The level of self-esteem in people using various forms of the internet
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2460Keywords:
Internet, self-esteem, media psychology, social media, media ethicsAbstract
The aim of this study is to examine the dependence between self-esteem of Internet users and their use of the Internet. The issue was taken due to its timeliness. The Internet and its resources attract the attention of the majority of people from different age groups. The study group consisted of 120 people, of which 98 have an account on social networks. The research involved the Multidimensional MSEI Self-Assessment Questionnaire (used for self-assessment) and a questionnaire for the use of various forms of the Internet, constructed for the needs of the work. The analysis of the results showed no statistically significant relationship between the general level of self-esteem and the frequency of Internet use. Relationships were, however, noticed between some dimensions of self-esteem and the time of using the network. There were also found statistically significant correlations between the assessment of own admiration abilities and activity on social networks.
References
Barrie J. M., Presti D. E., The World Wide Web as an instructional tool, „Science” 274 (1996) 5286, s. 371–373, doi: 10.1126/science.274.5286.371.
Baumeister R. F., Tice D. M., Point-counterpoints: Anxiety and social exclusion, „Journal of Social and Clinical Psychology” 9 (1990) 2, s. 165–195.
Bendyk E., Wstęp, w: YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa, red. J. Burgess, J. Green, T. Płudowski, Warszawa 2011, s. 7–15.
Bloom B. S., Iannacone R. C., Internet availability of prescription pharmaceuticals to the public, „Annals of Internal Medicine” 131 (1999) 11, s. 830–833.
Całe życie w Sieci, red. B. Szmigielska, Kraków 2008.
Centrum Badania Opinii Społecznej, Internauci 2015. Komunikat z badań CBOS, Warszawa 2015.
Drożdż M., Człowiek w sieci, w: Internet światem człowieka, red. M. Drożdż, J. Smoleń, Kraków 2009, s. 13–22.
Epstein S., The self-concept: A review and the proposal of an integrated theory of personality, w: Personality. Basic aspects and current research, ed. E. Staub, Prentice-Hall 1980, s. 81–132.
Fecenec D., Wielowymiarowy kwestionariusz samooceny: MSEI: polska adaptacja: podręcznik, Warszawa 2008.
Gromkowska-Melosik A., Cyber-kobieta, czyli o wirtualnych symulacjach istnienia, w: Kultura popularna i (re) konstrukcje tożsamość, red. A. Gromkowska-Melosik, 2007, s. 268–306.
Hordecki B., Aksjologia Internetu, w: Oblicza Internetu. Internet jako przestrzeń komunikacji i dialogu, red. M. Sokołowski, Elbląg 2012, s. 15–26.
Internetowa Encyklopedia PWN, http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Internet;3915155.html (13.05.2017).
Kalichman S. C., Weinhardt L., Benotsch E., DiFonzo K., Luke W., Austin J., Internet access and internet use for health information among people living with HIV–AIDS, „Patient Education and Counseling” 46 (2002) 2, s. 109–116.
Katz J. E., Rice R. E., Aspden P., The Internet, 1995–2000: Access, civic involvement, and social interaction, „American Behavioral Scientist” (45) (2001) 3, s. 405–419.
Kiang M. Y., Raghu T. S., Shang K. Huei-Min, Marketing on the Internet – who can benefit from an online marketing approach?, „Decision Support Systems” 27 (2000) 4, s. 383–393.
Koc-Kozłowiec B., Zachowania komunikacyjne użytkowników Facebooka, w: Oblicza Internetu. Opus Universale. Kulturowe, edukacyjne i technologiczne przestrzenie Internetu, red. M. Sokołowski, Elbląg 2008, s. 121–135.
Leary M. R., Downs D. L., Tambor E. S., Terdal S. K., Self-esteem as an interpersonal monitor: The sociometer hypothesis, w: The self in social psychology, ed. R. F. Baumeister, Philadelphia, Pa., 1999.
Leary M. R., Making sense of self-esteem, „Current Directions in Psychological Science” 8 (1999) 1, s. 32–35.
Lynch D. C., Lundquist L., Digital money: The new era of Internet commerce, New York 1996.
Mehdizadeh S., Self-presentation 2.0: Narcissism and self-esteem on Facebook, „Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking” 13 (2010) 4, s. 357–364.
Personality. Basic aspects and current research, ed. E. Staub, Prentice-Hall 1980.
Poon S., Joseph M., A preliminary study of product nature and electronic commerce, „Marketing Intelligence & Planning” 19 (2001) 7, s. 493–500.
Pytlakowska K., Gomuła J., Lem S., Zaczatowani, Warszawa 2005.
Pyżalski J., Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków 2012.
Robak M., Internet – od nowego medium do sieci społecznej, w: Internet a relacje międzyludzkie, red. E. Laskowska, M. Kuciński, Bydgoszcz 2010 s. 9–18.
Senol-Durak E., Durak M., The mediator roles of life satisfaction and self-esteem between the affective components of psychological well-being and the cognitive symptoms of problematic Internet use, „Social Indicators Research” 103 (2011) 1, s. 23–32.
Sobol-Kwapińska M., Kwestionariusz Metafory Czasu. KMC podręcznik, Warszawa 2008.
Suchacka M., Nostalgia w sieci, czyli o budzeniu sentymentów w społeczeństwie informacyjnym na przykładzie portal społecznościowego, w: Oblicza Internetu. Opus Universale. Kulturowe, edukacyjne i technologiczne przestrzenie Internetu, red. M. Sokołowski, Elbląg 2008, s. 157–161.
Szmigielska B., Rola Internetu w biegu życia ludzkiego, w: red. B. Szmigielska, Całe życie w Sieci, Kraków 2008, s. 7–18.
Ślęzak I., Seks i erotyka w sieci, czyli czego poszukują internauci, w: Oblicza Internetu. Opus Universale. Kulturowe, edukacyjne i technologiczne przestrzenie Internetu, red. M. Sokołowski, Elbląg 2008, s. 145–153.
The self in social psychology, ed. R. F. Baumeister, Philadelphia, Pa., 1999.
YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa, red. J. Burgess, J. Green, T. Płudowski, Warszawa 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.