Christology and the ‘Scotist Rupture’
DOI:
https://doi.org/10.15633/thr.150Keywords:
John Duns Scotus, ‘Scotist rupture’, Thomas Aquinas, homo assumptus ChristologyAbstract
This essay engages the debate concerning the so-called ‘Scotist rupture’ from the point of view of Christology. The essay investigates John Duns Scotus’s development of Christological doctrine against the strong Cyrilline tendencies of Thomas Aquinas. In particular the essay explores how Scotus’s innovative doctrine of the ‘haecceity’ of Christ’s human nature entailed a self-sufficing conception of the ‘person’, having to do less with the mystery of rationality and ‘communion’, and more to do with a quasi-voluntaristic ‘power’ over oneself. In this light, Scotus’s Christological development is read as suggestively contributing to make possible a proto-liberal condition in which ‘agency’ (agere) and ‘right’ (ius) are construed as determinative of what it means to be and act as a person.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Aaron Riches
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Autrzy publikujący w czasopiśmie "Theological Research" zgadzają się na następujące zasady:
a. Autorzy przenoszą na rzecz Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie (UPJPII) autorskie prawa majątkowe do swoich tekstów.
b. UPJPII udostępnia teksty na platformie wydawniczej, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska, która umożliwia ich pobieranie i udostępnianie (np. w repozytoriach naukowych), o ile zostaną spełnione warunki:
- podany autor i tytuł tekstu,
- podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego tekstu),
- tekst będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny.