510811,reklama-prezerwatyw-na-cracovii-bulwersuje-zdjecia,id,t.html?cookie=1 (18.02.2012).
Albin K., Reklama: przekaz, odbiór, interpretacja, Warszawa 2002.
Budzyński W., Reklama: techniki skutecznej perswazji, Warszawa 2003.
Dębowska M., Kształtowanie postaw etycznych dziecka, Bełchatów 2009.
Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003.
Gaże ex-celebrytów, czyli dlaczego bycie sławnym się opłaca, http://www.joemonster.org/art/21635/Gaze_ex_celebrytow_czyli_dlaczego_bycie_slawnym_sie_oplaca, 23.09.2014.
Hawrot A., Pogrzeb jak kiełbasa, czyli pochówek w promocji, http://wyborcza.pl/1,76842,9337225,Pogrzeb_jak_kielbasa__czyli_pochowek_w_promocji.html (29.03.2011).
Kowalski M. A., Reklama dźwignią fałszu?, Warszawa 2000.
Kozłowska A., Nie dajmy się wkręcić w filmik o świętach, http://www.archiwum.wyborcza.pl/Archiwum/1,0,7115283,20091107GD-DLO,Nie_dajmy_sie_wkrecic_w_filmik_o_swietach,wywiad.html (07.11.2009).
Kuczmara D., Bank BZ WBK nadal liderem w branży bankowości, http://www.alebank.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=14910:bank-bz-wbk-nadal-liderem-rankingu-w-brany-bankowoci-fanpage-trends-marzec-2012&catid=357:bankowo&Itemid=221 (25.03.2013).
Komaniecki K., Słownik łacińsko-polski, Warszawa 1990.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2004.
Kurzynoga M., Uwodzenie przez reklamę, „Wychowawca” 2009 nr 6, s. 22–23.
Kwarciak B., Co trzeba wiedzieć o reklamie, Kraków 1999.
Lendrevie J., Lindon D., Laufer R., Mercator, Théorie et Pratiques du Marketing, Paris 1990.
Lindsay P. H., Norman D. A., Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 1979.
Lis T., Patriotyczni wrogowie Lecha Kaczyńskiego, http://www.polskatimes.pl/artykul/240356,
patriotyczni-wrogowie-lecha-kaczynskiego,id,t.html (23.09.2014).
Sobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Warszawa 1999.
Łodziana-Grabowska J., Efektywność reklamy, Kraków 2003.
Makarenko V., Samcik M., Czy Szymon Majewski powinien zarabiać tyle co prezes banku?, „Gazeta Wyborcza”, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,9337804,Gaza_Szymona_Majewskiego_jak_pensja_prezesa_PKO_BP_.html (26.01.2015).
Moralność w środkach masowego przekazu, http://teologia-moralna.wyklady.org/wyklad/926_moralnosc-w-srodkach-masowego-przekazu.html (23.09.2014).
Napierała M., Filozofia reklamy. Historia, psychologia, techniki, Kraków 2012.
Nowacki R., Reklama. Podręcznik, Warszawa 2006.
Nowak E., Cern K., Ethos w życiu publicznym, Warszawa 2007.
Nowińska E., Zwalczanie nieuczciwej reklamy, Kraków 2002.
Olszówka J., Dekalog prawo ludzi wolnych, http://www.katolik.pl/dekalog-prawo-ludzi-wolnych,91,416,cz.html (23.09.2014).
Passini B., Pilch T., Wychowanie i środowisko, Warszawa 1979.
Pelowski W., Przepraszają za „zimnego Lecha” i zdejmują reklamę, http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,35798,8206872,Przepraszaja_za__zimnego_Lecha__i_zdejmuja_reklame.html (02.08.2010).
Pindakiewicz J., Podstawy marketingu, Warszawa 1997.
Przetacznikowa M., Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży, Warszawa 1973.
Psychologia. Jakich kobiet szukają nasi faceci? Jaki jest ideał kobiety?, http://www.netkobiety.pl/t17702.html (23.09.2014).
Ricken F., Etyka ogólna, przeł. P. Domański, Kęty 2001.
Samcik M., Awantura o podwyżki w PKO BP. Pracownicy czują się oszukani, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,9509937,Awantura_o_podwyzki_pensji_w_PKO_BP__Pracownicy_czuja.html (30.04.2011).
Sandel M. J., Czego nie można kupić za pieniądze, http://wyborcza.pl/magazyn/1,126180,11734715,Czego_nie_mozna_kupic_za_pieniadze_.html (16.05.2012).
Savater F., Etyka dla syna, przeł. J. Wojcieszak, Warszawa 1996.
Siedlecka E., Nieetyczne reklamy mówią „zjedz mnie”, „Gazeta Wyborcza”, http://wyborcza.pl/1,75248,
html (29.06.2005).
Siedlecka E., Pieniądze czasem śmierdzą, http://wyborcza.pl/1,76842,10268633,Pieniadze_czasem
_smierdza.html (26.01.2015).
Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, Warszawa 1981.
Stadia moralności według Kohlberga, http://aneksy.pwn.pl/psychologia/rozumowanie.php (23.09.2014).
Szczepkowska Joanna, Do Kingi Preiss, https://www.google.pl/search?q=Szczepkowska+Joanna,+Do+Kingi+Preis,&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=wF6BVb3_JcLTygPK4oLwAQ (26.01.2015).
Szewczyk M., Dwa listopadowe dni, http://www.katolik.pl/dwa-listopadowe-dni,22479,416,cz.html (23.09.2014).
Sznajder A., Sztuka promocji, Warszawa 1993.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Warszawa 2002.
Środa M., Reklama rządzi, reklama straszy, http://wyborcza.pl/1,75248,5081640.html, (04.04.2008).
Środa M., O wartościach, normach i problemach moralnych, Warszawa 1994.
Święto Zmarłych, http://info.podroze.gazeta.pl/temat/podroze/%C5%9Bwi%C4%99to+zmar%C5%82ych (23.09.2014).
Tischner J., Myślenie według wartości, Kraków 2005.
Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.
Nowe trendy w reklamie. Między nauką a praktyką, red. M. Wierzchoń, J. Orzechowski, Warszawa 2010.
Węglarczyk B., Papieros w spocie wyborczym? Ameryka jest wstrząśnięta, http://wyborcza.pl/1,112353,10539777.html (26.10.2011).
Winch P., Etyka a działanie, przeł. D. Lachowska, Warszawa 1990.
Z demokracją na ty, red. T. Merta, Warszawa 2006.
Zysk PKO BP zgodny z oczekiwaniami, http://www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/794379,Zysk-PKO-BP-zgodny-z-oczekiwaniami (23.09.2014).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.