Powerful Images. On the Significance of the Metaphor for F. Nietzsche and K. Michalski and its Implications for Theology
DOI:
https://doi.org/10.15633/thr.2373Keywords:
theological language, metaphor, Gotteskrise, Friedrich Nietzsche, Krzysztof MichalskiAbstract
The crisis of the theological language has been a subject of heated debate for a long time. Johann Baptist Metz even stated that the “Gotteskrise” (crisis of God) is in the first place a crisis of language. However, the identification of a new and appropriate language is not an easy task and – as the History of the Church shows – it is always a work of several generations. The following text refers to the importance of metaphors for theological language. A metaphor is understood not only as a literary form, but also as a method which next to understanding touches on emotions and the imagination giving it a special persuasive power. It should not replace the reflective language of theology, but complement it. The Polish philosopher Krzysztof Michalski discovered in the work of Nietzsche the idea that a metaphor on the one hand has a concrete effect, but on the other hand shows that the most important thoughts can only be expressed in this form. Simple terms can never encompass all of life, there is always a greater sense to them than the mere words suggest. Therefore, metaphors in Nietzsche’s texts become metadefinitions, which always refer to something else, to something larger, to the limit of our knowledge. Even though the metaphor will not solve the problem of the crisis of language in theology, it points to an important aspect of religious speech. It is a suitable – though not the only one – means of reflection on the Revelation, which ultimately does not only provide information about God, but aims at our life and wants to lead us to a communion with God.References
Hartl J., Metaphorische Theologie. Grammatik, Pragmatik und Wahrheitsgehalt religiöser Sprache, Berlin 2008.
Liszka P., Metafora w Objawieniu i w teologii, http://www.piotr-liszka.strefa.pl/txt/18metafora%201.pdf (11.12.2016).
Metz J. B., Kirche in der Gotteskrise, in: C. Amery [Hrsg.], Sind die Kirchen am Ende?, Regensburg 1995, S. 158–175.
Michalski K. Interview mit Karolina Wigura, Nietzsche nasz współczesny, Dziennik (Europa supplement), 3–4.01.2009, S. 15.
Michalski K., Flamme der Ewigkeit, über. T. Weiler, Unveröffentlichte Übersetzung im Michalski-Archiv am Institut für die Wissenschaften vom Menschen in Wien.
Michalski K., Płomień wieczności. Eseje o myślach Fryderyka Nietzschego, Kraków 2007.
Michalski K., Sprache-Wirklichkeit-Vernunft, in: E. Busek, M. Peterlik [Hrsg.], Sprache und Phantasie. Ein Gespräch zwischen Wissenschaft und Politik, Wien
, S. 14–18.
Michalski K., Zrozumieć przemijanie, Warszawa 2011.
Peters T. R., Mehr als das Ganze. Nachdenken über Gott an den Grenzen der Moderne, Ostfildern 2008.
Ricoeur P., Die lebendige Metapher, München 1986.
Tebartz-van Elst A., Ästhetik der Metapher. Zum Streit zwischen Philosophie und Rhetorik bei Friedrich Nietzsche, München 1994.
Weidmann F., Sprache und Religionsunterricht, in: F. Weidmann (Hrsg.), Didaktik des Religionsunterrichts. Ein Leitfaden, Donauwörth 19977, S. 164–179.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autrzy publikujący w czasopiśmie "Theological Research" zgadzają się na następujące zasady:
a. Autorzy przenoszą na rzecz Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie (UPJPII) autorskie prawa majątkowe do swoich tekstów.
b. UPJPII udostępnia teksty na platformie wydawniczej, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska, która umożliwia ich pobieranie i udostępnianie (np. w repozytoriach naukowych), o ile zostaną spełnione warunki:
- podany autor i tytuł tekstu,
- podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego tekstu),
- tekst będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny.